A Családbarát Magyarország Központ 2019 óta ítéli oda a Családbarát Hely tanúsító védjegyet munkahely, illetve szolgáltatóhely kategóriában. A tanúsításra Magyarország egész területéről jelentkezhetnek a verseny- és közszférából mikro-, kis-, közép vagy nagyvállalatok, valamint a nonprofit szektorból civil szervezetek, egyházi és közintézmények.  

A két éven keresztül érvényes tanúsítvány hitelesen igazolja a szervezet családbarát szemléletű működés iránti elkötelezettségét, valamint az ennek megvalósításáért tett alapvető intézkedések meglétét.  

Cikksorozatunkban tíz kérdést teszünk fel Családbarát Hely tanúsító védjeggyel elismert vállalkozások, szervezetek vezetőinek. Válaszaikból olyan megvalósított ötleteket, fejlesztéseket, jó gyakorlatokat ismerhetünk meg, amelyekre példaként is tekinthetünk.  

A Herbow International Zrt. 2017 óta foglalkozik környezetbarát mosási technológiák, természetes eredetű termékek fejlesztésével, gyártásával és menedzselésével. A nemzetközi szintre lépő, családbarát szemléletű vállalkozásban a termékfejlesztés és innováció területén tevékenykedik a négygyermekes Rusznyák-Takács Tünde. Mint mondja, a cég értekezletein a közös palacsintázás is a családias légkör része.

Mi motiválta akkor, amikor ezt a pályát választotta? Szerepet játszott ebben példakép vagy megerősítő, támogató háttér?

– A családom volt mindennek az alapja. A Herbow International Zrt. létrejötte és maga a márka a szeretet által kelt életre, családi és személyes tapasztalatok indították el. A termékfejlesztések ötletét az akkor kétéves Emma lányom iránt érzett végtelen szeretet, gondoskodás és elszántság ihlette, mivel érzékeny bőrén mosószer-allergia jelentkezett. A gyermekorvos javaslatára 2012-ben kezdtem el mosódióval mosni és a rendszeres használat során a bőrkiütések lassan elhalványultak, néhány héten belül pedig eltűntek. A mosódiószemek időigényes és komplikált felhasználását egy egyedi innovációval egyszerűsítettem, ami most már egy sokkal könnyebb és kényelmesebb felhasználást tesz lehetővé a mosásban. A férjem és a családom, valamint a barátaink – akikkel közösen indítottuk el a vállalatot – az első perctől támogattak abban, hogy a rossz tapasztalatok miatt minden vegyi eredetű mosó- és tisztítószert mellőzzünk, és lényegében felállítottunk egy teljes mértékben ökoháztartási, házvezetési modellt, ami mára a Herbow International Zrt.-nél meghatározza a termékfejlesztéseinket. Mindennek az alapját jelentette, hogy Emma allergiájára saját elhatározásból és elszántságból megtaláltam a megoldást, de nem jelentett volna hosszútávú megoldást, ha nem kapom meg azt a megerősítést és támogatást, amely által létrejöhetett a vállalkozásunk.

Melyik, vezetőként hozott döntésére a legbüszkébb?

– Alapító tulajdonos vagyok a cégben, erősségem az innováció. Az általam fejlesztett mosódiós labda, a vállalat ikonikus terméke már magyar és német szabadalommal rendelkezik. Egy termékszabadalom minden vállalat életében értéket jelent, amire mindannyian büszkék vagyunk.

Milyen jó gyakorlatokat tapasztalt a munkahelyén kívül, amelyeket aztán be tudott építeni a szervezet életébe?

– A férjem korábbi munkahelyén rengeteg jó példa állt előttünk, ami motiváló hatással volt a cégünk életére is. Közösen ünnepeljük a vállalat életében elért sikereket és mérföldköveket, vagy éppen a karácsonyt, de az értekezletek családias légkörének része az együtt palacsintázás is.

Családbarát szempontból miben egyedi az önök szervezete?

