Tudatosan költünk többet magunkra
Szerző:Magyar Nemzet2019. 09. 10.Életmód
Százmilliárdokkal többet költött az első fél évben a lakosság vendéglátásra, turizmusra és szórakozásra, vagyis kényelmi és luxusszolgáltatásokra, mint tavaly – ez derül ki a statisztikai hivatal adataiból.
Míg korábban a bolti költekezések domináltak, addig idén a szolgáltatások területén gyorsabb ütemben nőnek a költések, mint a kereskedőknél hagyott, szintén gyarapodó összegek. Ez is azt igazolja, hogy jobban élnek a családok, mint tavaly.
– Újabb szintet lépett a lakossági fogyasztás idén. A korábbiakhoz képest ebben az évben idehaza már gyorsabb ütemben nőttek a háztartások szolgáltatásokra fordított kiadásai, mint a kiskereskedelemben elköltött összegek.
Ez azt jelenti, hogy mára átalakultak a családok költekezési szokásai, és már nem elsősorban a korábban anyagi okokból elhalasztott eszközbeszerzések pótlása vagy az alapvető megélhetés a fő feladatuk, hanem mivel megengedhetik maguknak, a kényelmi szolgáltatások területén növelik a kiadásaikat.
Jut pénz a testi és lelki egészségre is
– Jól látható, hogy folyamatosan nő a magyar lakosság életszínvonala – hívta fel a Magyar Nemzet figyelmét az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára.
A KSH szerint a teljes hazai kiskereskedelemben az első fél évben 5657 milliárd forintot tett ki az összértékesítés, szemben a tavalyi első fél évben mért 5191 milliárd forinttal, vagyis idén az első fél évben 5,6 százalékkal fizettünk többet a bolti termékekért.
– A kényelmi kiadások mára nagyon látványosan megjelennek a vendéglátás, a turizmus, a szórakozás (például mozi, színház, kiállítás) területén, de ide tartoznak az olyan egyéb szükséges költségek is, mint az otthon fenntartásához kapcsolódó rezsi, a telefon- vagy internetdíj, illetve például a fizetős tanfolyamok vagy akár az autóbérlés, a javítószolgáltatások igénybevétele, továbbá például a szépészeti, sportolási vagy különféle életjobbító tanácsadások, szolgáltatások költségei is – mondta Vámos György.
A szakértő szerint az adatokból az látszik, hogy a szolgáltatások ráfordításai immár sebesebben bővülnek, mint az uniós átlagot meghaladóan emelkedő bolti forgalom, holott korábban erős leszakadás volt jellemző.
Tudatos döntések
– Ma már jócskán túl vagyunk a válság utáni visszaépítkezés, levegővétel időszakán. Oda fejlődtünk, hogy a többletjövedelmek hatására a családok igényei megnőttek, és a számukra ugyancsak fontos, de eddig kevésbé fejlődő szolgáltatási területek felé fordultak a pénzükkel.
Vámos György szerint mindez tudatos. – Semmiképpen sincs szó ad hoc jellegű költekezésről, amit a forgalmi adatok is mutatnak, hiszen megszokták a magyarok, hogy nőtt a jövedelmük, ezért tudatosabbak lettek, nem kapkodnak, hanem megtervezik a kiadásaikat – magyarázta a szakértő a jelenséget.