Pályaorientáció – Így segítsünk jól szülőként 1. rész
Szerző:Szűcs Anikó2023. 08. 21.Családban élni jópályaorientáció
Miért fontos a szülőknek szóló pályaorientációs képzés – az oktató szemszögéből? Hogyan tudunk segíteni gyermekünknek az önismeretfejlesztésben? Szakértőnkkel ezekről a kérdésekről beszélgettünk.
A szakemberek szerint az iskolák szerepe fontos a pályaválasztást illetően, de emellett a szülői támogatás is kiemelkedő, hiszen a szülők ismerik legjobban a gyermeküket, ők támogathatják leginkább egyénre szabottan a pályaválasztás előtt álló fiatalt.
Napjainkban már egyre több szülő szeretne aktívan részt vállalni gyermeke pályaválasztásában. A Családbarát Magyarország Központ pályaorientációs projektje erre az igényre reflektál, ezért a programcsomag részeként központi szerepet szánnak a szülőknek a pályaorientációs folyamatban.
Az Együtt könnyebb! pályaorientációs szülői képzés célja, hogy felkészítse az általános iskolában és a középfokú képzésben tanuló fiatalok szüleit gyermekük pályaorientációjának minél tudatosabb támogatására, és arra, hogy megismerjék a pályaorientáció és a pálya-/iskolaválasztás közötti különbségeket, a pályaorientáció komplex folyamatát. Az általános és középiskolás gyermekek szüleinek, gondviselőinek, nagyszülőinek ajánlott 1 alkalmas képzés egy 4 órás önálló tanulási alkalomból, majd ezt követően egy 6 órás jelenléti képzésből áll.
Nincs két egyforma képzés
A Családbarát Magyarország Központ felkérésére Dr. Suhajda Csilla Judit és Kovács Mónika pályaorientációs szakemberek készítették fel az oktatókat a szülői képzésre, amelynek a tananyagát is ők állították össze.
– A képzésen általában azok a szülők vesznek részt, akiknek a gyereke vagy az általános iskola felső tagozatába kerül, vagy a gimnáziumot kezdi, vagy érettségi előtt áll – magyarázza Kóti Réka oktató. – Annak ismeretében, hogy milyen életkorú gyerekek szülei alkotják a csoportot, nyilván arról fogok hangsúlyosabban beszélni, ami jellemzően az adott korosztályt érinti. Emellett mindig aszerint is alakítom a képzés menetét, hogy a szülők milyen kérdéseket tesznek fel, ami attól függ, milyen korú a gyermekük. Az biztos, hogy eddig még nem volt két egyforma képzésem.
Zárt csoportként működnek
– Az eddigi képzéseken hihetetlen élményt jelentett számomra, ahogy sziporkáztak a szülők, ahogy felszabadultak, arról nem beszélve, hogy milyen kérdéseket mertek feltenni egymás előtt – meséli Réka. – Ehhez persze hozzátartozik, hogy zárt csoportként működünk: soha nem kérdezem meg a résztvevők teljes nevét, csak azt, hogyan szólíthatom őket, mint ahogy a gyerekük nevét sem kell elárulniuk. Titoktartás köt minden csoporttagot, tehát személyes információ garantáltan nem szivárog ki a résztvevőkről. Ez borzasztó fontos, ezt minden szülő megérti, és ettől kezdve már a bemutatkozó körben el merik mondani a nehézségeiket, azokat a problémákat, amelyekkel küszködnek.
Meglepődnek a szülők
Réka szerint a képzés alaphangulatát eleve megadja az a tény, hogy a jelenlévőket kifejezetten érdekli ez a téma.
– Már a bemutatkozásnál elmondom, hogy ez egy pályaorientációs képzés, nem a pályaválasztásról és nem az iskolaválasztásról szól – szögezi le. – Ennél a pontnál a többség általában meglepődik, mert bár az online felkészülés során olvasták a tanagyagban, hogy pályaorientációs képzésről van szó, ennek ellenére többen megjegyzik, ők arra gondoltak, hogy én majd megmondom, melyik iskolába menjen tovább a gyerekük. Ez azért is nagyon izgalmas kérdés, mert én igazából azt sem tudom, hogy fiú vagy lánygyerekről beszélünk adott esetben. Úgyhogy a képzés végén a szülők általában elmondják: bár mást kaptak, mint amire számítottak, a legkevésbé sem csalódottak, sőt.
Fókuszban az önismeret
– Dr. Suhajda Csilla Judit és Kovács Mónika szakértelmét dicséri, hogy a tananyag felépítésének van egy íve, amiből megtudhatjuk: mi kell a jó pályaorientációhoz, illetve, miért kell, hogy az megelőzze a pályaválasztást és az iskolaválasztást – fejti ki Réka. – A pályaorientációnak 3 alappillére van: az önismeret, a pályaismeret és a munkaerőpiac ismerete. A szülők azon lepődnek meg leginkább, hogy az önismeret ilyen nagy fontossággal bír. Másrészt az is az újdonság erejével hat rájuk, hogy ebben ők tudnak a legjobban segíteni a gyereknek. Ugyanakkor azt is hangsúlyoznám, hogy a segítség nem egyenlő azzal, hogy mi döntünk helyettük. Hogy miért emelem ki ezt? Az egyik képzésen volt egy szülő, aki elmondta, hogy a gyereke óvónőnek készül, majd hosszasan taglalta, milyen jó, ehhez a hivatáshoz kifejezetten passzoló képességekkel bír a lánya. Majd gyorsan hozzátette, ők szeretnék lebeszélni a gyereket erről a pályáról, mondván, az óvónők keveset keresnek…
– Ez a legkevésbé jó irány – vélekedik a szakember. – Leginkább azért, mert mire a jelenleg még alsó tagozatos gyerekből óvópedagógus lesz, addigra rengeteget változik a világ… Ugyanakkor, ha a kislány annyira elszánt, hogy ennek a célnak az érdekében képes rengeteg dolgot pluszban megtanulni, akkor inkább támogassák ebben, mintsem lebeszéljék az álmairól. A szülői képzésen azt is mindig elmondom, hogy a pályaorientációnál a legnagyobb feladat ránk, szülőkre vár, mert nekünk kell arra gyúrni magunkat, hogy mi ne szorongjunk, tehát a saját szorongásainkat ne vetítsük ki a gyerekre, például azzal kapcsolatban, hogy 15 év múlva mennyit fog keresni. Hol van az még? Ki tudja, milyen irányban változik a világ addigra? Az a legfőbb feladatunk, hogy támogassuk a gyerekünket abban, hogy a felszínre hozza és kibontakoztathassa azokat a képességeit, amelyekben kimondottan jó, és amelyek a későbbiekben az erősségeivé válhatnak, ezzel is segítve a sikeres pályaorientációt.
A legfontosabb útravaló
– A szülőket az is mindig nagyon érdekli, hogyan lehet rábírni a gyereket a tanulásra, és hogyan lehet elmagyarázni nekik, miért kell megtanulniuk a nemszeretem dolgokat is – teszi hozzá az oktató. – Meglepő módon ezzel kapcsolatban rengeteg kérdést tesznek fel. Igyekszem mindet megválaszolni, mert úgy gondolom, hogy a tanuláshoz való viszonyunk nagyban meghatározza, hogy a későbbiekben milyen lesz a munkához való hozzáállásunk. A tanulási stílusból fejlődik ki a munkastílus, ezért is fontos, hogy ebben támogassuk a gyerekeket. Ezért fordítok külön időt erre a témára, és a szülők a visszajelzéseik alapján ezt tartják az egyik leghasznosabb dolognak ezen a képzésen, és ezt viszik haza az egyik legfontosabb útravalóként.
Miben segíthet a szülő?
– A képzésen az iskoláról is beszélgetünk a szülőkkel: arról, hogy melyik gyereknek milyen iskolatípus lehet megfelelő, mire érdemes figyelniük az iskolaválasztásnál, de nem jelölünk meg konkrét intézményeket – mondja Réka. – Úgy gondolom, hogy a szülő felelőssége az is, hogy a gyerek minél több dolgot, lehetőséget ismerjen meg, és minél nagyobb, szélesebb pályaismerettel rendelkezzen. A többi között ebben tudunk sokat segíteni neki. Ha látjuk, hogy gyerekünk érdeklődik valamelyik szakma, pálya, szakterület iránt, akkor annak nézzünk-olvassunk utána, üljünk le vele és beszélgessünk róla. Ez azért is fontos, mert az, hogy gyerekek állandóan bújják az internetet, nem jelenti azt, hogy össze is tudják szedni a megfelelő információt a döntéshez, hiszen ahhoz még kevés élettapasztalattal rendelkeznek. A képzés során elsősorban azt szeretném tudatosítani a szülőkben, hogy amit ők tehetnek ebben a kérdésben, az milyen nagy jelentőséggel bír a gyermek jövőjét illetően.
Hasznosak a nyílt napok
Réka elmondása szerint a pályaismeretben az iskola tud igazán segíteni, azzal, hogy különféle munkahelyi látogatásokat, gyárlátogatásokat szervez a pályaválasztás előtt álló diákoknak.
