„A szülőséget a gyermekkel együtt tanuljuk”
Szerző:csalad.hu2022. 04. 08.Sajtómegjelenések
– A szülő a gyermekének a legjobb megfigyelője, ezért ha úgy érzi, hogy valami a kicsinél másképp alakul, mint a kortársainál, akkor bízzon a megérzéseiben és forduljon szakemberhez – tanácsolta Dr. Kereki Judit, a Családbarát Magyarország Központ Gyermekút projektjének szakmai vezetője a Duna Televízió Család-barát magazinjában.
– Minden szülő bizonytalan abban, hogy jól fejlődik-e a gyermeke, vagy ő maga jól teszi-e azt, amit tesz, legyen szó akár nevelési kérdésekről, akár a fejlődés nyomon követéséről – fogalmazott Dr. Kereki Judit. Meglátása szerint a szülőket meg kellene erősíteni abban, hogy a szülő a gyermekének a legjobb megfigyelője, ő tudhatja a leginkább azt, hogy a kicsinek milyen problémái lehetnek.
– Ha úgy érzi, hogy valami a gyermekénél másképp alakul, mint ahogy a játszótéren a többi gyereknél látja, akkor bízzon magában annyira, hogy elébe menjen a dolgoknak és forduljon szakemberhez – tanácsolta a Gyermekút projekt szakmai vezetője.
Azt javasolta a szülőknek, kérdezzék meg a szakembert, hogy az a másság, ami a gyermekük viselkedésében vagy fejlődésében tapasztalható, megfelel a normál fejlődésnek, vagy a megkésett fejlődés jele-e.
Dr. Kereki Judit hangsúlyozta, hogy nem szégyen tanácsot és segítséget kérni.
– Hiszen a szülők nem tanulják azt, hogyan fejlődik a gyermek, a szülőséget a gyermekkel együtt tanuljuk – fogalmazott.
Beszélt arról is, hogy bár a gyermekek különbözőképpen fejlődnek, de vannak olyan mérföldkövek, amelyeket ha nem ér el a gyermek, akkor szakemberhez kell fordulni. Első lépésként a védőnő és a házi gyermekorvos megkérdezését javasolja. Az egészségügyi alapellátás szakemberei pedig tovább irányítják a szülőket a megfelelő szakemberekhez.
Dr. Kereki Judit elmondta, hogy vannak olyan szolgáltatások, olyan intézmények, amelyeket nem mindenki ismer. Ilyen például a pedagógiai szakszolgálat, amelyet érdemes felkeresniük a szülőknek amellett, hogy szakorvoshoz viszik a gyereküket. Itt ugyanis gyógypedagógusok, pszichológusok, fejlesztő pedagógusok foglalkoznak a kicsikkel, és adott esetben ők olyan módon tudnak segíteni, ahogy mások nem, és olyan típusú szolgáltatásokat nyújthatnak, amelyeket a szülő máshol nem talál meg.
A szakmai vezető meglátása szerint nagyon sok múlik azon is, hogy az óvónő milyen módon közli a szülővel, ha fejlesztő szakember felkeresését javasolja, sok szülő ugyanis ezt személyes sértésként veszi. Ennek módszereiről ugyan külön nem tanulnak az óvónők, de a képzési anyagban már erre vonatkozó kommunikációs gyakorlatok is vannak. Véleménye szerint szemléletváltásra lenne szükség ezen a téren, hiszen a szülőt rendkívül mélyen érinti az, hogyan közölnek vele egy ilyen problémát, éppen ezért erre kiemelten figyelni kell. A szülőket pedig arra emlékeztette, hogy a szakember a gyereknek akar jót.
– Tehát ha a szakember valamilyen eltérést lát, akkor érdemes úgy értelmezni, hogy ezt segítő szándékkal teszi. A gyermek fejlődése, a hosszútávú életkimenetele függhet attól ugyanis, hogy időben megfelelő ellátást kaphat-e – fogalmazott a Család-barát magazinban a Gyermekút projekt szakmai vezetője.