– A cégünk a vállalatirányítás szempontjából mindenképp egyedinek mondható. Országosan több helyszínen dolgozunk: nyíregyházi gyártással, budapesti menedzsmenttel, a marketingvezetőnk székesfehérvári székhelyű és rendelkezünk egy saját laboratóriummal a Szegedi Tudományegyetemen, ahol a vegyész munkatársunk dolgozik. Abban a kiváltságos helyzetben vagyunk, hogy a vezetőinket rendkívüli rugalmasság, problémamegoldó-képesség és profizmus jellemzi, ami hozzájárul ahhoz, hogy tartósan az élen járjunk az ökoszegmens kihívásokkal teli piacán.

Mi a munkahelyéhez kötődő legszebb emléke?

– Minden alkalommal jó érzés tölt el, ha arra gondolok, hogy a családi küldetés inspirálta termékeink nem csak Magyarországon, de a nemzetközi színtéren is egyre népszerűbbek. Ezzel együtt érzem és látom azt a munkát és töretlen erőfeszítést, fáradságos, de mégis örömteljes napokat, hónapokat és éveket, amit ezért a vállalatért és annak küldetéséért meghoztunk. A megtisztelő címek mellett ugyanilyen fontosak számomra a munkatársakkal töltött közös pillanatok, az ünnepek, a sikerek ünneplése, egy pezsgőbontás, vagy az irodánk falán egy festmény ihlette nosztalgia mögöttes mondanivalójának megértése.

Milyen családbarát intézkedés megléte a legfontosabb az ön számára?

– A családbarát munkahely kialakítása céljából 47 féle új intézkedést hoztunk, amelynek értelmével és hasznosságával minden munkatársunk tisztában van. Mindenkor törekedtem arra, hogy a munkatársak ne csak munkaként tekintsenek a termékekre, hanem szeretettel is töltsék meg a csomagolást. Azt gondolom, hogy ennek mindenkire pozitív a hatása. A legfontosabb családbarát intézkedéseink között szerepel például a gyermekholmik börzéje, de elérhető a munkatársak részére az ingyenes csomagküldő szolgáltatás és rendkívüli események alkalmával még a többletszabadság is.

A családbarát szemlélettel összefüggésben milyen tanácsokkal látna el más döntéshozókat, ha családbarát fejlesztésekben gondolkodnak?

– Azt gondolom, hogy családbarát szempontokat igazán csak olyan emberek tudnak képviselni, akik maguk is családban – gyermeket, gyermekeket nevelve – élnek. Ennél fogva, olyan munkatársat kell megbízni a családbarát munkahely kialakításának ügyes-bajos dolgaival, aki tisztában van a család és a munkahely összehangolásának fontosságával. Ezen kívül nagyon fontos szempont, hogy jól ismerje a munkatársakat, legyen meg a személyes kontakt. Használhatunk ötletládát, vagy interjúk, kérdőívek során is felmérhetjük a problémákat, igényeket, és ezzel együtt megismerhetjük a család és a munkahely összehangolásához tartozó legfontosabb szempontokat. Én nem csak alapító tulajdonosként, de nagycsaládos édesanyaként és két csodálatos unoka boldog nagymamájaként is kiemelten szem előtt tartom a családbarát megoldások megvalósítását.

Ön személy szerint mennyire találja meg az egyensúlyt a hétköznapok során a munka és a magánélet között?

– A Herbow International Zrt. életében jól beváltak a családbarát intézkedések a mindennapokban, ezért általánosságban sokkal inkább jellemző ránk a kiegyensúlyozottság, mint az intézkedések előtti időszakban. A mindennapok során, édesanyaként is ezt érzem.

Van-e olyan intézkedés, amelyet feltétlenül be szeretne vezetni „házon belül”?

– A rendszeres sportolási lehetőség, azaz uszoda-, jóga-, és fitneszbérlet biztosítása a munkatársak számára.

Ha lehetne három ötlete, javaslata, amelyek megvalósításához mindent megkapna, mik lennének azok?

– Szeretnék együttműködni egy helybeli házias kifőzdével, amely ebéddel látná el a kollégáinkat, hogy egészségesen táplálkozzanak a munkanapokon. Emellett létrehoznék egy családbarát anyahotelt, közös pihenés, csapatépítés céljából, kedvezményekre jogosító családbarát mágneskártya rendszerrel. A pozitív munkahelyi légkör kialakítása érdekében pedig havonta egyszer jegyet biztosítanék a munkatársaknak egy standup előadásra.