Masszívan nő a digitális bennszülöttek generációja, ők már szinte a neten élik az életüket. Emellett jelen van a digitális bevándorlók csoportja is, vagyis az idősebb korosztály, akinek sokszor nehézséget okoz felvenni a fonalat az online világban. Kónya Beáta kommunikációs és Instagram marketing tanácsadó szerint épp ezért rendkívül fontos, hogy az emberek elsajátítsák a biztonságos nethasználati viselkedési formákat.

– 2017 óta már nem a laptop, hanem az okostelefon az elsőszámú internetezési eszköz, ami azt jelenti, hogy szinte nonstop, azonnal elérhetőek vagyunk. Ezzel sajnos az is együtt jár, hogy azok is elérnek, akiknek nem lenne szabad – mondja szakértőnk. – Megtalálhatóvá, lefotózhatóvá, dokumentálhatóvá válunk az okoseszközeink által. Persze számos előnnyel is jár az internet: gondoljunk csak arra, hogy már nem csupán a kikapcsolódás, a szórakozás, a kapcsolattartás eszköze az online tér, hanem a vásárlásé, az ügyintézésé, a tanulásé, az információ átadásáé is. Azonban nagy problémát jelent, hogy gyorsabban zajlik a digitális eszközök megjelenése és fejlődése, mint ahogy a felhasználók edukációja felzárkózna hozzá. Nagyon fontos lenne, hogy a releváns szervezetek megfelelő háttértudással lássák el az internetezőket. Online tudatosságra van szükségünk ahhoz, hogy biztonsággal éljünk a nethasználat előnyeivel.

A net lehetőség is az áldozat számára

A bántalmazó kapcsolatban élők számára még fontosabb, hogy tisztában legyenek a netezés veszélyeivel.

– A bántalmazójával együtt élő áldozatnak külön figyelmet kell fordítani arra, hogy az előzményeket kitörölje, a jelszavait ne adja meg senkinek. A bántalmazó fél jellemzően minden eszközt bevet, hogy kontroll alatt tartsa áldozatát, amihez kiváló lehetőséget biztosítanak az online felületek: a bántalmazó visszanézheti áldozata keresési előzményeit, belenézhet a levelezésébe, ellenőrizheti a hívólistáját. Az áldozat számára ugyanakkor lehetőség is az internet arra, hogy tájékozódjon, tudással vértezze fel magát: számos cikk, történet jelenik meg a párkapcsolati bántalmazásról, ezáltal az áldozat láthatja, nincs egyedül, nem kell a szégyenérzet miatt hallgatásba burkolódznia. Emellett hasznos információkat kaphat arról, mely kríziskezelő szervezetek képesek segíteni a bajban.

Legyen egy kód a vészhelyzetre!

A kapcsolati bántalmazás áldozata számára az egyik legnagyobb nehézséget éppen az jelenti, hogyan kérjen segítséget anélkül, hogy azt bántalmazó párja lekövethetné. Számos esetben csak néhány perc áll a bajba jutott rendelkezésére, így az e-mail, mint online lehetőség, nem jöhet szóba.

– Ha valaki bántalmazó kapcsolatban él – legyen az egy szülő-gyermek kapcsolat – megjelenik az általános kontroll, ezzel párhuzamosan pedig kialakul a félelemérzet az áldozatban, nehogy valami olyat tegyen, amivel feldühíti bántalmazóját – mondja Boglacsik Tímea, az Országos Kríziskezelő és Információs Telefonszolgálat igazgatója. – Nem mindegy, milyen oldalakra látogat a neten, kivel lép kapcsolatba, hogyan kommunikál vele. Vajon olyan posztra kommentel-e, olyan felületen, ami megengedett számára? Amikor valaki a bántalmazó kapcsolatból való kilépést fontolgatja, akkor értelemszerűen még fokozottabban kell figyelnie, hogy véletlenül se legyen nyomon követhető, hiszen a kilépés mindig a legkritikusabb pontja a bántalmazó kapcsolatoknak – nem lehet tudni, milyen indulatot vált ki a bántalmazó félből. Fontos, hogy az áldozat kitörölje a keresési előzményeket, beszéljen meg a hozzátartozóival, barátaival egy olyan kódot, amit veszélyhelyzet esetén használhat. Rizikós lehet, ha nyilvánosan vagy akár szűrt csoporton belül oszt meg személyes bejegyzéseket a közösségi oldalakon, hiszen könnyen visszajuthat a bántalmazóhoz az információ.

Azonnal válaszolnak a Kapcsolj egyből! chaten

A bántalmazó kapcsolatban élők számára gyakran az egyetlen kiutat a megfelelő segítségkérés és tájékozódás jelenti. Online térben jelenleg négyféle módon is megteheti ezt az áldozat.

– Számos olyan információs oldal létezik, ahol jogi- és szociális ügyekben tájékozódhat a bántalmazott. Gyors segítséghez juthat a Kapcsolj egyből! applikáción keresztül is. Ha valaki nem szeretné, nem tudja az OKIT-ot vagy egyéb segélyszervezetet felhívni, akkor e-mailen keresztül is hozzá lehet jutni az információkhoz. A legtöbben viszont – érthető módon – azonnali reakciót szeretnének, amire nagyszerű lehetőséget nyújt az új chat szolgáltatás a Kapcsolj egyből! projekt keretén belül. A chat eleinte szűkített idősávban áll rendelkezésre, de természetesen folyamatosan vizsgáljuk, figyeljük, mennyi megkeresés, milyen napszakban érkezik. Eszerint alakítjuk majd az ügyfélfogadási rendünket a későbbiekben. Jelenleg reggel 6-tól 10-ig, illetve este 6-tól 10-ig aktív a szolgáltatás. A reggeli idősáv a reggeli rutinokhoz igazodik: a bántalmazó vagy a bántalmazott dolgozni megy, esetleg iskolaidőben az áldozat viszi a gyerekeket. Az esti idősávban talán a bántalmazott kicsit el tud vonulni, esetleg gyerekaltatás közben, után lehetősége adódik, hogy kapcsolatba lépjen velünk.

A chat szolgáltatás az e-mailezésnél egyszerűbb, gyorsabb és biztonságosabb formája a kapcsolatfelvételnek.

– Ha felmegy az áldozat a kapcsoljegybol.hu oldalra, akkor ott felugrik egy „azonnali segítség” elnevezésű menü. Arra kattintva mindenféle regisztráció nélkül azonnal írhat nekünk. A válasz is rögtön érkezik, nem kell várakozni, titokban nézegetnie az e-mailjeit, hogy vajon válaszoltunk-e neki. Amint bezárja az oldalt, eltűnik az összes előzmény, nem kereshető vissza a levelezés, csupán a kapcsoljegybol.hu oldalt kell kitörölni az előzményekből. Úgy gondolom, mindez megnyugtató az áldozat számára. Ez a fajta biztonságérzet azért is lényeges, hogy a bántalmazott meg merje tenni az első lépést a szabad élet felé.

(fotó: Shutterstock, privát)