2019-03-29 00:00:00 Kortárs magyar drámák a DESZKA fesztiválon

Újraéleszteni mindenkinek tudnia kell(ene)!

Már középiskolás kortól alaptudás kellene, hogy legyen a laikusok által végzett, szakszerű alapszintű újraélesztés. Most bárki elsajátíthatja az életmentő tudást a Semmelweis Egyetem Városmajori Szív- és Érgyógyászati Klinikáján – hívta fel a figyelmet a Magyar Kardiológusok Társasága.

Miután a Semmelweis Egyetem Városmajori Szív- és Érgyógyászati Klinikáján elkezdődött az első 250 laikus alapszintű újraélesztési képzése, a Magyar Kardiológusok Társasága is bekapcsolódott abba, hogy felhívja a figyelmet ennek az életmentő tudásnak a fontosságára.

Első lépésként fel kell ismerni a keringés összeomlást magát, majd rutinszerűen kellene tudni, hogy hogyan kell ilyen esetben az újraélesztést végezni – mondta dr. Zima Endre habilitált egyetemi docens, a Magyar Kardiológusok Társaságának vezetőségi tagja.

Közölte: a hirtelen szívhalál túlélésére az egyetlen esély, ha van valaki a közelben, aki azonnal meg tudja kezdeni a keringés fenntartását mellkasnyomással. Az első 5 perc kritikusnak számít, a túlélési esélyt minimum a négyszeresére, de akár a tízszeresére is növelheti, ha azonnal elkezdik a szakszerű újraélesztést.

Az esetek 90 százalékában felkészületlenségük és félelmük miatt meg sem próbálnak segíteni, így mire kiér a mentő, a keringés nélkül eltelt hosszú idő miatt a betegnek igen rossz esélye marad az életben maradásra – mondta az egyetemi docens.

Ha a beteg 10 másodpercen keresztül önmagától nem vesz levegőt, úgy kell tekinteni, hogy nincsen keringése, azaz haladéktalanul kezdjük meg az újraélesztést. Ritmikus nyomást kell gyakorolni a mellkasra, kb. 100-120/perces frekvenciával, 5-6 cm mélységig lenyomva, majd felengedve a szegycsontot, a szegycsont közepére helyezett összekulcsolt kézzel” - tanácsolta a kardiológus.

Ám nemcsak akkor kell tudatosan cselekedni, amikor már megtörtént a baj. A rendszeres, intenzív testmozgást fokozatosan kell az életünk részévé tenni.

A kardiológus ajánlása szerint az olyan dinamikus mozgás, mint a kerékpározás, a futás, az úszás, intenzív, hosszan tartó séta, akár a NordicWalking nagyon jó hatással van a szívünkre, keringésünkre, légzésünkre és az egész szervezetünkre. Fontos viszont, hogy mindenképp fokozatosan és a testünk jelzéseire figyelve kezdjünk neki. Ha tehetjük, egyeztessünk szakemberrel, edzővel, egészségügyi panasz esetén orvossal arról, hogyan induljunk neki, hogyan építsük fel az edzéstervünket.

„Ne akarjunk azonnal nagy teljesítménnyel kezdeni rövid időn belül, mondjuk félmaratont futni. Ha lehet, sportoljunk pulzusmérővel, segítségével látjuk azonnal, ha a pulzusszám a szokásosnál vagy elvártnál jobban felugrik. A túlzott terhelés miatt is jelentkezhet szédülés, elgyengülés, akár ájulás is, amely lehet akár a szívinfarktus első tünete is”— figyelmeztetett dr. Zima Endre.

(Magyar Kardiológusok Társasága/csalad.hu, Fotó: Kovács Tamás/MTI)