csalad.hu - Hogyan tanuljunk most? Új világ az iskolákban
CSALAD.HU
Ahol otthon vagy!

Hogyan tanuljunk most? Új világ az iskolákban

csalad.hu, fotó: Komka Péter/MTI
2020. márc. 23. 15:21
Otthon a család

Gőzerővel beindult a digitális munkarend a koronavírus-járvány miatt bezárt iskolákban. E-learning, távoktatás, online tananyag, digitális oktatás – rengeteg kifejezés kering a családok és az oktatási intézmények körében, de tudjuk-e pontosan, mit takarnak ezek a módszerek, melyiket kell alkalmazni? Dr. Lányi Katalin egyetemi kutató, felnőttoktatási szakértő segít eligazodni a lehetőségek között.

– Az elektronikus távoktatás terén nincsenek általános szabályok és nincsenek általános csodareceptek. Ez egy eszköz. Nagyon számít az, hogy mi a pedagógiai cél, mivel mindig ahhoz kell választani az eszközt. Éppen ezért lehet egy egészen egyszerű megoldás is kiválóan működő és előfordulhat, hogy a legcsodálatosabb technika sem állja meg helyét, ha a benne lévők, az oktatók és a diákok nem igazán mutatnak rá affinitást.

Egy kis történelem

A csalad.hu-nak nyilatkozó szakértő definíciója szerint az e-learning egy összefoglaló fogalom, amelynek része az elektronikus oktatás és a távoktatás. E kettő külön-külön értelmezendő.

Az elektronikus oktatás az, amikor különböző elektronikus, digitális eszközöket használunk az oktatás támogatására.

– Tulajdonképpen a teljesen hagyományos tantermi oktatásnál, ha okostáblát használ a tanár, már az is egyfajta elektronikus oktatás. Ha a gyerekek olyan tesztet írnak a tanteremben, hogy a kezükben van egy távirányító kütyü és annak segítségével jelölik meg a helyes választ a kivetített tesztre, az is digitális oktatás, pedig teljesen hagyományos körülmények között zajlik.

Távoktatásnak azt nevezzük, amikor az oktató és a tanuló nem tartózkodik egy fizikai helyen.

– Ez a metódus egyébként meglepően régi – folytatja Dr. Lányi Katalin – és nem annyira technikafüggő. Az első távoktatási kísérletet a 18. század végén végezte egy amerikai újságíró. A 19. század közepén pedig már nyelvtanfolyamokat is tartottak hagyományos, levelező formában, de az is távoktatás. A 19. század második felére az első távoktatásban működő egyetemi kurzusok, diploma kurzusok is megjelentek.

Akkor még értelemszerűen papír alapon, levélben, kézírással zajlott a távoktatás. Aztán ahogy a technika fejlődött, folyamatosan vonták be az eszközöket is, így a távoktatás része lett a rádió, a televízió, a telefon.

– Az 1940-50-es években Ausztráliában és az Egyesült Államok távoli, ritkán lakott területein bevett szokás volt, hogy rádióadásban ment az oktatás. Minden gyerek tudta, hogy délután 1-kor le kell ülnie a készülék elé, 2-ig leadták neki a nyelvtan órát, 2-től 3-ig pedig mondjuk a matek következett, a feladatokat postán kellett visszaküldeni. Amikor aztán elszabadult az internet – a szó pozitív értelmében –, akkor a két dolog, az elektronikus és a távoktatás összeért. Ennek éppen ezért nagyon sokféle változata van az egyszerű szövegközléstől, videók megosztásától odáig, hogy az oktató messengerben társalog a diákjaival.

Digitális munkarend – végtelen lehetőség

A szakértő úgy véli, az, hogy a rendelkezésre álló technológiák közül ki melyiket választja, nagymértékben függ az oktatni kívánt tárgytól, azon belül is attól, hogy a lexikális rész átadása-e a cél, vagy a tanár szeretné ellenőrizni is, hogy a diák mennyire sajátította el a tananyagot. Az oda-vissza kommunikáció egy plusz kihívás.

a jelenlegi helyzetben a tanároknak és a diákoknak egymást kell vezetniük

– Lehet, hogy a diák egyébként folyamatosan az okostelefonján lóg, de nem biztos, hogy annyira nyitott arra, hogy azon is tanuljon. Az a diák lesz erre nyitottabb, ahol az iskola már korábban volt annyira rugalmas, hogy a normál tanításba is igyekezett az eszközt bevonni. A tanár hozzáállása szintén nagyon sokat számít, a félelem vagy idegenkedés, a „nekem ez úgyse megy” attitűd akár egy önbeteljesítő jóslat is lehet. Ugyanakkor, ha a diák érzi úgy, hogy elveszik az egészben, a tanár tud nagyon sokat segíteni azzal, hogy azt mondja, „ahogy az órán, itt is kérdezz, megoldjuk együtt”.

Dr. Lányi Katalin szerint teljesen nyilvánvaló, hogy a jelenlegi helyzetben a tanároknak és a diákoknak egymást kell vezetniük.

A digitális munkarend első néhány napjának tapasztalata az, hogy a diákok meglepő lelkesedéssel, ugyanakkor a tanárok is hihetetlen elánnal vágtak bele és próbálják megtalálni a megoldást.

