TSMT torna a leendő kisiskolásoknak
Szerző:Clerget-Tasi Barbara2019. 04. 30.Kisgyermeket nevelünk
Gondok vannak a gyermek egyensúlyérzékével? Ügyetlenebb az ovis társainál, de azt mondják, majd kinövi? Néhány célirányos gyakorlatsor segíthet!
Nagycsoport elején minden óvodában elvégzik az iskolaérettség megállapításához szükséges vizsgálatokat. Sok esetben csak ilyenkor válik nyilvánvalóvá a szülő számára, hogy a gyermek sete-sutasága mögött olyan idegrendszeri probléma áll, ami az iskolában tanulási nehézségeket okozhat számára. Szakértőnket, Szendrői Zsófia TSMT terapeutát arról kérdeztük, hogyan segíthet a TSMT az ilyen helyzetekben?
– A TSMT (Tervezett Szenzomotoros Tréning) a szenzoros integrációs terápiák egyike, melynek feladatai, gyakorlatai az idegrendszert érlelik – kezdi Zsófia. – A TSMT a képességek aktuális szintjére épít, a hiányosságokat célirányosan pótolja. Fontos sajátossága a tervezettsége, ami azt jelenti, hogy az egyénre szabott mozgásos feladatai meghatározott rendszerben vannak felépítve a hatékonyság elérése érdekében. Ezeket a gyakorlatokat a szülők is el tudják végezni a gyermekeikkel, de létezik csoportos fejlesztés is.
Felmérés eredménye dönt a terápiáról
– Sajnos egyre több gyermek küzd tanulási problémákkal, melyek korai tünetei felismerhetők egészen kicsi kortól. Ha a szülő vagy az óvónő időben észreveszi ezeket, és a megfelelő szakemberhez fordul, fejlesztéssel a probléma általában megoldható az iskolába menetel előtt. A terápiát minden esetben egy vizsgálat előzi meg, ahol feltérképezik a gyermek iskolai beváláshoz szükséges képességeit. A felmérés nagyon átfogó, több fontos területet ölel át, konkrétan tetőtől talpig megvizsgáljuk a gyermekeket. Időben kifejezve egy 5-6 éves esetében ez másfél-két órát is jelenthet. Az eredmény egyértelműen megmutatja, hogy mely területen vagy területeken van elmaradás, így annak célirányos fejlesztése azonnal megkezdhető egyéni, otthoni vagy épp csoportos formában. Hogy a terapeuta épp melyik fejlesztési módot javasolja, az a gyermek idegrendszeri érettségi állapotától függ. A torna során az idegrendszert érleljük speciális gyakorlatokkal, meghatározott számban és sorrendben, mondókákkal rásegítve, így a fejlődés néhány hónapon belül látványossá válhat. Minden gyermek máshogy reagál a tornára, de fél éven belül látható lesz a változás, hacsak nincs a háttérben valamilyen egyéb probléma (pl. látás, hallás) is. A TSMT terapeuta a vizsgálat során igyekszik ezeket is kiszűrni, és szükség esetén más szakembert bevonni a folyamatba.
Egyszerű gyakorlatok a nyári szünetre
– Amennyiben nagyon enyhe a lemaradás, akkor azt szoktam javasolni a szülőknek, hogy a nyári szünetben sokat hintázzon, csúszdázzon a gyermek. Nagyon jók a kerti trambulinok, melyek kiváló fejlesztő hatásúak. Bukfencezzen sokat a kisgyerek! Számos sportág szintén remekül fejleszti az idegrendszert. Ilyen például az úszás, a lovaglás és a legtöbb önvédelmi sport is. Mivel én testnevelő tanár is vagyok, így én a fejlesztő hatású gyakorlatokat igyekszem alkalmazni az óráimon. A különféle alagutak kúszáshoz-mászáshoz, az ugrókötél, a bordásfal, a billenő eszközök – amelyek az egyensúlyfejlesztéshez használhatók – mind-mind nagyon jó hatással vannak a gyermekek optimális fejlődésére. Abban az esetben azonban, ha a felmérés alapján nagyobb a probléma, akkor a terápiás fejlesztés megkezdése javasolt.
A tünetek már kicsi korban jelentkezhetnek
– Már a várandósság és a szülés nehézségei okozta gyenge Apgar-érték is indokolja a baba fejlődésének alaposabb megfigyelését. Egészen kicsi korban egy kimaradt mozgásfejlődési elem (pl. kúszás, mászás), megkésett mozgás-, és/vagy beszédfejlődés is lehet intő jel, ahogy a szobatisztaság kialakulásának elhúzódása is, valamint az etetéssel, altatással, megnyugtathatósággal kapcsolatos problémák. Természetesen nem arról beszélünk, ha a gyermek nem szereti a tökfőzeléket, hanem ha fél megkóstolni is az ételeket. Nem az a baj, ha a szülőkkel szeretne aludni, hanem ha folyamatosan nyugtalanul alszik.
Ne legyintsünk az ügyetlenségre!
Óvodás és iskolás korban figyelmi, viselkedési, grafomotorika, finommotorikai, egyensúlyi gondok utalhatnak arra, hogy a kisgyermek fejlesztésre szorul. Intő jel lehet, ha mozgása ügyetlenebb kortársaiénál:
- óvodás testnevelés alkalmával a felfordított tornapadon nem mer átmenni, még segítséggel sem
- mindennek nekimegy, vagy épp sokszor elesik
- nem mer leugrani magasabb helyekről, mászókáról
- későn vagy nehezen tanul meg biciklizni
- ha 5 éves elmúlt, de nem tud, nem szeret rajzolni
- a figyelme könnyen elterelhető: kérdezünk tőle valamit, de nem a kérdésre válaszol, hanem teljesen másról kezd el beszélni (itt akár hallásproblémára is lehet következtetni, de beszédértéssel kapcsolatos gond is állhat a háttérben).
Neveletlenség vagy magatartászavar?
Sokszor mondják azt bizonyos kicsikre, hogy „de rossz ez a gyerek”. Nyilván nem hagyhatjuk figyelmen kívül a nevelési hatásokat, de fontos, hogy tudjuk, éretlenségi probléma is állhat az eltérő viselkedés hátterében, Akár hiperaktivitás és/vagy figyelemzavar is okozhatja a magatartási problémákat. Ennek kiderítésében – és szükség esetén megoldásában – segít a TSMT terapeuta. Nagyon sok gyermek érintett a problémában, de viszonylag kevesen fordulnak szakemberhez idejében, pedig minél fiatalabb egy gyermek, annál könnyebben és gyorsabban lehet a megfelelő terápiával jó eredményeket elérni.
Fontos, hogy bízzunk a szakemberekben, és komolyan vegyük a véleményüket, hiszen a vizsgálat eredménye azt mutatja, hogy a gyermeknek szüksége van-e segítségre. A terapeuta tud segíteni, de a szülő együttműködése is kell hozzá. A rosszul sikerült felmérés még nem a világ vége, sőt! Lehetőség, hogy a mai korszerű és szakszerű módszerek alkalmazásával esélyt adjunk a gyermekünknek arra, hogy magabiztosan helyt álljon az iskolában.