Nem lehet eleget beszélni róla, hogy a pénzügyi tudatosság felé vezető út egyik első és legfontosabb lépése a háztartás bevételeinek és kiadásainak nyomon követése, időszakos felülvizsgálata. Ennek része az is, hogy tisztában legyünk mindennapi pénzügyeink járulékos költségeivel (pl. számlavezetési díj, SMS-szolgáltatások díja stb.). Az év elején különösen aktuális a háztartási pénzügyek közép- és hosszútávú tervezése, köztük a folyószámlánkhoz kapcsolódó szolgáltatások tényleges igényeinkhez történő igazítása.

Sokan hosszú évekig, akár évtizedekig is ugyanolyan szokások mentén bankolnak, holott előfordul, hogy egy élethelyzet-változásból adódóan szükség lenne a bankszámla és a kapcsolódó, igénybe vett szolgáltatások felülvizsgálatára.  Egy aktív kereső egészen más szempontok alapján választ, mint egy GYES-en lévő szülő, és más szolgáltatások fontosak annak, aki rendszeresen készpénzzel fizet a boltban, mint annak, aki kizárólag online vásárol. A legtöbb ügyfél nincs tisztában azzal sem, hogy az egyes szolgáltatásoknak mennyi a költsége. Ön tudja például, hogy mennyibe kerül számlájának vezetése, az SMS-értesítések, hány utalás fér bele az alapdíjába, vagy mekkorák az egyes tranzakcióik költségei?  

– Ami jó a barátainknak, szüleinknek, munkatársainknak, nem biztos, hogy számunkra is megfelelő! – erre hívja fel a figyelmet a Magyar Nemzeti Bank Pénzügyi Navigátora. ( Ön tudja, mennyi az annyi? – Spóroljon a bankszámláján! (mnb.hu) Sokan azért nem lépik meg a bankváltást, mert bonyolultnak gondolják az ügyintézést, pedig már azzal nagyon sokat nyerhet egy-egy ügyfél, ha a saját bankján belül egy másik számlacsomagot választ.  

Az MNB arra is figyelmeztet, hogy nem csak évente, de új élethelyzetekben is fontos felülvizsgálni a bankszámla szolgáltatásokat. Ilyen lehet például a munkahelyváltás, vagy éppen a gyermekvállalás időszaka.  

Hogyan lehet összehasonlítani a piacon elérhető fizetési számlákat?  

Ami a köznyelvben bankszámla vagy folyószámla, az a hivatalos megnevezés szerint fizetési számla. A fizetési számlára érkezik általában a munkabér, a nyugdíj vagy akár az ösztöndíj. Fizetési számla nyitása kezdeményezhető a pénzügyi szolgáltatóknál, a bankfiókokban, egyes szolgáltatóknál pedig már lehetőség van a szerződést online, videóhívás keretében is megkötni. Fontos ugyanakkor tudni, hogy a szolgáltató nem köteles számlát nyitni, indoklás nélkül megtagadhatja a számlanyitást!  

Nézzük, milyen szempontokat vegyünk figyelembe a számunkra megfelelőbb számla kiválasztásához.  

  • ha már van fizetési számlánk, változtak-e fizetési szokásaink;  
  • személyes vásárlásaink során milyen arányban fizetünk bankkártyával;
  • szoktunk-e utalni, online fizetni, és ha igen, milyen gyakorisággal;  
  • bankfiókban személyesen vagy inkább online intéznénk pénzügyeinket;  
  • ügyfélpontok, bankfiókok elhelyezkedése  (Országos fiók- és ATM kereső (mnb.hu));  
  • a bank által üzemeltetett ATM-ek száma és elhelyezkedése;  
  • bankfiókok akadálymentessége.  

Így számoljunk:  

  • mekkora a számla havi, éves vagy egyszeri díja;  
  • mekkora a számlákhoz kapcsolódó bankkártya rendszeres vagy egyszeri díja;    
  • átutalási díjak költségei;  
  • csoportos beszedési megbízás díja;  
  • az SMS-értesítés havi díja, illetve az egyes SMS-ek díja;  
  • készpénzfelvétel vagy kártyás vásárlás díja.  

Mindig hasonlítsuk össze 3-4 intézmény ajánlatát, hogy körültekintően választhassunk! Akár új bankszámla nyitásáról, akár bankváltásról van szó, a számlák, számlacsomagok kondícióinak vizsgálatában segítséget nyújt az MNB bankszámlaválasztó programja. Az alkalmazásban könnyen összehasonlítható, hogy van-e az aktuális számlánknál az igényeinknek és szokásainknak jobban megfelelő bankszámla-csomag a szolgáltatók kínálatában. (Kalkulátor (mnb.hu)  

Bankváltás mellett döntöttünk? Indulhat az ügyintézés!  

  • Az egyszerűsített bankváltási eljárás megindítását a bankszámla tulajdonosa kezdeményezheti a kiválasztott ÚJ BANKNÁL. Közös számlák esetén erre csak együttesen van lehetőség.  
  • Ha minden feltétel teljesül, az adatok átadását követően a korábbi számla megszűnik és a rajta lévő pozitív egyenleget átutalják az új számlára.  
  • A fizetési számla megszüntetésének nem lehet akadálya az, ha az ügyfél több szolgáltatással együtt (például netbankkal, sms-szolgáltatással, biztosítással), bankszámlacsomagban vette igénybe a szolgáltatást vagy például hitelszerződése is van.  

Bartha Lajos, a Magyar Nemzeti Bank Pénzügyi infrastruktúrákért és bankműveletekért felelős ügyvezető igazgatója korábban a csalad.hu-nak adott interjúban hangsúlyozta, hogy mindenki válthat számlát, ráadásul annyiszor, ahányszor csak szükségét látja.

A banktól vagy a bank nevében?

Bankszámla-szolgáltatásokkal kapcsolatos ajánlatokkal a számlavezető bankja is megkeresheti Önt, ezekben az esetekben azonban mindig legyen körültekintő! Ha egy olyan e-mailt vagy értesítést kapunk, hogy bankunktól üzenet érkezett a netbanki felületünk személyes tárhelyébe mindenképp nézzük meg! Ugyanakkor, ha látszólag a bank nevében kérnek tőlünk személyes- vagy bankszámla adatokat, soha ne adjuk meg! A bank nem kér ilyen információkat sem levélben, sem e-mailben.

A körültekintő tájékozódás és döntés mindig az Ön érdekeit szolgálja, legyen szó adatai védelméről vagy háztartása pénzügyeiről!

Részletes információkért keresse fel a Magyar Nemzeti Bank Pénzügyi Navigátor oldalát