A hivatalosan az elthami Haimo általános iskolában kezdett kísérletben öt iskola összesen 250 diákja hordja egy hétig a szerkentyűket, hogy kiderüljön, mekkora szennyezésnek vannak kitéve nap nap után.


A szenzorok természetesen nem nehezek, ugyanakkor kifejezetten hasznos adatokkal szolgálnak majd a kutatóknak és a döntéshozóknak.


A southwarki, richmondi, greenwichi, haringey-i és hammersmith-i gyermekek által hordozott érzékelők a levegőben előforduló károsanyagok (például a nitrogéndioxid) mennyiségét mérik majd.


A táskákban csupán egyetlen zsebet foglal el a szenzor, így bőven jut hely az iskolai felszerelésnek is.


A szakemberek reményei szerint az így nyert adatokból kiderül, hogy az iskolába vezető út mely szakaszán éri a legnagyobb szennyezés a gyermekek tüdejét, emellett össze tudják majd hasonlítani a hasonló úton, de eltérő útvonalon vagy más közlekedési eszközzel az iskolába eljutó diákok kitettségét és javaslatot tehetnek majd a szülőknek a legkevésbé káros útvonal kiválasztására.


Megkímélni a gyermekeket


„Mielőtt polgármester lettem volna, általános iskolai tanár voltam, így tisztában vagyok vele, a szülők mennyire aggódnak a levegőminőség és a biztonságos közlekedés miatt” - mondta Greenwich első embere.


„Noha a legtöbb diákunk sétatávolságra lakik az iskolától, az utakon attól még rengeteg autó van minden reggel és délután, ami mindenkire nézve veszélyes” - tette hozzá Danny Thorpe.


„Azzal kezdtük, hogy több iskola környékén is lezártuk az utakat a reggeli érkezés és a délutáni távozás idejére, de ez nem elég, mert az egész útvonalon szeretnénk megkímélni a gyermekeket a légszennyezettségtől és több gyaloglásra vagy bringázásra ösztönözni őket” - vázolta terveiket a londoni kerület polgármestere.


Danny Thorpe szerint noha a londoni kerületek között már jelenleg is Greenwichben a legkiterjedtebb a levegő minőségét ellenőrző rendszer, ez még mindig nem fedi le az összes lakóterületet, ahonnan a gyermekek iskolába járnak.

Reményeik szerint az ezzel a kísérlettel beérkező adatok segítenek majd tovább csökkenteni az utakon közlekedő autók számát és megtisztítani a levegőt.


Hogyan mérik a levegő tisztaságát Magyarországon?


Magyarországon az egész ország területét lefedő mérőhálózatot a kormányhivatalok üzemeltetik. Egy közbenső egység is segíti a mérőhálózat működését, a Levegőtisztaság-védelmi Referencia Központ (LRK).


A koordinációs munka mellett az LRK feladata még a minőségirányítási és az országos adatközponti feladatok végzése – olvasható a met.hu oldalán.


Budapesten 12 fix helyre telepített automata mérőállomás működik a kötelezően előírt 6 helyett. Az automata mérőállomások gáz és szilárd halmazállapotú szennyezőket, valamint az értékeléshez szükséges meteorológiai paramétereket mérnek.