Be Real! – állandó készenlétben
Szerző:csalad.hu2023. 04. 04.Családban élni jócsaládban élni
Ez a fiatalok körében fénysebességgel népszerűvé vált alkalmazás abban különbözik más közösségi applikációktól, hogy nincsenek benne filterek, influenszerek és reklámok. Újra divat a valóság?
A 2020-ban Franciaországból indult BeReal-ről két lelkes felhasználó, valamint Székely Levente szociológus, az Ifjúságkutató Intézet igazgatója és Guld Ádám médiakutató, a Pécsi Tudományegyetem docense osztotta meg véleményét és kutatásainak eredményét a csalad.hu olvasóival.
Mi is az a BeReal?
Az Ifjúságkutató Intézet friss, reprezentatív felmérése szerint, a magyarországi 15-19 évesek 11 százaléka napi felhasználónak minősül. Köztük van a két 17 éves barátnő, Késely Arina és Kabátnik Tímea is, ők nagyjából egy éve használják napi szinten az applikációt.
Kabátnik Tímea: Az applikáció napközben, egy random időpontban küld egy értesítést: It’s time to be real! Ekkor a következő két percben küldeni „kell” egy képet arról, hogy éppen hol vagyok és mit csinálok.
Késely Arina: Megnyomom a gombot, és a telefonom előlapi és hátlapi kamerája is csinál egy-egy képet, amit nem lehet filterezni.
K.T.: Bár az igazi „real” funkció azzal kicsit csökken, hogy később is lehet posztolni, mint ahogy az értesítés megérkezik, akár 3 vagy 4 óra elteltével is.
K.A.: Ilyenkor azért az app jelzi, hogy az adott kép nem valós időben készült. A képhez lehet írni szöveget, lehet kommentelni is mások BeReal-jeit és lehet arccal reagálni azokra.
K.T.: Állandó reakciókat is be lehet állítani, az instant funkcióban pedig az éppen aktuális „fejemmel” tudok reagálni.
„Az igazat mutasd, ne csak a valódit!”
Székely Levente is alátámasztja, hogy az applikációnak megvan az a tulajdonsága, amit sugározni akar magáról: tényleg törekszik a valóság megmutatására. Az ugyanakkor egy kis csavar a történetben, hogy a felhasználók manipulálhatják a valóságot abban a rövid időben, ami a rendelkezésükre áll. Mondjuk így: “Gyerekek, BeReal van! Rendeződjünk csatasorba, keressünk valami jó helyet, jaj, a hajam is milyen!”
Hasonlóan látják a lányok is:
K.T: Azért itt is lehet menőzni. Például, ha nem küldjük el azonnal a BeReal-ünket, hanem megvárjuk a jó pillanatot, például, ha este megyünk egy koncertre vagy izgi helyre.
K.A.: Ez akkor is egy letisztultabb menőzés, filterek nélkül. Posztolni pedig muszáj, mert mások BeReal-jét csak akkor láthatjuk, ha mi is kiteszünk valamit.
Guld Ádám médiakutató szerint is egyebek mellett az motiválta a BeReal terjedését, hogy ellentrendként is értelmezhető.
– Az elmúlt 6-8 évben a social platformok fejlődése eltávolodott attól, amit a közösségi média korábban jelentett. Egyfelől a közösségiség maga zárójelbe került, tulajdonképpen egy önreprezentációra alkalmas felület lett. Régebben az ember tényleg a barátaival, családtagjaival állt itt kapcsolatban és a közösségi oldal nem kirakatfunkcióként működött. Emellett ezek a felületek már messze nem a valóságról szólnak, hanem mindenki megpróbálja a lehető legjobb énjét a lehető legjobb pillanatban megragadni, és még azt is lehetőség szerint valamilyen filterrel vagy képmanipulációs eszközzel módosítani. Ennek az eredménye, hogy például az Instagram valósága egy teljesen torz képet tükröz már minden szempontból. Erre óriási hatása van az influenszer-kommunikációs jelenségnek is. Összességében ezeknek a trendeknek a hatására a fiatalokban kialakult az igény arra, hogy legyen egy olyan felület, ahol a valósághoz közeli módon tudnak egymással kapcsolatba lépni, visszatér a hagyományos értelemben vett közösségiség – magyarázza a médiakutató.
Igazi, de unalmas?
Székely Levente szerint az Instagramot úgy emlegetjük, mint a sötét oldalt, ezzel szemben a BeReal a tisztaságot kívánja sugározni. De, mint hozzáteszi, van abban valami humoros is, hogy valaki arról posztol, hogy éppen szendvicset eszik.
Guld Ádám szintén arról beszélt, hogy valójában a BeRealt sem tartja különbnek vagy jobbnak, mint a többi social média felületet.
– Való igaz, ha egy filterek nélküli, szerkesztetlen valóságot mutatunk magunkról, akkor abból kiderülhet, hogy nem mindenki nyaral kéthetente a Maldív-szigeteken, és az ismerőseim sem vacsoráznak hetente ötször egy trendi luxus helyen, viszont sok felhasználó beszámol arról – erről nemzetközi anyagokat is olvastam –, hogy rádöbbentek, a barátaik milyen unalmas életet élnek. Az átlag fiatal, aki heti öt napot iskolában tölt, meg hétvégente otthon van, minden nap csinál egy képet arról, hogy éppen történelmet tanul, vagy a biológia házit próbálja megírni. Első körben még lehet, hogy pozitív benyomást kelt, hogy lám-lám, az ő élete se feltétlenül sokkal érdekesebb, de ez vissza tud csapni egy ponton, kialakul az az érzés, hogy ezek a tartalmak unalmasak. De még tovább is megyek: az egy dolog, hogy felismerem, mások élete milyen unalmas, de elég komolyan beláthatóvá válik, hogy a saját életem is az. Előbb-utóbb megint kialakul az a fajta nyomás, hogy valami érdekesebbet is kellene vagy lehetne mutatni.
