csalad.hu - Napozási kisokos járvány idejére
CSALAD.HU
Ahol otthon vagy!

Napozási kisokos járvány idejére

csalad.hu
2020. aug. 8. 6:00
Életmód

A karatén miatt tavasszal sokan hosszú hetekig alig mentek ki a szabadba, így a bőrük nem tudott felkészülni a nyárra. A hirtelen napozás így a szokásosnál is könnyebben okoz leégést, ami köztudottan növeli a bőrdaganatok kialakulásának kockázatát. Legyünk türelmesek és fogadjuk meg a szakemberek tanácsait!

Egy nap alatt nem lehet és nem is kell lebarnulni, a kulcs a fokozatosság és az óvatosság. Kutatások szerint minél többször ég le az ember, annál nagyobb az esély arra, hogy későbbi életkorban bőrdaganatok fejlődjenek ki – ezért is rendkívül fontos a megfelelő bőrvédelem, nem csak napozáskor.

1. Mindenki legyen tisztában a saját bőre tulajdonságaival és képességeivel. A világos bőrűeknek a napozást a kora délelőtti vagy a késő délutáni órákban érdemes elkezdeniük, amikor jóval alacsonyabb az UV-sugárzás. A meteorológiai szolgálatok már rendszeresen előre jelzik az UV-sugárzás mértéket, és ha magas értéket jósolnak, délelőtt 10 és délután 5 óra között ne nagyon tartózkodjunk a napon!

2. A világos bőrűeknek kiemelten kell ügyelniük arra, hogy magas fényvédő faktorú napozó termékeket használjanak. Léteznek már olyan nappali krémek is, amelyek fényvédő tulajdonsággal rendelkeznek. Ezeket érdemes a hétköznapokban is használni, nemcsak a strandon!

3. Fordítsunk kiemelt figyelmet a gyermekeinkre! A kicsik bőrét kifejezetten nekik való naptejjel kenjük be, használjunk fizikai fényvédőt, amely a bőr felszínén képez védőréteget, és visszaveri a nap káros UV sugarait. Ezeknek a naptejeknek nincs káros hatásuk, nem avatkoznak bele a bőr működésébe.

4. A naptejet érdemes már 20 perccel a strandolás előtt felvinni a bőrre, és bár ezek a készítmények legtöbbször vízállóak, kétóránként újra be kell kenni a bőrünket.

5. Mindig legyen a közelben árnyék: napernyő, strandsátor, fák lombjai. Ajánlott a lenge, például lenvászon strandruha és a kalap. Figyelem! A baseballsapka nem megfelelő, mert a fül és a tarkó, vagy fordított viselésnél a homlok is leéghet. Kaphatók már UV szűrő funkcióval rendelkező hosszú ujjú pólók, strandruhák, ezek hasznosak lehetnek a gyerekek számára.

6. A szakemberek 60 éves kor fölött egyáltalán nem ajánlják a napozást. Ha az idősek mégis kimennek a strandra vagy csak a szabadba, védjék a bőrüket legalább 15 faktoros fényvédő krémmel, viseljenek hosszú ujjú inget és sapkát.

7. Ha mégis bekövetkezik a napégés, használjunk hűsítő, gyulladáscsökkentő spray-ket. Tejföllel és egyéb házi praktikával nem érdemes kísérletezni. Ha a bőrégés súlyos, mutassuk meg bőrgyógyásznak.

8. Nemcsak divatos, hanem kortól függetlenül mindenkinek ajánlott a napszemüveg, aki hosszabb időt tölt nyáron a szabadban. A gyermekek esetében különösen fontos a megfelelő napszemüveg kiválasztása. Kőhidy Tamás optikus a csalad.hu-nak elárulta, milyen a jó napszemüveg. A legfontosabb, hogy szűrje ki a teljes UV-spektrumot 400 nm-ig. Ennek garanciája, hogy a napszemüveget lehetőleg szaküzletben vásároljuk, és legyen rajta feltüntetve az „UV400 CE” jelzés.

(Forrás: Semmelweis Egyetem Bőr-, Nemikórtani és Bőronkológiai Klinika, Svábhegyi Gyermekgyógyintézet) (fotó: Shutterstock)