Meddig tarthat a varázs?

Ez nagyban függ attól is, hogy milyen visszajelzést kap a tanár – véli Dr. Lányi Katalin.

– Ha pozitív visszacsatolást kap a pedagógus a diákjaitól, az szárnyakat adhat neki. Bizonyos csoportoknál azt várom, hogy nagyon jól működő rendszereket fognak létrehozni, a kényszerhelyzet elmozdítja az adott iskolát, pedagógust afelé, hogy komoly digitális készségeket fejlesszen ki.

De van rizikó is.

– Nagyon családi háttér- és életkorfüggő, hogy ki mennyire boldogul. A pedagógusi gárda jelentős része 50 év feletti. Ők is segítségre szorulnak. Kiemelkedő alulról jövő kezdeményezés például, hogy tanárszakos egyetemi hallgatók szerveznek oktatást idősebb pedagógusoknak. Ez kölcsönösen hasznos, hiszen a fiatalok pedagógiai módszertanban gazdagodnak, az idősebbek pedig a digitális kompetenciáikat fejleszthetik.

Dr. Lányi Katalin arra is felhívta a figyelmet, hogy nem minden családban automatikus a szélessávú internet, az okostelefon, a laptop a gyerekeknél. Emiatt pedig a hátrányos helyzetűek most még nagyobb hátrányba kerülhetnek.

– A pedagógusok figyelme sokat segíthet, de valamilyen módon az osztályközösségeknek is ki kell venniük a részüket a támogatásból. Oda kell figyelni, mert a lemaradó réteg hatalmas hátrányba kerülhet, ha elmúlik a járvány!

Segítség a szakértőktől

Számos cég ajánlotta fel segítségét a tantermen kívüli digitális oktatásra való átálláshoz. Tanároknak, szülőknek nyújtanak szakértői, technikai támogatást, távoktatást lehetővé tevő platformokat, szoftvereket mutatnak be, vagy éppen a tanítást, tanulást segítő hasznos linkeket gyűjtenek csokorba.

A Microsoft Magyarország munkatársai például ingyenes webes tanfolyamokon mutatják be a digitális oktatás lehetőségeit pedagógusoknak. Az Office csomagban elérhető Teams és a One Note oktatási változatai kifejezetten az iskolák igényeire szabott funkciókkal rendelkeznek. A Microsoft minden diáknak és tanárnak díjmentesen biztosítja a szükséges szoftvereket, amennyiben a közoktatásban vagy a felsőoktatásban tanulnak.

A Codecool Programozóiskola a digitális oktatásra átálláskor felmerülő technikai nehézségek áthidalásához kínál ingyenes segítséget elsősorban tanárok és szülői csoportok számára. Az iskola diákjai és mentorai online elérhetőek, és gyakorlati segítséget nyújtanak olyan kérdésekben, mint például programok telepítése, testre szabása; tanulási célú csoportok létrehozása; naptárak kezelése; kommunikációs csatornák kialakítása; prezentációk és videók rögzítése, feltöltése, megosztása. Konzultációra az iskola online felületén lehet időpontot foglalni.

A Telenor a HiperSuli csapatának szaktudásával próbál kapaszkodót adni szülőknek és pedagógusoknak a digitális oktatáshoz. Külön javaslatcsomagot állítottak össze praktikus tanácsokkal a tanároknak/intézményeknek, illetve a szülőknek. Emellett csokorba gyűjtöttek távoktatásra ajánlott alkalmazásokat, és olyan applikációkat, weboldalakat ajánlanak, amelyekkel színesíthetők a tanórák, vagy amelyek segítik a diákok okoseszközzel történő tanulását. A linkgyűjtemény más-más területét segíti az oktatásnak, a nyelvtanulástól a matematikán át egészen a programozásig.

A Vodafone Magyarország Alapítvány a koronavírus-járvány miatt elrendelt iskolalátogatási tilalom ideje alatt ingyenessé tette a pedagógusok számára az E-skola elnevezésű e-learning alapú, a pedagógusok digitális kompetenciájának fejlesztésére irányuló kurzusát. A továbbképzés elsősorban a digitális átállásban nyújt segítséget, számos digitális felületet bemutat, használatukat videókkal segíti, valamint a tanórákba való beépíthetőségre is ötleteket ad.

A Virtuális Erőmű Program ingyenesen elérhetővé teszi az Oktatási Hivatal által is jóváhagyott alsós, felsős és középiskolai korosztálynak szóló tananyagait, oktatási segédanyagait. A VEP Magyarország legnagyobb szakmai és társadalmi összefogással rendelkező fenntarthatósági, klímavédelmi programja, amelyet az Európai Bizottság is nívódíjjal jutalmazott. A tananyagok egy, a www.mi6.hu/verseny honlapon elvégzett egyszerű iskolai regisztrációval ingyenesen elérhetők a www.mi6.hu/letoltheto-tananyagok oldalon.

Az IBM felajánlja oktatási intézmények részére, hogy egészen július 31-ig ingyen használják a Video Streaming vagy Enterprise Video Streaming terméket. A platformon lebonyolíthatóak online előadások/tanórák, valamint feltölthetőek tananyagok videó formátumban.

Ezek a cikkek is érdekelhetik még a csalad.hu-n: