Úgy tűnik, az iskolai oktatás világszerte lépéshátrányban van. A PISA-teszt, amellyel eddig a tanulók egyéni képességeit mérték az olvasásban, matematikában és a természettudományokban, már azt is méri, milyen kollaboratív problémamegoldási készségei vannak a tanulóknak.

Az eredmény olyan, amilyenre számítani lehetett. Azok a gyermekek, akik az egyéni, tudományos területeken magasan teljesítettek, jobbak a kooperációban is. Valószínűleg információ-értelmezési és komplex gondolkodásra való készségük is magasabb, ami előny a problémamegoldásban.

Az eredmény országokra lebontva is többnyire igaz. A tudományosan legjobban teljesítő országok, Japán, Dél-Korea, Szingapúr, Észtország, Finnország, Kanada jól teljesítenek a csoportos problémamegoldás területén is.

De a kínai diákok, akik matematikából és természettudományokból nagyon jók, csak átlagos teljesítményt nyújtanak a kollaboratív készségekben.



A 10 legjobban teljesítő ország a kollaboratív problémamegoldás területén

1. Szingapúr

2. Japán

3. Hong Kong

4. Dél-Korea

5. Kanada

6. Észtország

7. Finnország

8. Makaó

9. Új Zéland

10. Ausztrália



Más készségekre van szükség

Öt évvel ezelőtt az egyéni problémamegoldás területén a fiúk jobban teljesítettek a lányoknál a legtöbb országban, de most, hogy az együttműködést is vizsgálták a problémamegoldásban, a lányok minden országban felülmúlták a fiúkat. Az Egyesült Királyságban különösen nagy a szakadék a két nem között.

A különbség forrása a hozzáállásban keresendő. A lányok attitűdje sokkal pozitívabb: érdekli őket mások véleménye és azt akarják, hogy másoknak is sikereik legyenek.

A fiúk jobban látják a csapatmunka hozadékát, és azt, hogyan tud a csapatmunka segíteni nekik abban, hogy még hatékonyabban és eredményesebben dolgozzanak.

A hátrányos helyzetű gyermekek is jobban látják a csapatmunka előnyeit, mint a nem hátrányos helyzetűek. Azok az iskolák, ahol többféle hátterű gyermek tanul, szintén jobban teljesítettek ezen a területen, legalábbis az egyéni tudományos teljesítményeknél jobban.


A tanárok sokat tehetnek

Az iskolai környezet hatással van arra, hogyan tudnak a gyermekek együttműködni. Ha sok az olyan feladat, ahol intenzíven kommunikálni, vitatkozni kell, ott a gyerekekben pozitív attitűdök alakulnak ki az együttműködésre. A támogató, pozitív tanárok is jó hatással vannak erre a készségre.