2018-09-21 08:00:00 Haydn-vonósnégyes Fesztivál Fertődön

Az álmatlanság egyszerű okai

A megfelelő mennyiségű és minőségű alvás fontosságáról egyre többet lehet hallani, hiszen a teljesítőképességtől az egészségig számtalan területen sínyli meg az ember, ha nem pihen eleget. Kevesebbet beszélnek azonban arról, mit lehet tenni az akaratlanul átvirrasztott éjszakák ellen.

Talán nincs olyan ember, aki ne szeretne sokat és jól aludni, rengetegen vannak azonban, akik képtelenek a teljes éjszakát pihenéssel tölteni. Pedig igyekeznek már időben ágyba kerülni.

Nincs is annál rosszabb, mint hosszú órákon át a plafont bámulva azon tűnődni, a nyomasztó fáradság ellenére miért nem jön már az álom. Tökéletes recept nincs, némi odafigyeléssel azonban jelentősen csökkenthető az álmatlanul töltött éjszakai órák száma.

A brit Independent című lap a minap egy cikkben azokat a praktikákat és orvosi tanácsokat szedte össze, amelyeknek betartásával medicinák nélkül is képes lehet mindenki a korábbiaknál jobban aludni.

Azt talán már mindenki tudja, hogy a mobiltelefonokat, tableteket és laptopokat érdemes elalvás előtt legalább egy órával kikapcsolni. Még akkor is, ha van éjszakai képernyő üzemmód. Az erős fény ugyanis éberen tart, nem engedi, vagy jelentősen hátráltatja az elalvásért felelős mechanizmus beindulását, a megfelelő hormonok termelődését. Vagyis hiába ül valaki hullafáradtan a laptopja elé, valószínűleg rövidesen már nem érzi annyira a fáradságot, és kimerültsége ellenére is ébren marad, tovább csökkentve energiatartalékait.

Ha a kütyüs trükk nem működik tökéletesen, van egy másik, nagyjából ötperces rituálé, amivel könnyebbé tehető az éjszakai pihenés.

Hiszen sokszor azért nem jön álom az ember fáradt szemére, mert nyomasztják a napi gondok, vagy a következő nap teendőin pörög az agya. Rendszerezni próbálja gondolatait és teendőit, ami pedig biztosan nem segíti a pihenést. A brit lapnak nyilatkozó Michael K. Scullin szerint, aki nemrégiben publikálta vizsgálata eredményét a Journal of Experimental Psychology című szaklapban, sokat segíthet a tennivalók lefekvés előtti összeírása egy kockás füzetbe. “Olyan világban élünk, amikor heti hét nap, a nap 24 órájában készenlétben kell állnunk. Éppen ezért aggódunk már pizsamába öltözve is a tennivalók miatt” – véli a doktor, hozzátéve, “sokan vannak, akiknek az agya szinte folyamatosan a tennivalókon pörög, éppen ezért érdemes lefekvés előtt azokat sorba rendezni, és egyszerűen leírni”. A legjobban akkor járunk, ha nem a telefonunkba pötyögjük be, hanem az esti félhomályban papírra vetjük gondolatainkat.

A kutatásba bevont személyek egyik csoportjától azt kérték, írják le elalvás előtt teendőiket, a másik részétől pedig azt, sorolják fel azokat a dolgokat, amiket aznap sikerült megvalósítaniuk tennivalóik közül. A két feladat teljesítése nem hozott azonos eredményt – írja a lap. Az első csoport tagjai ugyanis sokkal hamarabb aludtak el, mint azok, akik a sikereiket sorolták fel. Az eredményt nem saját bevallás alapján állapították meg, hanem speciális alváskutató laboratóriumban, az agyi aktivitás monitorozásával figyelték meg.

“Csökkenti az előttünk álló feladatok miatti aggodalmat, ha összegezzük a tennivalókat, és leírjuk azokat egy papírra. Az egyik hipotézis szerint ezzel tulajdonképpen megszabadulunk ezen gondolatoktól, csökkentve a stressz szintjét” – mondta Michael K. Scullin, aki szerint néhány próbát mindenképpen megér a listaírás, hiszen a kísérletben részt vett emberek számára kellemesebb lett a pihenés az öt perces teendő elvégzése után.

(csalad.hu)