Nyomasztó titkok – gyermekbántalmazás- ról szól az év előadása
Szerző:csalad.hu2022. 12. 20.Iskolást nevelünk
Mihez kell nagyobb bátorság: bemutatni egy félelmetes kötéltánc számot a cirkuszigazgató előtt vagy elmondani egy nyomasztó titkot az anyukánknak? A gyermekeket érő zaklatás témáját dolgozza fel az év gyerekelőadása.
A Színházi Kritikusok Céhe idén 43. alkalommal adta át a Színikritikusok díját, amellyel a 2021/2022-es évad kiemelkedő színházi teljesítményeit ismeri el. A grémium szerint a szombathelyi Mesebolt Bábszínházé a legjobb gyerekelőadás a Lili és a bátorság című darabért.
Letaglózó adatok
Az UNICEF Magyarország nemrégiben széleskörű felmérést végzett a magyar középiskolások körében, amiben az iskolai zaklatással, az erőszak elterjedtségének mértékével és működésmódjával kapcsolatban tettek fel kérdéseket. A kutatás aggasztó eredményeket mutat. A megkérdezettek 66 százaléka arról számolt be, hogy rendszeresen éri vagy érte fizikai, lelki vagy verbális erőszak az iskolában, az esetek csaknem felében napi szinten. A felmérés eredményei alapján az iskolai zaklatásban érintettek fele kisiskolásként, 6 és 10 éves kora között tapasztalt először bántalmazást. A válaszadók közül csak minden ötödik fiatal állítja, hogy osztályközösségében nem ismer sem bántalmazottat, sem bántalmazót.
A bántalmazási esetek kimagasló többségében az osztálytársak az elkövetők. Nagyon gyakori a lelki bántalmazás, ami lehet egy közös programból való kizárás, teljes kiközösítés vagy verbális agresszió. Az online térben zajló megalázás, gúnyolódás a lányok körében elterjedtebb, mint a fiúknál, és az sem ritka (23 százalék), hogy a bántalmazott nem is ismeri, vagy nem tudja beazonosítani az elkövetőt.
A segítségkérés az eredmények szerint, az esetek körülbelül felében hatékony, és érdemi változást idéz elő. Legtöbben először a szülőkhöz, osztályfőnökhöz és az osztálytársakhoz fordulnak, akiknek köszönhetően javul is a helyzetük. A válaszadók negyede azonban úgy érzi, hogy senkivel nem tudja megosztani a problémáját.
A bántalmazás nem ér véget az iskolában
Dr. Belső Nóra pszichiáter a csalad.hu-nak nemrégiben arról is beszélt, hogy míg néhány évtizeddel ezelőtt a „bullying” befejeződött, amint kiléptünk az iskola kapuján – ha nem a szélsőséges verekedésre és a gyermek hazáig való követésére gondolunk –, addig ma már az otthonunkba is bekúszik, például egy megszégyenítő poszt formájában. Az iskolai zaklatás sajnos mindig is létező jelenség volt, de a közösségi média megjelenése még nagyobb teret ad a bántalmazóknak.
Trauma
A Mesebolt Bábszínház előadása az első olyan magyarországi színházi program, amely a gyermekbántalmazást komplexen, alapos módon, szakértők bevonásával dolgozza fel. Somogyi Tamás rendezésében, Paulik Móni és Vincze Zsuzsi könyve alapján készült az általános iskolás alsó tagozatos gyerekeknek szóló interaktív darab, a Lili és a bátorság. A jó és rossz titkok közötti különbséget, a bizalom témáját, a gyerekek felnőttekkel való viszonyát, a felnőttek hatalmi helyzetének kezelését és a kiskorúak fizikai és lelki bántalmazását járja körül a bábelőadás.
A hétéves Lili egy vándorcirkusz izgalmas, varázslatos világában nő fel, ahol egymás mellett él a kötéltáncos, a bűvész, az oroszlán, a bohóc és még sokan mások. Bizalmas közösség, amelyben mindenki ismer mindenkit. De egyvalaki túlságosan közel szeretne kerülni a másikhoz. Mikor és hogyan lehet nemet mondani az ilyen közeledésére, főleg, ha egy felnőtt és egy gyermek kapcsolatáról van szó? Lili a cirkusz bűvészétől remél segítséget, aki meg is ígéri, hogy varázserejével megadja a kislány számára, amit szeretne. Bátorság helyett azonban egy olyan titkot bíz Lilire, amit nem könnyű feldolgozni, elmondani valakinek pedig igazán bátor dolog lenne. Lilinek minden erejére szüksége lesz, hogy áttáncoljon ezen a kötélen az anyukája segítségével, ám ha sikerül neki, életre szóló tanulságokkal gazdagodik.
Feldolgozás
A mesében a bűvész lelepleződik, de a valóságban ez sokszor nem így alakul. A Mesebolt Bábszínház küldetésének érzi, hogy ne csak felvesse a problémát, hanem a feldolgozáshoz is segítséget nyújtson. Szakemberek az előadások után beszélgetésekkel folytatják a téma kibeszélését a gyerekekkel. A foglalkozásokat felkészült drámapedagógusok vezetik. A darab és a csoportfoglalkozás a szülők, pedagógusok számára is kapaszkodót jelenthet, hogy észrevegyék az árulkodó jeleket, ha a gyermeket bántalmazás, zaklatás éri.