És mit mondanak erről a felhasználók?
K.T.: Mi nem TikTokozunk és a Snapchat sem megy már annyira szerintem. Az Instagram az ugyanúgy van, de megfigyeltük, hogy amióta a BeReal is elérhető, az ismerőseink kevesebbet posztolnak Insta-storyban.
K.A.: Én ezt jobban élvezem, mint az Instagramot, mert olyan infók is kiderülnek emberekről, amik máshol nem. Annyira központi dolog lett, hogy amikor beszélgetünk barátokkal, már nem az Instára hivatkozunk, hanem hogy láttad BeReal-en…?
Real fiúk, real lányok
Guld Ádám szokásokat elemző, fókuszcsoportos interjúiból kiderült, hogy az applikációt már egészen kis korban, 11-12 évesen is használják. Emellett az is látszik, hogy a BeReal felhasználás módjában és kultúrájában különbségek vannak fiúk és lányok között.
– Egy lány számára sokkal kockázatosabb adott esetben egy ilyen alkalmazás, mert a lányoknak sokkal precízebben és finomabban felépített imázsa van. Tehát azzal kapcsolatban, hogy valaki mit mutat, az meddig vállalható, és milyen körülmények között lehet azt bemutatni, a lányokra nehezedő kulturális nyomás sokkal jelentősebb. Ezzel szemben a fiúk sokkal lazábban veszik ezt, bátrabbak és provokatívabbak is. Akár csak a figyelem felkeltése érdekében is megosztanak olyan tartalmakat, amelyeket nevezhetünk viccesnek, de akadnak ízléstelenek is. A fiúknál egy egészen más stratégiáról beszélünk a személyiségük tálalásában, ahol ez belefér, adott esetben egy státuszmegerősítő funkcióval is bírhat, hogy ő bevállalta, ő ezt is megcsinálta. Elég problémás példákat is hallottam.
Kabátnik Tímea: Az biztos, hogy az Instára esztétikusabb képeket rakunk, figyelünk arra, hogy mint kép is színvonalas legyen. A BeReal-en ez annyira nem számít, hanyagabb az egész.
Késely Arina: Azt figyeltem meg, hogy amióta van a BeReal, már az Insta is kicsit lazább lett. Sokan inkább a humort választják, nem bepózolnak, vagy csücsörítenek.
Örökös standby
Guld Ádám médiakutató arra vonatkozó adatokról is beszámolt, hogy azok a fiatalok, akik a BeReal állandó felhasználói, egy folyamatos nyomást is tapasztalhatnak, hogy abban a pár percben, amikor megérkezik az értesítés, valamilyen szinten mégiscsak valami érdekeset kell mutatniuk.
Székely Levente szintén riasztónak nevezte, hogy egy algoritmus füttyentésére, parancsára úgy teszünk, ahogy az elvárja. Amint jön az értesítés, engedelmeskedünk, mint a pavlovi kutyus.
– Persze naivitás azt mondani, hogy ezt a BeReal hozta el. A közösségi média használatakor figyelünk arra, mikor, hogyan posztolunk, hogy azt szeresse az algoritmus. Úgy tűnik, a fiatalok az algoritmusok támasztotta elvárásoknak meg akarnak felelni. Hiszen az Instára, a Facebookra is lehetne filter nélküli képet feltölteni, beállítható úgy a profil, hogy csak a barátaim lássák, és oda is lehet egy nap csak egyszer posztolni. Ha azonban a TikTok adja a következő videót, akkor nézem, ha a BeReal csak egyszer jelez, akkor egyszer posztolok. Úgy leszünk valódiak, hogy az algoritmus mondja meg nekünk, hogyan legyünk azok? - veti fel az Ifjúságkutató Intézet igazgatója.
K.A.: A felkérés egyszerre jön mindenkinek. Ez kicsit abszurd, már láttunk olyat metrón is például, hogy többen is elővették a telefonjukat és nagyjából ugyanazt a képet készítették el, csak más szögből.
K.T.: Hasonló volt az is, amikor karácsony előtt az iskolával voltunk egy templomi koncerten. Pont akkor jött a BeReal értesítés, mindenki előkapta a telefonját, és csak utána állt fel a kórus.
Mi lesz a következő?
Önmagában ez az alkalmazás túl hosszú ideig nem tudja a figyelmet lekötni, ezért Guld Ádám nem lát benne óriási potenciált.
– Az viszont látható, hogy az üzleti szféra nagyon felfigyelt a BeReal-re. Pillanatnyilag Európában ez a leggyorsabban, legdinamikusabban fejlődő platform, ami jelentős üzleti potenciált is jelent. Az egyik lehetséges fejlődési irány az, aminek ellenállnak egyelőre a tulajdonosok, hogy nem lehet monetizálni, nem lehet influenszer-kommunikációra használni. De ezt feladhatják, megjelenhetnek a filterek, a termékegyüttműködések, megindulhat az a folyamat, ami az üzletiesedés irányába tolja az egészet. Ha nem változtatnak semmin, az hosszú távon szerintem nem tud életképes lenni.
Székely Levente szerint továbbra is a fiatalok azok, akik a közösségi média trendjeit alakítják, és a jövő tekintetében nehéz konkrétumokról beszélni, hiszen a megjósolhatatlanság korszakunk egyik fontos jellemzője. Ennek ellenére a trendek a végletek irányába mutatnak, azaz egyszerre érvényesül a gyorsabb, ingergazdagabb irány és a szándékos, lassulásra épülő stratégia, aminek egyik képviselője maga a BeReal is.