Morogva ment haza a fiam, mert tiltakozása ellenére egy lányt ültettek mellé - írta meg a South China Morning Postban egy negyedikes gyermek édesanyja. A hongkongi nemzetközi iskolában - mint a levélből kiderült - több a lány, mint a fiú, ezért is szeretnek a srácok összetartani.


Az egyébként nem túl kirívó eset apropóján a lap arról számol be, a kutatások és a pedagógusi tapasztalatok szerint nagyon sok előnye van, ha nem homogén az ülésrend. A fiúk általában arra panaszkodnak, ha lányt kapnak maguk mellé, hogy padtársuk parancsolgat nekik, játssza a főnököt. A világ legkülönbözőbb részein mondják ezt, vagy valami hasonlót a fiatalok, ami a két nem viselkedési és érettségi szintje közötti különbségnek tudható be. Az általános iskolában, pláne alsó tagozatban a lányok általában sokkal érettebbek fiú társaikhoz képest.


A lányoknak a figyelem és a koncentráció nem okoz nagy kihívást, a másik nemnek azonban nem ez az erőssége. Mivel a fiúk hamarabb elkalandoznak, rövidebb ideig tudják a tanárok magukra vonni a figyelmüket, ezért sokkal sűrűbben előfordul, hogy megzavarják az óra nyugalmát, nyüzsögni kezdenek, a szomszédokhoz szólnak. Ebben a viselkedésben a leányzó padtársak általában nem partnerek, sőt sokkal sűrűbben fordul elő az, hogy igyekeznek a másikat rendre inteni. “Hagyjál már figyelni” - szólnak rá a rendetlenkedőre. Ezt a fiúk pedig parancsolgatásként élik meg.


Az ázsiai lap cikke szerint a konfliktusok ellenére komoly pedagógiai haszonnal bírhat a vegyes padelosztás. Az osztályban lévő lányok ugyanis jó példaként szolgálnak a fiúknak, akik így nagyobb figyelmet fordítanak a tanulásra, és kimutathatóan javul a teljesítményük. A lányok ugyan kevesebbet kapnak, mégis fontos dolgokkal gazdagodnak. Mindenképpen kiemelendő, hogy nagy általánosságban a srácok problémamegoldásban sokszor más és kockázatosabb utat keresnek, mint a lányok, ami inspirálólag hathat a másik nem gondolkodására. A lányoknak (általában) jobban megy a kiscsoportos munka, amibe pedig így bevonódnak a fiúk is.


A vegyes ültetési rend pozitív hatásai jól ismertek a tanárok előtt. Sokszor pedagógiai céllal ültetnek egymás mellé fiút és lányt. Ezzel kezelhetőek bizonyos mértékben az órai rendzavarások (a fiúnak nem lesz pajtása a rendzavarásban, a pozitív tanulási minta pedig követhető), és fegyelmezettebb lesz az osztály. A két nem keveredése segíthet a szociális intelligencia fejlesztésében, ebben is mutatkozik különbség, s az érettebb fiatalok húzzák felfelé a többieket, nem pedig fordítva - írja a South China Morning Post szakértője, hozzátéve azonban, hogy akkor közelít az ideálishoz egy osztály összetétele, ha nagyjából fele-fele arányban vannak mindkét nem képviselői.


Amennyiben jelentős a különbség, mindenképpen nehezebb lesz a munka. Ha például csak alig néhány fiú van az osztályteremben, akkor a lányok segítő hatása nem érvényesül, hiszen a tanár kénytelen az érettebb, jobban odafigyelő többség haladási ütemét tartani, ami pedig a fiúk egy részének túl gyors lehet, lemaradnak, és fegyelmezési problémák léphetnek fel. Ilyenkor általában a differenciált feladatok segíthetnek. Fordított esetben viszont a lányok unatkoznak, mivel lassúnak találhatják az óra menetét, kevésnek a feldolgozott anyagot. Nekik plusz feladatokkal tudnak a pedagógusok segíteni.