– Az ADHD-s gyermekek között is sok a kiemelkedő tehetség, akár a jövő kis zsenijei is lehetnek közöttük – jelenti ki Cseri D. Bernadett, az ADHD Magyarország Pálföldi Alapítvány elnöke.

– Tapasztalataim alapján jónéhányan kimagasló képességekkel és magas értelmi és érzelmi intelligenciával rendelkeznek, ha pedig ehhez támogató, megértő környezet társul, akkor ezek a képességek meg is mutatkozhatnak. Sajátosan működnek, ez tény, viselkedésük sokszor több türelmet kíván, de ami érdekli őket, azért rendkívüli módon lelkesednek, ilyenkor nincs is szükségük külön motivációra. Jellemzően a korukat meghazudtoló nyitottsággal állnak a tudomány innovatív megoldásaihoz, miközben az a felnőttek számára is komoly kihívást jelent. Vannak ugyanakkor komolyabb támogatásra szoruló gyerekek. Többen közülük le is morzsolódnak az iskolai tanulmányaik során, a bizonyítványuk sokszor nem a valós tudásukat tükrözi. Számukra nyújt valós alternatívát ez az új projekt. 


Az ADHD – Attention Deficit Hiperactivity Disorder – figyelemhiányos hiperaktivitás-zavar, idegrendszeri gyengeség, megkésett idegrendszeri fejlődés, valójában egy tünetegyüttes. A figyelemzavar kísérő tünetei a feledékenység, a hiperaktivitás és a gyenge impulzuskontroll. 


Az elnökasszony végtelen lelkesedéssel mesél az alapítvány keretében eddig elvégzett tevékenységeikről, illetve a közeljövő megvalósítandó feladatairól. Egyikből sincs hiány. Legújabb büszkeségük egy páratlan lehetőséget kínáló nyertes pályázat. A dán Velux Alapítványok által finanszírozott Pathways to Renewing VET (PR-VET) négyéves projekt célja a magyarországi szakképzés új módjainak és megoldásainak felkutatása és kipróbálása a szakképzés minőségének javítása érdekében. A támogatás kedvezményezettje az Edunet Alapítvány, szakmai megvalósítói pedig társadalmi vállalkozások, amelyek tagjai kivétel nélkül mind elkötelezettek a fenntarthatóság, az oktatás, illetve a sérülékeny fiatal generáció és családjaik iránt. 

 – Óriási megtiszteltetés, hogy támogatásra érdemesnek ítélték meg a közösen megálmodott és szakmailag megvalósítandó programot – mosolyog a szervezet vezetője. – A pályázatban célcsoportként az ADHD-s és állami gondozásban lévő fiatalokat jelöltük meg, de természetesen nem zárunk ki más, a 16. életévüket betöltött, a műhelyiskolák iránt érdeklődő fiatalokat sem, akik számára hasznos tudást adó szakképzéseket indítunk háztartásvezető, famegmunkáló és falazó kőműves területen. Ezek a jelenleg az induló részszakmák, amelyek körét évről évre bővíteni fogjuk. Emellett rengeteg szociális kompetenciafejlesztést illesztünk a programba a gyakorlatfókuszú, munkaalapú tanulás mellett: például stresszkezelést, önismeretet, konfliktuskezelést, kultúrát és még sorolhatnánk. Ezek ugyanis kimaradnak az oktatásból, miközben óriási szükség van rá. Szakmai és támogató figyelmet fordítunk a fiatalok meglévő nehézségeire, de hangsúlyosan fókuszálunk erősségeikre, előnyös tulajdonságaikra. 

Tudás a gyakorlatban 

– Nézzünk például egy kemenceépítési projektet! – javasolja a kétgyermekes édesanya. – Fontosnak tartjuk, hogy a gyerekek egy ilyen projektnél a kiegészítő tevékenységekkel is tisztában legyenek. Tudjanak hivatalos levelet írni, árajánlatot kérni, legyen meg bennük a pénzügyi tudatosság, a környezettudatosság, a fenntarthatóság igénye. Ismerjék meg a régi, jól bevált módszereket, a természetes alapanyagokat, építőanyagokat, de közben legyen információjuk a korszerű technológiákról. Az innovatív megoldásokat ADHD-specifikus, új pedagógiai módszerekkel építjük be a tananyagba, figyelembe véve a fiatalok érzékenységét

 A képzéshez Kecskeméten, Lajosmizsén és Cegléden is lehet majd csatlakozni, itt biztosítják a megfelelő feltételeket. 

