A Családbarát Ország Nonprofit Közhasznú Kft. „Kríziskezelő szolgálatok fejlesztése” elnevezésű, EFOP-1.2.4-VEKOP-16-2016-00001 azonosító számú kiemelt projektje 2018. augusztus 24-26. között rendezte meg a Magyar Lelki Elsősegély Telefonszolgálatok Szövetségével közösen a LESZ XXXI. Országos Találkozóját a lelki elsősegély telefonszolgálatok munkatársai számára.

A találkozón Dr. Varga Gábor, a Magyar Lelki Elsősegély Telefonszolgálatok Szövetségének (LESZ) elnöke elmondta, hogy az esemény fókuszában a segítők személyiségének fejlesztése áll. "Célunk, hogy a tudatunkban rend legyen és ahhoz, hogy ezt elérjük, szisztematikus belső építkezésre van szükség" - fogalmazott.

A köszöntők Brányi Mária, Veszprém Megyei Jogú Város alpolgármestere örömét fejezte ki, hogy Veszprém város adhatott otthont a találkozónak és elmondta, hogy a város büszke arra, hogy olyan tagszolgálattal rendelkezik, amely rengeteg ember lelki egészségéhez járul hozzá a mindennapokban. Köszönetét fejezte ki azért, hogy a telefonos lelki elsősegély szolgálatok önkéntesei az egyéneken túl az egész közösségen segítenek.

Széles Csongor, az Emberi Erőforrások Minisztériuma Ifjúságügyi Főosztály főosztályvezetője beszédében hangsúlyozta, hogy a telefonos lelki elsősegély szolgálatok önkénteseinek mentális egészségére is kiemelt figyelmet kell fordítani. Kiemelte, hogy amennyiben a segítők nehézségekkel küzdenek, forduljanak embertársaikhoz, kommunikáljanak egymással, kérjenek segítséget.

Christine Duvevier, az IFOTES, a telefonos lelki elsősegély szolgálatok nemzetközi szövetségének elnöke elmondta, hogy a hívásokat fogadó önkéntes ügyelő angol megfelelője a „listener”, vagyis a hallgató. A hallgatók munkájának lényege abban áll, hogy meghallgatják a hívókat és egymást is. Kiemelte az aktív meghallgatás, az egyeztetés és a párbeszéd fontosságát, amelyek jellemzik az európai tagszolgálatok együttműködését is.

Téglásy Kristóf, a Családbarát Ország Nonprofit Közhasznú Kft. a „Kapcsolj egyből” projekt szakmai vezetője beszédében elmondta, hogy a lelki elsősegély telefonszolgálatok önkénteseinek áldozatos munkája abban áll, hogy az idejüket szánják a bajbajutottak és krízisben lévők segítésére. Ez az, ami nem megfizethető vagy visszatéríthető egy ember életében, és ezért is példaértékű az önkéntesek szakmai elhivatottsága.

Kiemelte, hogy az 1,16 milliárd forint költségvetésű projekt egyik fő törekvése a krízis- és lelki elsősegély telefonszolgálatok 21. századi igényeket és elvárásokat kielégítő fejlesztése. Azonban nem szabad elfelejteni, hogy mindezek a fejlesztések önmagukban jelentéktelenek, hiszen csak a telefon mögött ülő szakember az, aki képes megtölteni tartalommal, lélekkel és emberséggel ezt a hivatást. Az ő személyük és jelenlétük az, ami igazán számít. Ezért ennek megőrzése minden technikai fejlesztésnél előbbre való.