Az alábbiakban az MNB Pénzügyi Navigátor segítségével osztjuk meg olvasóinkkal, hogy mire érdemes figyelni az on-line vásárlásnál.

Védekezzünk az online csalók ellen!

A karácsonyt megelőző forgatagban hajlamosabbak vagyunk gyorsabb, ezáltal nem kellően átgondolt döntéseket hozni, amivel megkönnyítjük a csalók dolgát. Legyünk azonban résen, mert a kiberbűnözők figyelmetlenségünket és kapkodásunkat igyekeznek kihasználni annak érdekében, hogy hozzáférjenek személyes adatainkhoz, eszközeinkhez, pénzünkhöz. Sikeresen védekezhetünk ellenük, ha odafigyelünk néhány apróságra, ha gyanakvóan kezelünk bizonyos helyzeteket, és ennek megfelelő döntéseket hozunk. Az adathalász csalások elleni védekezést célzó alábbi tanácsok karácsony előtt is nagyban hozzájárulhatnak ahhoz, hogy ne váljunk csalás áldozatává.

  • Internetes vásárlás előtt mindig nézzünk utána az adott oldalnak, ellenőrizzük, hogy valódi-e! 
  • A bankkártyánkhoz tartozó limiteket állítsuk alacsony összegre, online vásárlás esetén pedig lehetőleg kizárólag az erre szolgáló feltöltött virtuális kártyát (webkártya) használjunk!
  • Soha, semmilyen kérésre ne adjuk meg a kártyánkhoz tartozó PIN-kódot – online vásárlás esetén erre nincs is szükség: ha egy webshop ilyen adatot kér, szakítsuk meg a vásárlást!
  • Semmilyen alkalmazást, programot ne telepítsünk a számítógépre vagy mobiltelefonra, ne kattintsunk kéretlen – például látszólag futárszolgálat által küldött – sms-ben, e-mailben szereplő hivatkozásokra.
  • Online fiókjainkhoz használjunk erős és egymástól eltérő jelszavakat!

 

Az ünnepekre készülve sokan online intézik a bevásárlásokat, ám ilyen esetben gyakran előfordul, hogy utólag, a kézhezvételkor jövünk rá: a megvásárolt termék vagy szolgáltatás mégsem felel meg az előzetes elvárásainknak. Szerencsére ilyenkor sincs minden veszve: mivel a webáruházas vásárlás nem a vállalkozás üzletében, telephelyén vagy székhelyén zajlik, a hagyományostól eltérő értékesítési módszernek minősül, ezért élhetünk az elállás jogával. Ennek keretében a szerződés megkötése után 14 napon belül elállhatunk a szerződéstől. 

Szolgáltatás esetén ez a szerződés megkötését követő 14 napot, termék esetében a kézhezvételtől számított 14 napot jelenti. 

Ha e határidő előtt, igazolható módon jelezzük elállási szándékunkat a webáruház felé, indoklásra sincs szükség, a cég köteles tudomásul venni azt, és vissza kell fizetnie a teljes vételárat. Fontos azonban, hogy ez a kötelezettség csupán a vételárra vonatkozik, a felmerülő szállítási költségek általában a vevőt terhelik, ezért nem követelhetők vissza.

Az elállás lehetősége online hitelszerződés esetén is fennáll: a szerződéskötés utáni 14 napon belül indoklás nélkül elállhatunk a hitelszerződéstől, akkor is, ha időközben már folyósították a hitel összegét. Ebben az esetben legkésőbb 30 napon belül vissza kell azt fizetnünk, az adott időszakra megállapított időarányos hitelkamattal együtt.