Kevesebb kalória, fiatalabb test? - csalad.hu
CSALAD.HU
Ahol otthon vagy!

Kevesebb kalória, fiatalabb test?

Dósa Anna
2021. ápr. 18. 8:00
Életmód

"Máris halálra ettük magunkat!" – hangzik el olykor a tukmálás elhárítására, de talán még aki mondja, az sem tudja, hogy éppen egy komoly tudományos igazságot fogalmaz meg. Pedig kísérletekkel bizonyított, hogy nemcsak az állatok, de az emberek élettartama is jelentősen meghosszabbítható, ha visszavesznek az étrendjük kalóriatartalmából.

A muslicákon és egereken végzett kísérletek nem feltétlenül vetíthetők ki minden élőlényre. Ezért jelentett áttörést, amikor 2017-ben megjelent az első tanulmány, amely embereknél is igazolta, hogy a kalóriabevitellel kevésbé terhelt szervezet lassabban öregszik. Ehhez Daniel W. Belsky és munkatársai a kísérletbe bevont csoportok tagjainak olyan élettani paramétereit vizsgálták, amelyek a tapasztalat szerint jól jellemzik az emberi test biológiai korát. Sok más mellett ilyenek például a vérnyomás- és vérzsírértékek, illetve az inzulinérzékenység is.

A többletkalória akkor is öregít, ha lemozogjuk

A kétéves megfigyelés eredményeit a The Journals of Gerontology folyóiratban tették közzé. Ez pedig a következőket mutatta: akiknél az átlagos napi kalóriafogyasztás 10 százalékkal alacsonyabb volt, azoknak a szervezete hatodannyit öregedett, mint a kontrollcsoport tagjaié. Mint hozzátették, a relatív testsúlykülönbségből adódó esetleges hatásokat eleve kiszűrték. Így pedig az eredmény arra vall, hogy a kalóriadús étkezés akkor is jobban "koptatja" a szervezetet, ha a többletenergiát ledolgozza az ember, és így el sem hízik tőle.

Az említett vizsgálat alanyai fiatal középkorúak voltak. Az eredményből az is kitűnhetett, hogy a kalóriatakarékos étkezés már az élet korai szakaszaiban is lassíthatja a szervezet öregedését. Ennek a jelentősége később csak nő. Ugyanis az idő múlásával, ahogyan általában csökken az emberek izomtömege és változik az anyagcseréjük, egyre kevesebb energiára van szükségük a létezéshez. (65 év felett ez mintegy negyedével kevesebb, mint 25 éves kor körül.) Ha ennek ellenére változatlan étvággyal eszik a megszokott ételeiket, akkor törvényszerűen elhíznak, és azzal megannyi betegséget szabadítanak magukra.

Utóbbi szempontból különösen rizikós a hasi elhízás. Ez pedig azt is látványosan jelzi, hogy a honi közönség általában nem igazítja a szükségleteihez a kalóriafogyasztását: ahogy öregszik, úgy kerekedik. Az utolsó ismert hazai táplálkozásfelmérés (OTÁP) adatai szerint a hasi elhízottak aránya a férfiaknál 18-34 év között még csak 12%, a 35-64 éveseknél már 47%, míg 65 év felett 55%. A nőknél ugyanezekben a korsávokban az arányok: 25%, 59% és 78%. (A különféle testsúlyfelmérések 75 év felett mutatnak bizonyos javulást, ami ugyancsak arra vall, hogy a túlsúlyosok hamarabb halnak.)

"...hosszútávon az a legszerencsésebb, ha a napi energiabevitel 50-55%-a származik szénhidrátokból."

A drasztikus szénhidrátmegvonás sem megoldás

A fenti számok azt is bizonyítják, hogy az étvágy nem igazodik automatikusan az évek múlásával a szükséglet változásához, kell ehhez a tudatos étrendigazítás is. Ám lehet ezt nagyon rosszul is csinálni! Például, ha az egyik népszerű fogyókúrás stratégiát, a szénhidrátfogyasztás aránytalan csökkentését életformaszerűen alkalmazza valaki. Ilyenkor, mint ezt több kutatás is igazolja, a remélt végeredménynek éppen az ellenkezőjére számíthat. Például Sara B Seidelmann és munkatársainak tanulmánya szerint – amit a The Lancet orvosi folyóiratban mutattak be 2018 augusztusában – hosszútávon az a legszerencsésebb, ha a napi energiabevitel 50-55%-a származik szénhidrátokból. Ha ez ennél jóval több (70%<) vagy jóval kevesebb (<40%), az egyaránt csökkenti a várható élettartamot. Az utóbbinak az lehet a magyarázata, hogy a radikális szénhidrátkerülők legtöbbje sokkal kevesebb rostot (gyümölcsöt, gabonát), ellenben sokkal több zsírt fogyaszt. Ez a kombináció pedig akkor is megágyazhat a szívrohamnak, agyvérzésnek és egyes rák fajtáknak, ha egyébként az ember testsúlya rendben van.

Fontos Önnek, hogy a családot érintő egészségügyi kérdésekben otthon mozogjon? Keresse fel a Nekem szól! kezdeményezést itt és itt!

(fotó: Shutterstock)