Iskolai zaklatások – létezik hatásos megoldás?
Szerző:Clerget –Tasi Barbara2020. 01. 22.Iskolást nevelünk
Nem lehet elég „menő” gyermeket nevelni, akit soha nem pécéz ki senki magának a kortársai közül, de igenis sokat tehet a szülő és az iskola is a bullying megfékezése érdekében.
– Iskolai zaklatás sajnos mindig volt, és valószínűleg mindig is lesz – mondja Kovács Anna Sára, az UNICEF Magyarország gyermekjogi szakértője. – Ami meglepőbb, hogy a kortárs testi-, lelki bántalmazás kiváltó okai ma is ugyanazok, mint évtizedekkel ezelőtt: túl jól tanul vagy épp túl gyengén teljesít a kisdiák, túl vékony vagy épp túlsúlyos, szemüveges, vagy bármi más módon, de eltér a külseje a közösség többi tagjáétól. Gyakran az irigység vezet oda, hogy az egyik tanuló elkezdi zaklatni a másikat. A kiváltó okok nem változnak, ami viszont hatalmas különbség, hogy már nem marad a zaklatás az iskolában, hiszen a lelki terror folytatódhat a gyermek otthonában is online formában. Emiatt a feszültség állandósul az áldozat életében. Míg régen az iskolai szünetekben ment a bántalmazás, csúfolás, kiközösítés, addig manapság nem ritka az sem, hogy külön internetes csoportok alakulnak kifejezetten azzal a céllal, hogy pocskondiázzák, megszégyenítsék az iskolatársukat.
Így veheti észre, ha bántják a gyermekét az iskolában
A bántalmazott gyerekek félnek otthon beszélni a történtekről, ha a zaklató diák megfenyegette őt, nehogy bárkinek is panaszkodni merjen. Akadnak azonban árulkodó jelek, amiből a szülő felismerheti, ha gyermeke a „bullying” áldozatává vált.
"Az a gyermek, aki tartósan iskolai zaklatásnak van kitéve, észrevehetően zárkózottabbá válik"
– Az a gyermek, aki tartósan iskolai zaklatásnak van kitéve, észrevehetően zárkózottabbá válik. Ha korábban jó tanuló volt, akkor megfigyelhető a tanulmányi eredmények romlása. Rosszul alszik, rémálmai vannak. Zaklatottabb, nem megy szívesen iskolába, holott korábban nem volt ilyen jellegű probléma. Kialakulhatnak pszichoszomatikus tünetek nála, azaz reggelente fáj a hasa, a feje, de akár be is lázasodhat a diák. Ezeket a tüneteket nem szabad figyelmen kívül hagyni, viszont ne úgy próbáljuk kideríteni a probléma okát, hogy a kamasz telefonjában kutakodunk, esetleg belépünk a közösségi oldalára. Próbáljunk beszélni gyermekünkkel, valamint az iskolával.
Vértezzük fel önbizalommal!
Az iskolai zaklatás ellen nem tudjuk megvédeni a gyermekünket szülőként, hiszen számtalan okból kipécézhetik a gyermekünket. Azonban sokat segíthetünk neki, ha már egészen a kezdetektől önbizalommal teli, határozott gyermeknek neveljük, aki képes kiállni magáért.
– Bátorítsuk már kicsiként is, dicsérjük gyakran, biztassuk őt – tanácsolja Anna Sára. – Még a szerető, támogató családi háttér sem garancia arra, hogy sosem válik a gyermekünk iskolai zaklatás áldozatává, viszont nagyobb eséllyel fordul hozzánk még kamaszként is, ha tanácsra, segítségre van szüksége. Emellett olyan tulajdonságokkal vértezzük fel, hogy ha bántalmazott szerepbe kerül, kevésbé tudnak rajta fogást találni, vagy a zaklatás során kevésbé sérül az önbizalma, nem fordul teljesen magába a történtek hatására.
Kiből válik zaklató?