– Nem is gondolnánk, milyen nagy jelentőséggel bír egy-egy sikeres pályaorientációs nap ezeken a helyeken! Maguktól a gyerekektől hallom vissza, milyen sokat ad nekik egy ilyen alkalom. Ezért is ajánlom hangsúlyosan minden képzésen a szülőknek, hogy lehetőség szerint menjenek el minél több nyílt napra a gyerekkel, és ne csak az iskolákba, hanem érdemes részt venniük például a Múzeumok Éjszakáján, vagy a Kutatók Éjszakáján, mert ezeken az alkalmakon a gyerekek új szempontokkal ismerkedhetnek meg, és sokat megtudhatnak egy-egy szakmáról, területről.
– A képzésen emellett beszélünk a magyar oktatási rendszerről, annak a struktúrájáról, és rámutatunk a magyar iskolák közötti átjárhatóság egyedülálló voltára. Ennek kapcsán is a szülők egy része gyakran megjegyzi: ha annak idején részt vehettek volna egy pályaorientációs képzésen, akkor vélhetően jóval kevesebb vargabetű akadt volna az életükben.
– A képzésen olyan információforrásokat is mutatunk, ahol a szülők utánanézhetnek a különböző szakmáknak, illetve ahol pályaorientációs kisfilmekből tájékozódhatnak az őket érdeklő területekről. Elmondjuk nekik, melyek azok a honlapok, ahol biztos, hogy érvényes információt találnak a továbbtanulási lehetőségekről, és ahol garantáltan validáltak az önismereti kérdőívek, mert ez is nagyon fontos, erre is felhívjuk a figyelmet. Ezen kívül szó esik a munkaerőpiac jellemzőiről, elvárásairól is.
Sokakat érintő probléma
– Ami a képzéseimen extra, tehát ami nincs benne a kötelező tananyagban, viszont meglepően sokakat érint, az a különböző tanulási nehézségekkel küzdő, például ADHD-s, figyelemzavaros gyerekek pályaválasztása – emeli ki Réka. – Az érintett szülők többsége őszintén beszél arról, számukra az jelenti a legnagyobb kihívást, hogy milyen pályákra fókuszáljanak, hogyan válasszanak iskolát a tanulási zavarral küzdő gyermeküknek. Egyáltalán, milyen szempontok szerint induljanak el. Engem is meglepett, hogy milyen sok szülőnek jelent ez hatalmas gondot, főleg azért, mert sok a rossz tapasztalat, és nem tudják, kihez forduljanak segítségét, tanácsért azzal kapcsolatban, milyen szakma való a gyereküknek, vagy melyik iskolában tolerálják a problémáját. Ebben is igyekszünk érdemi segítséget nyújtani nekik. Jó látni, ahogy az érintett szülők meglepődnek, mert nem számítottak rá, hogy kapnak egy olyan hasznos és érvényes információcsomagot, amelynek a birtokában támogatni tudják a tanulási nehézséggel küzdő gyermeküket.
Hiánypótló képzés
A szakember szerint a szülőknek szóló pályaorientációs képzés egyik nagy előnye, hogy teljes mértékben interaktív.
– A nap folyamán nagyon sok konkrét példa elhangzik, és azzal, ahogy szülők megnyílnak egymás előtt, és ahogy felismerik, hogy ugyanabban a cipőben járnak, egészen elképesztő íve és hangulata lesz ezeknek a képzéseknek – mondja Réka. – A végén a résztvevők azzal búcsúznak, hogy bár reggel 9-től délután 3 óráig tartott a kurzus, ennek ellenére abszolút feldobva mennek haza, és egyáltalán nem éreznek fáradtságot.
– Az Együtt könnyebb! mindenképpen hiánypótló képzés, és a jó hangulatához az is hozzáad, hogy hihetetlenül sokat szoktunk nevetni. Hatalmas tananyaggal dolgozunk, a résztvevőknek rengeteg ismeretet kell elsajátítaniuk, amit időnként érdemes fellazítani igazán vicces gyakorlati példákkal, amitől érezhetően oldottabbá válik a légkör. Emellett a szülők fantasztikus kérdéseket tesznek fel, és jó látni, hogy mennyire szomjazzák ezt a fajta tudást.
Sorozatunk második részében szülők mesélik el a saját tapasztalataikat arról, hogy miért jelentkeztek a képzésre, miért találták hasznosnak azt, és miben segített nekik az Együtt könnyebb! pályaorientációs képzés.