 – Hosszú éveken át dolgoztam egy olyan fejlesztőközpont létrehozásán, ahol valamennyi szakember elérhető, így az ADHD-s gyerekek szüleinek nem kell pluszenergiát fordítaniuk a szakemberek felkutatására, a fejlesztések összeszervezésére, utazgatásra  – hangsúlyozza Cseri D. Bernadett. – Olyan környezetet álmodtam meg, amelyben otthonosan és biztonságban érzi magát a gyermek. Emellett régi vágyam volt egy szociális farm megvalósítása is, ahol a természettel összhangban több generáció oszthatja meg tudását, tapasztalatát az életre való nevelés érdekében. Összehozza a tudásukat átadó időseket és a hátrányból induló fiatalokat. Ezeket az elképzeléseket szeretném most ötvözni. 

 Közösségek építése 

 – A projekt fontos eleme a közösségi tér – mondja az ötletgazda. – Vidéken rengeteg olyan idős ember él, akinek a kertjében ott állnak a gyümölcsfák, de a gazda már nem tudja összeszedni a lehullott termést és az tönkremegy. Ilyen esetekben felajánljuk segítő együttműködésünket és a szakmaképzés keretein belül, összegyűjtjük, feldolgozzuk a gyümölcsöt és az elkészült lekvárt vagy savanyúságot elosztjuk a tulajdonos és a feldolgozó tanuló között. Jó szolgálatot teszünk, amelyből mindenki csak tanul és profitál. Ugyanez a helyzet a felújításra szoruló vagy meghibásodott bútorokkal – megy a mester az inassal és a műhelyben vagy a helyszínen megjavítja. Segítünk, tanulunk, szemléletet formálunk és környezettudatosak is vagyunk. Így szeretnénk igazi, összetartó helyi közösségeket építeni. Látni kell, hogy a család a legkisebb társadalmi, gazdasági egység. Hosszútávon ez egy befektetés, hogy a gyerek ne a szociális ellátórendszert terhelje, hanem alkalmassá váljon az önálló, minőségi életre. 

A projekt finanszírozása négy év, de a fenntartása tíz, azaz úgy kell a programot megalkotni, hogy hosszútávon is biztonsággal működtethető legyen. A tervek között szerepel gyógynövénykert kialakítása, terápiás állatok tartása és számtalan további izgalmas program, amely hozzájárul a természetközeli tanításhoz. 

– Hogy honnan jön ez a végtelen nyitottság és az elkötelezettség? Őszintén szólva, nem tudom – válaszolja meg a kérdést az alapítványi vezető. – Mindig éreztem, hogy óriási küldetéstudatom van, de sokáig nem tudtam, melyik területen teljesedem majd ki. Gyerekként a nagyszüleimmel éltünk, rengeteget tanultam az idén 98 éves, jelenleg is remek egészségnek örvendő nagymamámtól. Határozott emlékeim vannak arról, hogy az idős generációnak rendkívül értékes a tudása, nekünk pedig ezáltal olyan gyökereink vannak, amelyekből sokáig tudunk táplálkozni. Ezt szeretnénk továbbadni a mostani fiatal generációnak, hiszen ez a túlélés záloga. 

Az ADHD nem „rossz gyermek” vagy „neveletlen gyermek szindróma”, a témáról több korábbi írás is elérhető a csalad.hu oldalon: 

https://www.csalad.hu/projektek/az-adhd-nem-rossz-gyermek-szindroma

https://www.csalad.hu/csaladban-elni/leonardo-da-vinci-is-adhd-s-volt

https://www.csalad.hu/csaladban-elni/az-adhd-felnottkorban-is-problemakat-okozhat

https://www.csalad.hu/csaladban-elni/szeretnem-megtenni-amit-anya-ker-de-nem-tudom-egy-adhd-s-kisfiu-tortenete

https://www.csalad.hu/projektek/valoban-hiperaktiv-a-gyermek

https://www.csalad.hu/csaladban-elni/parkapcsolati-gondokat-okozhat-a-gyermekori-adhd