Érdemes megvizsgálni a zaklató oldalát is. Sajnos még ma is él az a sztereotípia, hogy csak az válik zaklatóvá, akinek rendezetlen a családi háttere, holott ezt nem lehet kijelenteni.
– Nem lehet meghatározni, kiből lesz zaklató. Nincsenek tipikus személyiségjegyekkel bíró gyerekek, akikből biztos bántalmazó lesz, ahogy azt sem mondhatjuk, hogy azt a diákot, aki az iskolában verekszik, a szülei is biztosan agresszívan nevelik. Egyes esetekben épp, hogy rendezett családból kerül ki a bántalmazó, esetleg azért, mert féltékeny egy másik iskolatársa sikereire. Beszélgessünk sokat a gyermekünkkel arról, milyen fontos, hogy tiszteljük és elfogadjuk egymást. Ha megérti ezeknek az üzeneteknek a fontosságát, lecsökkentjük az esélyét annak, hogy a bullying segítségével kerekedjen felül bármelyik társán.
Az iskola felelőssége
Nem az a megoldás, hogy felszólítjuk a gyerekünket, védje meg magát, adja vissza
Az iskola hozzáállása, szerepvállalása nagyban befolyásolja, milyen mértékben harapódzik el a bullying az intézményben, vagy, hogy mi lesz a végkimenetele és az utóélete egy-egy zaklatási ügynek.
– Szülőként segítség bevonása nélkül megoldani nem lehet egy ilyen ügyet. Nem az a megoldás, hogy felszólítjuk a gyerekünket, védje meg magát, adja vissza, stb… Nem jó ötlet elvenni a kamasz telefonját, hiszen azzal őt büntetjük. Az sem célravezető, ha első indulatunktól vezérelve, segítségkérés nélkül megkeressük a bántalmazót, vagy a szüleit. Amikor fény derül a zaklatásra, jelenteni kell az iskolában az osztályfőnöknek és az igazgatónak, akiknek kötelességük kivizsgálni a történteket. A régi bevett szokás a zaklatás szankcionálása, valamint az iskolaváltás, ha nem szűnnek meg a zaklatások. Csakhogy mindez még nem teszi semmissé az áldozatban okozott lelki károkat, ráadásul az online zaklatás korában a bántalmazott gyermekről terjedő pletykák előbb elérik az új iskolát, mint maga a tanuló. Ugyanakkor egyes esetekben valóban nincs más út.
"Ideális megoldás a jóvátételi eljárás"
Hallgassák meg mindkét felet
– Ideális megoldás a jóvátételi eljárás, amelyen az intézményvezető és/vagy az osztályfőnök, valamint a bántalmazó, illetve a bántalmazott gyermek a szüleivel együtt vesz részt. A büntetés itt sem maradhat el, hiszen az erőszak minden formája elfogadhatatlan, de lehetőséget kap mindkét oldal arra, hogy elmondják, milyen érzések munkálkodtak bennük, és milyen tettek vezettek idáig. A jóvátételi eljárás fontos eleme az én-kommunikáció, azaz, hogy a felek ne a másikat minősítsék, hanem saját magukról beszéljenek, arról, mit váltottak ki belőlük a történtek. A két fél jobban átlátja ezáltal a másik helyzetét, ami oldhatja a köztük lévő feszültséget, egyúttal szerepet játszik abban is, hogy a zaklatás ne folytatódjon tovább.
Milyen az osztályközösség?
– Ugyanezt a módszert lehet alkalmazni az egész osztály bevonásával is, ahol mindenki elmondhatja, hogyan látja a kialakult helyzetet, és közösen próbálnak megoldást találni. Az osztályfőnöki óra iskolai zaklatástól függetlenül is remek alkalom, hogy a gyerekek jobban megértsék, elfogadják egymást, az osztályfőnök számára pedig lehetőség, hogy felmérje az osztályközösségben kialakult erőviszonyokat, és észrevegye a megbúvó feszültségeket, majd közösen kísérletet tegyenek azok feloldására, még mielőtt igazán elmérgesedne egy-egy diák között a viszony.
(fotó: Shutterstock)