csalad.hu - Mit néz meg a dietetikus a címkén?
CSALAD.HUAhol otthon vagy!
Befektetés a jövőbe
Mit néz meg a dietetikus a címkén?
Jaksa Petra
2019. okt. 3. 5:00
Életmód
Kíváncsiak voltunk, hogy egy dietetikus minek alapján választ a különböző élelmiszerek közül bevásárlás közben. Ezért megkértük Szűcs Zsuzsannát, hogy ossza meg velünk, szakemberként ő mit tart döntő kritériumnak, amikor ránéz egy élelmiszercímkére.

– Én elsősorban az összetevőlistát nézem át tüzetesen, és ez alapján választok. Az alapanyagok aránya és minősége számít. Ha ezek jók, akkor valószínűleg az adott élelmiszer tápanyagtartalma is megfelelő – mondja Szűcs Zsuzsanna.

– A feltüntetett összetevők sorrendje egyben mennyiségi sorrend is. Tehát, ami legelöl van a listában, abból van a legtöbb a termékben.


Kell-e félni a címkén látott adalékanyagoktól és E-számoktól?

törekedni kell a minél több friss élelmiszer, zöldség-gyümölcs fogyasztására

– Azt gondolom, hogy a mai modern világ elképzelhetetlen nélkülük. Talán mostanában kicsit túlzott is a félelem velük kapcsolatban, pedig minden, ami már egy élelmiszerüzlet polcára került, megszámlálhatatlan élelmiszerbiztonsági ellenőrzésen és szigorú teszten ment át. Rettegni tehát nem kell ezektől sem, egy ésszerű elvek alapján összeállított étrendbe a csomagolt termékek fogyasztása is belefér. Egyébként gyakran úgy ítélkezünk, hogy nem is vagyunk tisztában ezeknek a kifejezéseknek a valós jelentésével. Példának okáért az E 300 a C-vitamin jelölésére szolgál. Általános szabály azonban, hogy törekedni kell a minél több friss élelmiszer, zöldség-gyümölcs fogyasztására, illetve, ha választás előtt állunk, részesítsük előnyben a kevesebb adalékanyagot tartalmazó készítményeket.



Mit figyeljünk konkrétabban az összetevők ellenőrzésekor?

– Nemrégiben a kislányommal gabonapelyhet vásároltunk. Összehasonlítottam a különböző márkák kínálatát és azt figyeltem, hogy melyiknek van az összetevőlistájában a teljes értékű gabona az első helyen. Ez lesz ugyanis a jó választás, illetve az, amelyikben a legkevesebb a cukor. Ugyanez igaz, ha minőségi kekszet vagy müzliszeletet keres az ember – magyarázza a dietetikus. – Ha felvágottat vagy bármilyen húskészítményt vásárolok, akkor pedig az alapján döntök, hogy melyiknek a legmagasabb a hústartalma. Ugyanígy a joghurt vagy gyümölcslé esetében a minél magasabb gyümölcstartalom lesz a döntő.

Sokan nem is bíznak a címkén látottakban. Biztosan az van egy termékben, ami rá van írva?

– Igen, mint említettem, ezeket nagyon keményen ellenőrzik, nem lehet akármit ráírni egy készítményre. Komoly pénzbírságot kap ugyanis a gyártó, ha ilyesmit tesz. Szóval nyugodtan elhihetjük, amit a címkén olvasunk.

Friss gyümölcsök, zöldségek esetén mi a helyzet a növényvédő szerekkel? Csak a bio a jó?

– Aki megengedheti magának, hogy csak biót vásárol ezekből, az tegye, ám az emberek többségének nyilvánvalóan erre nincs kerete. De ez nem jelenti azt, hogy akkor félni kell a szupermarketes gyümölcsöktől, mert azok tele vannak vegyszerekkel. Nyugodtan meg lehet enni ezeket, csak érdemes fogyasztás előtt mindig alaposan megmosni őket. A citrusfélékre pedig már rá is van írva, hogy a héjukat ne használjuk például süteménybe – ehhez célszerű megvenni inkább a szárított reszelt citromhéjat.


(Fotó: Shutterstock)