Bármikor kerülhetünk olyan helyzetbe, amit önállóan nem tudunk megoldani, és ismeretségi körünkben sincs senki, aki jártas lenne az adott témában, ezért ismeretlen segítségét kell igénybe vennünk. Egészségügyi kérdésektől kezdve a háztartáson és az autón át a pénzügyekig szinte bármilyen problémáról legyen is szó, a digitális eszközöknek, a különböző keresőknek köszönhetően ma már nem nehéz szakértőt találni. Azonban felgyorsult világban élünk, minden egyes pillanatban számtalan impulzus ér minket. Egyszerre kell feldolgoznunk rendkívül sok információt, és csak rövid időnk van arra, hogy eldöntsük: azok forrása mennyire hiteles.

Ezért fontos, hogy akkor se döntsünk elhamarkodottan, ha valamilyen kérdésben szakértőt, tanácsadót keresünk: érdemes felmérni, hogy megbízható-e, mennyire avatott szakértője az adott témának, esetleg rendelkezik-e referenciákkal. Különösen igaz ez akkor, ha a pénzügyeinkről van szó.

Kérjünk segítséget, ha szükség van rá!

Anyagi helyzetünk bizalmi téma, így jellemzően nem szívesen avatunk be másokat a pénzügyeinkbe, gyakran még az ismeretségi körünkből sem. Pedig számtalan esetben segítésünkre lehet egy hozzáértő, a pénzügyi-gazdasági kérdésekben jártas szakértő, aki széles körű ismeretei nyomán valóban hasznos, gyakorlati tanácsokkal szolgálhat. Ehhez azonban elengedhetetlen, hogy valós rálátása legyen anyagi helyzetünkre, megismerje céljainkat. Különösen igaz ez akkor, ha valamilyen problémára keresünk megoldást: megfelelő tudás, szakmai ismeret hiányában könnyen előfordulhat, hogy olyan döntést hozunk, amellyel csak még nehezebb helyzetbe sodorjuk magunkat.  

Lehet-e egy szolgáltatás hiteles és szakmai, ha ingyenes és független?  

Sokan szkeptikusan állnak a magukat pénzügyi tanácsadóként népszerűsítő vállalkozásokhoz, szakértőkhöz, azt feltételezve: elsősorban nem az ügyfél, hanem a saját bevételük motiválja őket, vagy más érdekeket szem előtt tartva végzik tevékenységüket, ezért a segítséget nem az ügyfelek valódi helyzetére, konkrét kérdéseire reflektálva nyújtják. Pedig Magyarországon elérhető egy Európa-szerte is egyedülálló szolgáltatás, amely független valamennyi piaci szereplőtől, és konkrét ügyekben, díjmentesen nyújt személyre szabott segítséget. Ez az MNB égisze alatt működő Pénzügyi Navigátor Tanácsadó Irodahálózat.

Valódi segítség több mint egy évtizede  

A Pénzügyi Navigátor Tanácsadó Irodahálózatot (PNTI) 2011-ben hozta létre a Magyar Nemzeti Bank (MNB) azzal a céllal, hogy az ügyfeleknek országszerte, valamennyi vármegyeszékhelyen lehetőségük legyen személyes ügyintézésre, bármilyen pénzügyi kérdés vagy probléma esetén. A széles körű tevékenység keretében az irodahálózat felkészült tanácsadói segítséget nyújtanak kérelmek, panaszlevelek megfogalmazásában és benyújtásában, valamint hivatalos dokumentumok, szerződések szövegeinek az értelmezésében, de a szakértők fizetési nehézségek esetén is igyekeznek megoldást találni az anyagi terhek csökkentésére.  

Létrehozása óta az irodahálózat összesen több mint 190 ezer ügyfélmegkeresést kezelt hatékonyan, az elmúlt évek statisztikái alapján pedig elmondható: egyre nagyobb az igény a szolgáltatásra. Míg 2018-ban több mint 20 ezer ügyfél kereste fel a Hálózatot, addig az elmúlt évben közel 26 ezer volt az éves ügyfélszám országszerte.  

A sikerrel kezelt megkeresések szerteágazó típusai és különböző témái is jól szemléltetik a tanácsadók szakértelmét és széles körű ismereteit. 2023-ban például egyaránt kerültek a Hálózat szakértői elé bankszámlákkal, biztosításokkal és befektetésekkel kapcsolatos ügyek, de pénzügyi problémával, anyagi nehézséggel és végrehajtással kapcsolatban is fordultak hozzájuk ügyfelek. Emellett a hatékony ügyintézést elősegítve számtalan panaszügyben irányították őket a megfelelő fórumhoz, intézményhez, gyakran közreműködve a megfelelő dokumentum, kérelem megfogalmazásában és benyújtásában is.

Annak érdekében, hogy hatékonyan végezhessék munkájukat, a Hálózat tanácsadói rendszeres képzéseken és szakmai fórumokon vesznek részt, tudásukról időszakonként vizsgákon kell számot adniuk. Mindezek mellett folyamatosan nyomon követik a pénzügyi szektor alakulását, és fel kell készülniük újabb és újabb kihívásokra is. Jó példa erre a napjainkban egyre jelentősebb ügyfélkockázatot jelentő adathalász támadások és a kibercsalások témaköre. Míg néhány éve csupán elenyésző számban kerültek ilyen esetek a PNTI elé, addig 2023-ban már közel ezer alkalommal kezeltek ilyen típusú ügyfélmegkeresést.

Ne csak probléma esetén kérjünk tanácsot!

Fontos, hogy a Hálózatot nem csak konkrét panasz vagy anyagi nehézség esetén érdemes felkeresni: a tanácsadók olyankor is az ügyfelek rendelkezésére állnak, ha csak előzetesen tájékozódnának egy pénzügyi termékről, vagy ha elbizonytalanodtak valamilyen pénzügyi döntés előtt. Ez pedig az anyagi biztonság, a pénzügyi tudatosság szempontjából rendkívül fontos: alapos tájékozódással, megfelelő információk birtokában ugyanis jelentősen csökkenthető egy megalapozatlan, hibás döntésből adódó anyagi nehézség esélye.

Hogyan léphetünk kapcsolatba a Hálózat tanácsadóival?  

Az Irodahálózatnak valamennyi vármegyeszékhelyen működik irodája, amelyekben a szakértők – ügyfélfogadási időben – személyesen és telefonon, valamint e-mailben egyaránt fogadják a megkereséseket. Ezen túlmenően rendszeresen tartanak kihelyezett tanácsadásokat számos további településen. Az egyes irodák elérhetőségei, valamint az aktuális kitelepülések listája megtalálható a Pénzügyi Navigátor honlap Tanácsadó irodák menüpontjában.

Budapesten: MNB Ügyfélszolgálat

A Pénzügyi Navigátor Tanácsadó Irodahálózatnak a fővárosban nincs kirendeltsége: Budapesten az MNB Krisztina krt. 6. alatt található ügyfélszolgálatához fordulhatnak mindazok, akiknek pénzügyekkel kapcsolatos kérdésük van. A pénzügyi szolgáltatóval kialakult panaszügyekkel kapcsolatban hivatalos kérelemmel is lehet az MNB Ügyfélszolgálathoz fordulni, ennek menetéről és feltételeiről bővebb tájékoztatás a Pénzügyi panasz c. Pénzügyi Navigátor füzetben olvasható. Az Ügyfélszolgálat elérhetőségei és ügyfélfogadási rendje itt érhető el.