Koronavírus-konyha – Fertőzöttek diétája - csalad.hu
CSALAD.HU
Ahol otthon vagy!

Koronavírus-konyha – Fertőzöttek diétája

Dósa Anna
2020. szept. 30. 5:00
Életmód

Több család kényszerül ezekben a hetekben otthon ápolni koronavírusos beteget. Most hasznosulhat igazán az az útmutató, amelyet a magyar gyógyszerhatóság (OGYÉI) dietetikusai állítottak össze még tavasszal, kifejezetten a fertőzöttek táplálását segítendő. A merokanal.hu oldalon elérhető összefoglaló legérdekesebb részei azok, amelyek e betegség egyes sajátosságaira koncentrálnak.

Fontos a kalória!

a vírussal való megküzdéshez több kalóriára lehet szükség, mint a mindennapi élethez

A Covid-fertőzés legtipikusabb tünetének a szaglás elvesztését tartják. Ha ehhez még az ízlelés romlása is társul, akkor mindez a láz és a rossz közérzet miatti étvágytalansággal együtt már azzal is fenyeget, hogy a szervezet nem jut elegendő energiához. Ahogy a dietetikusok megjegyzik, a vírussal való megküzdéshez több kalóriára lehet szükség, mint a mindennapi élethez. Így – amellett, hogy a változatosság és a bőséges vitaminbevitel mellett érvelnek – arra is sorolnak trükköket, hogy miként lehet energia-, illetve fehérjedúsabbá tenni az egyes fogásokat. Például egy-egy kanálnyi reszelt sajt, főtt tojásfehérje, zöldség, gyümölcs vagy darált olajos mag, illetve túró, tejpor, zabpehely, olaj tartalmasabbá teheti a főzelékeket, krémleveseket, töltött ételeket, szendvicskrémeket... azaz szinte bármit. És ebben a helyzetben segíthetnek az antifitnesz-tanácsok is: joghurt helyett tejföl vagy tejszín használata a főzésnél, tejből a magasabb zsírtartalmúak választása, szendvicskrémeknél pedig vaj alkalmazása a margarin helyett.

Langyos, pépes ételek, műanyag kanállal

A gyakori köhögés miatt kiszáradt nyálkahártyákat a szárazabb ételek jobban irritálják, nehezebb is nyelni azokat. Így a beteg könnyebben boldogul a pürékkel, zselékkel, krémekkel, főzelékekkel. Ugyancsak kevésbé irritálóak számára a se nem hideg, se nem meleg ételek. Nehezebb ilyenkor eltalálni a megfelelő fűszerezést is: a csökkent ízérzékelés a markánsabb ízesítés mellett szólna, viszont a nyálkahártyák megviseltsége miatt kerülendőek a nagyon erős, csípős ízek. A dietetikusok azt javasolják, hogy az intenzívebb sózás, borsozás, paprikázás, cukrozás helyett használjuk bőkezűbben a zöld-, illetve szárított fűszereket. Az olyanokat, mint például a petrezselyem, lestyán, oregánó, majoránna, rozmaring, kakukkfű, ánizs, vanília vagy a fahéj.

Problémát okozhat az is, hogy a beteg zavaróan fémes ízt érezhet, amikor eszik. Ilyen esetekre a szakemberek azt ajánlják, hogy próbáljanak meg műanyag evőeszközt használni.

A vírus miatt étvágytalan embereknek az is könnyítheti a táplálását, ha inkább többször kapnak, de egyszerre kisebb adagokat. Ne hagyjuk őket koplalni, lehetőleg két-három óránként egyenek valamit! – javasolják a szakemberek.

Inni, inni, inni

Az evésnél talán csak az ivás a fontosabb: a Covid-19-vírus okozta láz, esetleg hasmenés és hányás is, komolyan fenyegethet kiszáradással. A dietetikusok útmutatója felidézi, hogy például egy 39 Celsius-fokos láz miatti izzadással egy nap alatt akár 9 dl folyadékot is leadhat az ember. Azaz, ha nincs semmi más extra veszteség – takony, hurut, hányás, hasmenés –, akkor is legalább 3-3,5 literre szökik így fel egy felnőtt napi folyadékszükséglete.

Már csak a könnyebb légzésért, a köhögés enyhítésért is bővebben kell inni ilyenkor!

A szakemberek arra is emlékeztetnek, hogy ebben az esetben a kezdődő kiszáradás nem csak a szokásos problémákat – fejfájás, szédülés, koncentráció gyengülése – okozhatja. Ha a szervezet dehidratált, akkor, mint írják: "a légúti váladék hamarabb besűrűsödik és nehezebben tud távozni a tüdőből, ami akár a tüdőgyulladás kialakulását is elősegítheti". Tehát már csak a könnyebb légzésért, a köhögés enyhítésért is bővebben kell inni ilyenkor! Ami persze nem feltétlenül könnyű a meggyötört nyálkahártyákkal. A gyakran, de kis adagokban, akár néhány kortyonként kínált ital jobban is "lecsúszik", és kevésbé is provokálja az esetleges hányást, hasmenést, mint egyszeri, nagyobb mennyiségű folyadékpótlás. Ilyenkor kifejezetten rossz választás az erős tea, a kávé, a kóla, az energiaital vagy a különböző szeszfélék. Ezek ugyanis a koffein-, illetve az alkoholtartalmuk miatt maguk is inkább vízhajtók. Sokkal szerencsésebb zöldséglevekkel, pürékkel, levesekkel, turmixokkal, lédús gyümölcsökkel próbálkozni, amelyek egy-egy nyeléssel egyszerre táplálnak és hidratálnak is.

A folyadékegyensúly megtartásában segíthet még a rehidráló szerek alkalmazása is. Az úgynevezett ORS-ek a hasmenés tüneteit is mérséklik. Ezt a patikákban lehet beszerezni, vagy elkészíthető háziszerként is. Utóbbihoz a dietetikusok a következő egyszerű receptet ajánlják: 1 liter vízhez adjunk 1/2 teáskanálnyi konyhasót és 1,2 dl gyümölcslevet, vagy 5 teáskanálnyi cukrot. Ezt jól keverjük össze, és néhány kortyonként adjuk a betegnek!

Fontos Önnek, hogy a családot érintő egészségügyi kérdésekben otthon mozogjon? Keresse fel a Nekem szól! kezdeményezést itt és itt!