2019-06-22 00:00:00 Két nap a tudatosabb vásárlásért

Ikigai - ébredés japán módra

Nem szükségszerűen rettenetes a reggeli ébredés, sőt, a Távol-Keleten sokak által gyakorolt “rituálék” kifejezetten motiválják az embert, hogy reggel ne kínkeservvel másszon, hanem pattanjon ki az ágyból.

A vekker, vagy sokkal inkább a mobiltelefon reggeli ébresztő csörgése sokak számára a nap legsötétebb pillanata. Egy, az Egyesült Államokban végzett felmérés szerint a tengerentúlon tíz álmos válaszadóból kilenc minden reggel megnyomja a szundi gombot, hogy még 5-10 percet pihenhessen. A második csörgés olykor az elsőnél is fájdalmasabb. Pedig van megoldás a kínok ellen.

Nem pusztán a korai fekvés, hanem a reggeli tevékenységek eseménnyé tétele. Japánban tömegek gyakorolják a ikigai-t, azt a “rituálét”, amellyel frissen, motiváltan, és tulajdonképpen jókedvűen ébredhetnek fel az emberek. A szó nagyjából annyit jelent, az élet értelme. Nincs szükség másra, mint a reggeleknek értelmet adni, megtalálni azokat az apróságokat, amik izgalmasak a mindennapokban, és segítenek abban, hogy kimozduljunk az ágyból.

Az egyre jobb idő beköszöntével a brit Independet című lap igyekezett néhány ötlettel szolgálni a tavaszi fáradsággal nehezített reggelek legyőzéséhez. Ken Mogi neurológus, író a lapban arról beszél, az ikigai célja, hogy az ember elfogadja önmagát, eltöltse az érzés, hogy valaminek (a világegyetemnek, egy társadalomnak, egy családnak, illetve egy baráti körnek) a része, és apró kis dolgokban is meglássa az élvezetet. Mindehhez pedig nincs szükség óriási változásokra a reggeli teendők szervezésekor, vagy a napi rutinban.

Az egyik megoldás lehet a reggeli testmozgás. Kinek-kinek kedve szerint. Akit képes motiválni egy jó kis reggeli futás, menjen kocogni. Aki inkább a konditeremben izzasztaná magát, ne hezitáljon, vegyen bérletet.

De annak sem kell csüggenie, aki nem szeretne a szokásosnál órákkal korábban kelni. Lehet otthoni minifoglalkozásokat is tartani. Az ébredés után a hálószobában pár jógapóz, 5-10 percig már sokat segíthet. A képzetlenebbek mozogjanak kedvükre: kapcsolják be a rádiót, és indulhat az edzés. A lap szerint Japánban, de még Kínában és Tajvanon is divat a “reggeli tánc” a háttérben duruzsoló muzsikára. Van, aki heves táncmozdulatokkal pakolja össze a cuccait, illetve reggelijét, mások feszülten koncentrálva csak lábmunkát végeznek, csípő felett szinte mozdulatlanok. Öt perc ugrálás fel tudja dobni a fáradt embert is - állítják a szakértők.

A torna mellett, de akár helyett is bevezethetünk az életünkbe egy másik szokást: a rendes reggelizést. A brit lap figyelmeztet rá, nem az a cél, hogy a közösségi oldalakra minden reggel csodálatos fotókat töltsünk fel mesterien kinéző étkünkről, a lényeg, hogy jól essen, kedvünkre és gyomrunkra tegyünk vele. Nem véletlenül tartja a mondás, hogy a reggeli a legfontosabb étkezés, hiszen meghatározhatja, jobbá teheti az egész napot.

Ha este eltervezzük, mivel indítjuk a napot, sokkal könnyebb az ágyból is kikelni, hiszen van miért igyekezni. “Teljesen mindegy, hogy milyen szokást veszünk föl minden reggel, a fotelbe heveredve iszunk egy forró kávét egy falat csokival, vagy készítünk egy ízletes szendvicset, az agyban dopamin szabadul fel, ami segíti a felébredést. A lényeg, hogy megtaláljuk azt a tevékenységet vagy ételt, ami számunkra reggel örömöt tud okozni” - mondta Ken Mogi.

Talán nem meglepő módon nem csak az önmagunk számára kedves dolgok tudnak hajnalban aktivizálni. A Gallup egy nemrégiben végzett kutatásából az derül ki, azok az amerikai emberek, akik barátaikkal ébrednek, sok időt töltenek másokkal beszélgetve, kommunikálva, sokkal kiegyensúlyozottabbak és jobb a kedvük azokhoz képest, akik ebből kimaradnak. A megoldás lehet akár egy-egy reggeli SMS, egy elküldött fotó. A lényeg a kapcsolatfelvétel, hogy lássa a másik, hogy gondolunk rá. Persze a legjobb - írja az Independent -, ha jut pár perc beszélgetésre. Mondjuk munkakezdés előtt egy közösen elfogyasztott kávéra, néhány gondolat megosztására a másikkal. Ha ez rendszeressé válik, már odahaza, az óra csörgésekor is tud motiválni - ez az ikigai, ami Japánban sokakat lendített már át az utált reggeli kelések nehézségein.

(Család.hu)