2019-03-29 00:00:00 Kortárs magyar drámák a DESZKA fesztiválon

Kutya az iskolában - egy igen szerethető módszer

Különleges társat kapnak a tanórákon a Kiskunhalasi Felsővárosi Általános Iskola harmadikosai. Osztályfőnökük, Horváth Eszter pedagógiai eszköztárát színesítve a négyéves bichon havanese terápiás kutyájával, Macival is segíti a gyermekeket a tananyag elsajátításában – számolt be róla a BAON.

Az iskolába természetesen nem lehet bármilyen kutyával besétálni. Mielőtt egy eb a gazdájával együtt részt vehet a gyermekek tanításában, neki is sokat kell tanulnia. Az úgynevezett állatasszisztált oktatás célja az élményszerzés mellett a diákok fizikai, érzelmi, szociális és kognitív fejlesztése. A segítő kutya motiváló társként van jelen az órákon.

A kutyának is sokat kell tanulnia

Ahhoz, hogy egy kutya terápiás kutyává váljon, két vizsgát is sikeresen kell teljesítenie gazdájával együtt. Először a temperamentumvizsgát kell letenni, amikor a kutya engedelmességét, általános készségeit és a páros alkalmasságát vizsgálják. A második vizsgarészben pedig a páros valós terápiás helyzetben való viselkedését értékelik a szakemberek. Mindemellett a kutyáknak rendkívül szabályozott egészségügyi vizsgálaton kell átesniük. Csak ezután lehet az állatot bevinni az intézménybe – részletezte Horváth Eszter.

Az állatasszisztált oktatás csapatmunka, ahol a kutya, annak felvezetője és a pedagógus együtt dolgozik. A halasi iskola esetében egyelőre az a speciális helyzet áll fenn, hogy a tanítónő egyszerre felvezető és pedagógus is. Egyelőre még csak a saját osztályának tart órákat Macival.

Motivál és közösséget épít

A kutyás órákon a tanulók – legyen szó egyéni vagy csoportfeladatról – a helyes válaszért cserébe maguk utasíthatják a négylábút valamilyen trükk vagy ügyességi feladat elvégzésére.

„A kutya jelenléte fejleszti a sajátos nevelési igényű gyermekek beilleszkedését és feladatvégzését. A legszorongóbb gyermek is jelentkezik, részt vesz a feladatok megoldásában. Mióta Maci bejár a tanórákra, a gyermekek sokkal figyelmesebbek, toleránsabbak egymással. Emellett pedig a diákok megismerkednek a felelős állattartással és elsajátítják az állatokkal való megfelelő bánásmódot is” – hangsúlyozta az osztályfőnök.

(BAON, Fotó: Pozsgai Ákos/Petőfi Népe)