2017-06-30 00:00:00 10. Győrkőcfesztivál

Így készítsen jó ingatlanhirdetést

Akár közvetítőként, akár eladóként próbál valaki a piacon érvényesülni, mindenképpen van néhány tényező, amire feltétlenül érdemes odafigyelni egy hirdetés összeállításakor. A Becsületes Ingatlanközvetítő összegyűjtötte a fontos aranyszabályokat.

Fényképek és alaprajz

Saját tapasztalatok alapján mondhatom, hogy rengeteg érdeklődő el sem olvassa a leírását a hirdetésnek, csak a fényképeket és az alaprajzot tekinti át, megnézi az alapadatoknál a fűtést, a méretet és az árat, és már hív is. Pontosan ezért nagyon fontosak a megfelelő fényképek és egy alaprajz megrajzolása: nem mindegy, hogy egy három szobás lakás minden szobája külön nyílik-e, vagy csak az egyikből a másikba lehet átjutni... az ilyen lakásoknál milliós nagyságrendű áreltérés is lehet, ugyanannál a méretnél. De mutatok egy példát a megfelelő és a nem megfelelő beállítású fényképekre is:

osszehasonlitas8522

Ugyanaz a konyha, ugyanaz a fürdő, ugyanaz a nappali. Viszont az egyik "fényképész" nem megfelelő géppel és fényekkel dolgozott, a másik pedig igen. Az ingatlanosok jó része nem képes felfogni a fényképek jelentőségét, pedig a fentiek szerint leírtam, mennyire lényeges. Az alaprajznál az sem baj ha kézzel rajzolt, a lényeg, hogy egyértelműen látszódjanak a helyiségek elhelyezkedései és a közlekedési lehetőségek.

Árazás

Vannak ingatlantípusok, ahol nagyon könnyű az árat "eltalálni" és vannak különleges ingatlanok, ahol pedig biztosan szakértőre van szükség. A könnyű kategória például a panelrengetegek típusai: van olyan lakótelep, ahol csak háromféle típus van, a 2 szobás ablak nélküli konyhás, a 2 szobás ablakos konyhás és a 3 szobás ablakos konyhás. Ilyenkor csak néhány minimális dolog tudja mozgatni az árat (állapot, fekvés, panelprogramban részt vett-e vagy nem, stb). Itt tehát ha én 17 millióért meghirdetem a jó állapotú ingatlanomat de mindenki más 14-ért hirdeti, az enyém legyen bármilyen csili-villi, nem fogják elvinni. Fontos ilyenkor még az érzelmi kötődés: egyszerűen ki kell zárni eladáskor, senki nem fizeti meg. Ilyen esetben is jó megbízni szakértőt, aki reális, kötöttségek nélküli szemmel tudja árazni ingatlanunkat.

Leírás

Fentebb már írtam, hogy a fényképek és az alaprajz mennyire fontos, de attól, hogy vannak emberek, akik a leírást nem olvassák el, vannak, akik pedig csak erre támaszkodnak telefonálás előtt. Mindig azt szoktam az értékesítőimnek mondani, hogy minden olyan infót kérdezzenek meg és írjanak bele a hirdetésbe, amit ők is megkérdeznének, ha az adott ingatlan után érdeklődnének: állapot, felújítás ideje és minősége, közlekedés, benapozottság, van-e olyan dolog ami emel az értékén (tároló, klíma, autóbeállóhely, gardrób, stb). Leírás nélkül a hirdetés komolytalan, senki nem várhatja el, hogy az alapadatok és 2-3 kép alapján érdemes legyen telefonálni.

Babonák

Magyarországon kevésbé vagyunk babonásak a számokkal kapcsolatban, de például amerikai adatok alapján mondjuk azok az ingatlanok, amelyekben szerepel a 666, a vártnál alacsonyabb áron kelnek el. A szerencsésebbnek tartott hetes házszám majdnem két százalékos pluszt hoz, ahogy az USA-ban sokaknál népszerű 316-os házszám is pluszt mutat. A kínai és más távol keleti számmisztikai babonákról meg ne is beszéljünk, ment már el értékesítésem azért, mert a lakás száma nem volt megfelelő... Fontos még a 9-esre végződő pszichológiai hatás: kimutatott eredmény, hogy az a lakás, ami nem 20 M Ft-ért van feltöltve, hanem 19.99 M Ft-ért, hamarabb kel el. A Lakáspiaci Mozaik adatai alapján a hazai hirdetések ötöde végződött 900 ezerre, 5 százaléka 90 ezerre, sőt, egyesek 9 forintra végződő árral is simán bepróbálkoztak, bár ezt én már személy szerint nem tudom megérteni. Az sem elhanyagolható, sőt akár még fontosabb hatás, hogy ilyenkor ha a honlapon a vásárlók ár szerint rendezik a megfelelőnek tűnő ingatlanokat növekvő sorrendbe, akkor egyszerűen előbb fognak jönni ezek a hirdetések. Az ilyen taktikázás pedig szintén sok pénzt jelenthet egy olyan nagy értékű dolognál, mint az ingatlan.

Konklúzió

Bármit is teszel, bármilyen cselhez is folyamodsz, a mai piacon végső soron két dolog számít: az ár és a lokáció. Minden más csak negatív vagy pozitív irányba húzhatja az árat - ezért is fontos szakértőt megkérni a megfelelő árképzés kialakítására. A lokáción nem tudunk változtatni így a környékről és az infrastruktúráról a megfelelő tájékoztatás a leírásban mindig jó és ha az árat is megfelelően, nem elfogultan lőjük be, a mai ingatlanpiacon biztosan találunk vevőt – akár ingatlanközvetítő/szakértő nélkül is. Tudom, magam ellen beszélek, de ez az igazság.

(becsuletesingatlankozvetito.blog.hu)