Nagycsoport elején minden óvodában elvégzik az iskolaérettség megállapításához szükséges vizsgálatokat. Sok esetben csak ilyenkor válik nyilvánvalóvá a szülő számára, hogy a gyermek sete-sutasága mögött olyan idegrendszeri probléma áll, ami az iskolában tanulási nehézségeket okozhat számára. Szakértőnket, Szendrői Zsófia TSMT terapeutát arról kérdeztük, hogyan segíthet a TSMT az ilyen helyzetekben?

– A TSMT (Tervezett Szenzomotoros Tréning) a szenzoros integrációs terápiák egyike, melynek feladatai, gyakorlatai az idegrendszert érlelik – kezdi Zsófia. – A TSMT a képességek aktuális szintjére épít, a hiányosságokat célirányosan pótolja. Fontos sajátossága a tervezettsége, ami azt jelenti, hogy az egyénre szabott mozgásos feladatai meghatározott rendszerben vannak felépítve a hatékonyság elérése érdekében. Ezeket a gyakorlatokat a szülők is el tudják végezni a gyermekeikkel, de létezik csoportos fejlesztés is.

Felmérés eredménye dönt a terápiáról

– Sajnos egyre több gyermek küzd tanulási problémákkal, melyek korai tünetei felismerhetők egészen kicsi kortól. Ha a szülő vagy az óvónő időben észreveszi ezeket, és a megfelelő szakemberhez fordul, fejlesztéssel a probléma általában megoldható az iskolába menetel előtt. A terápiát minden esetben egy vizsgálat előzi meg, ahol feltérképezik a gyermek iskolai beváláshoz szükséges képességeit. A felmérés nagyon átfogó, több fontos területet ölel át, konkrétan tetőtől talpig megvizsgáljuk a gyermekeket. Időben kifejezve egy 5-6 éves esetében ez másfél-két órát is jelenthet. Az eredmény egyértelműen megmutatja, hogy mely területen vagy területeken van elmaradás, így annak célirányos fejlesztése azonnal megkezdhető egyéni, otthoni vagy épp csoportos formában. Hogy a terapeuta épp melyik fejlesztési módot javasolja, az a gyermek idegrendszeri érettségi állapotától függ. A torna során az idegrendszert érleljük speciális gyakorlatokkal, meghatározott számban és sorrendben, mondókákkal rásegítve, így a fejlődés néhány hónapon belül látványossá válhat. Minden gyermek máshogy reagál a tornára, de fél éven belül látható lesz a változás, hacsak nincs a háttérben valamilyen egyéb probléma (pl. látás, hallás) is. A TSMT terapeuta a vizsgálat során igyekszik ezeket is kiszűrni, és szükség esetén más szakembert bevonni a folyamatba.

Egyszerű gyakorlatok a nyári szünetre

– Amennyiben nagyon enyhe a lemaradás, akkor azt szoktam javasolni a szülőknek, hogy a nyári szünetben sokat hintázzon, csúszdázzon a gyermek. Nagyon jók a kerti trambulinok, melyek kiváló fejlesztő hatásúak. Bukfencezzen sokat a kisgyerek! Számos sportág szintén remekül fejleszti az idegrendszert. Ilyen például az úszás, a lovaglás és a legtöbb önvédelmi sport is. Mivel én testnevelő tanár is vagyok, így én a fejlesztő hatású gyakorlatokat igyekszem alkalmazni az óráimon. A különféle alagutak kúszáshoz-mászáshoz, az ugrókötél, a bordásfal, a billenő eszközök – amelyek az egyensúlyfejlesztéshez használhatók – mind-mind nagyon jó hatással vannak a gyermekek optimális fejlődésére. Abban az esetben azonban, ha a felmérés alapján nagyobb a probléma, akkor a terápiás fejlesztés megkezdése javasolt.

A tünetek már kicsi korban jelentkezhetnek

– Már a várandósság és a szülés nehézségei okozta gyenge Apgar-érték is indokolja a baba fejlődésének alaposabb megfigyelését. Egészen kicsi korban egy kimaradt mozgásfejlődési elem (pl. kúszás, mászás), megkésett mozgás-, és/vagy beszédfejlődés is lehet intő jel, ahogy a szobatisztaság kialakulásának elhúzódása is, valamint az etetéssel, altatással, megnyugtathatósággal kapcsolatos problémák. Természetesen nem arról beszélünk, ha a gyermek nem szereti a tökfőzeléket, hanem ha fél megkóstolni is az ételeket. Nem az a baj, ha a szülőkkel szeretne aludni, hanem ha folyamatosan nyugtalanul alszik.

Ne legyintsünk az ügyetlenségre!

Óvodás és iskolás korban figyelmi, viselkedési, grafomotorika, finommotorikai, egyensúlyi gondok utalhatnak arra, hogy a kisgyermek fejlesztésre szorul. Intő jel lehet, ha mozgása ügyetlenebb kortársaiénál:

  • óvodás testnevelés alkalmával a felfordított tornapadon nem mer átmenni, még segítséggel sem
  • mindennek nekimegy, vagy épp sokszor elesik
  • nem mer leugrani magasabb helyekről, mászókáról
  • későn vagy nehezen tanul meg biciklizni
  • ha 5 éves elmúlt, de nem tud, nem szeret rajzolni
  • a figyelme könnyen elterelhető: kérdezünk tőle valamit, de nem a kérdésre válaszol, hanem teljesen másról kezd el beszélni (itt akár hallásproblémára is lehet következtetni, de beszédértéssel kapcsolatos gond is állhat a háttérben).

Neveletlenség vagy magatartászavar?

Sokszor mondják azt bizonyos kicsikre, hogy „de rossz ez a gyerek”. Nyilván nem hagyhatjuk figyelmen kívül a nevelési hatásokat, de fontos, hogy tudjuk, éretlenségi probléma is állhat az eltérő viselkedés hátterében, Akár hiperaktivitás és/vagy figyelemzavar is okozhatja a magatartási problémákat. Ennek kiderítésében – és szükség esetén megoldásában – segít a TSMT terapeuta. Nagyon sok gyermek érintett a problémában, de viszonylag kevesen fordulnak szakemberhez idejében, pedig minél fiatalabb egy gyermek, annál könnyebben és gyorsabban lehet a megfelelő terápiával jó eredményeket elérni.


Fontos, hogy bízzunk a szakemberekben, és komolyan vegyük a véleményüket, hiszen a vizsgálat eredménye azt mutatja, hogy a gyermeknek szüksége van-e segítségre. A terapeuta tud segíteni, de a szülő együttműködése is kell hozzá. A rosszul sikerült felmérés még nem a világ vége, sőt! Lehetőség, hogy a mai korszerű és szakszerű módszerek alkalmazásával esélyt adjunk a gyermekünknek arra, hogy magabiztosan helyt álljon az iskolában.