Hogyan tegyük az olvasást gyermekünk kedvenc hobbijává?
Szerző:Riedl Annamária2019. 04. 26.Életmód
Kétfajta gyermek létezik. Aki szeret olvasni, és aki nem. Az első kezéből alig lehet kiszakítani a könyveket, a másiknak pedig szinte lehetetlen beletuszkolni a mancsaiba. Vagy mégsem? Íme néhány trükk, hogyan keltsük fel a gyermekek érdeklődését már kicsi korban, hogy nagy eséllyel felnőttként könyvkedvelővé tegyük.
Ahogy a legtöbb ember sem választ kemény munkával járó szórakozást, úgy a gyermekek sem. S ha valaki már kiskorban munkának, nehézségnek éli meg a könyvek világát, az biztos, hogy nem fogja ezt választani a szabadidejében sem.
Az első és legfontosabb tényező, hogy a szülő megpróbáljon rájönni: miért nem fordul gyermeke e színes és érdekes világ felé, miért jelent terhet számára az olvasás. Esetleg nehezen ismeri fel a szavakat? Nem elég bő a szókincse? Netalán a hangok, betűk összeillesztésével akad problémája? Bármelyik felvetés előfordulhat, hiszen az olvasás megtanulásának tudománya az egyik legnehezebb lépés egy kis ember életében. A legfontosabb, hogy a szülő azonosítsa és kezelje a problémát.
De, mint minden téren egy gyermek érési-fejlődési folyamatában, a szülő nagyon sokat tehet azért, hogy aprósága már egészen kiskortól jó barátjának tekintse a könyvek szövevényes világát, ami az idő előre haladtával az élet többi terén is segítheti a boldogulásban. Hiszen az olvasás az egész életet körülöleli, nem áll meg az iskolapadban, hanem kiterjed a későbbi tanulmányokra, munkahelyekre, kutatásokra, minden útra, amit egy ember az élete folyamán bejár.
Nézzünk tehát néhány ötletet arra, miként tehetjük a gyermek jó barátjává az olvasást.
1. Mi magunk legyünk a legjobb példák: a szülő a legtöbb esetben a gyermek példaképe. Ezért ha azt látja, hogy apa és anya olvas a szabadidejében, mert az olyan „felnőttes” dolog, biztos hamarabb kedvet kap ő is ehhez a szórakozáshoz.
2. Az önálló választás szabadsága: mindenképp fontos, hogy izgalmas utazásként élje meg az olvasást, mert így lehet a legkönnyebben becsempészni az életébe. Ezért vigyük el könyvesboltba, könyvtárba, és hagyjuk, hogy nézelődjön és válogasson szabadon.
3. Az olvasmányok színes kavalkádja: ügyeljünk arra, hogy gyermekünket ne csak könyvekkel vegyük körül, ami egyhangúvá válhat számára, hanem ismertessük meg a magazinok, a képregények világával is.
4. Olvassunk mesét: a hangos olvasás segít a gyermeknek az érdeklődés felkeltésében. Válasszunk ki egy sor olyan érdekes irodalmi alkotást, ami megfelel az életkorának és érdeklődésének. S a hangos olvasást a későbbiekben se hagyjuk abba, hiszen ha rászokott az apróság a hallgatás örömére, még tízéves korában is igényelheti ezt a közös programot.
5. A humoros könyvek a legjobbak: válasszunk egy nagyon szórakoztató és vicces könyvet, aminek az első fejezetét felolvassuk, majd álljunk meg. Amint a kicsi érdeklődést mutat a szál tovább fűzésére, máris nyert ügyünk van, mert felkeltettük az érdeklődését a folytatásra.
6. Az összetartozás örömének kialakítása: ha van kisebb testvér a családban, bízzuk meg gyermekünket azzal, hogy olvasson fel a kisebbnek ő is meséket. Ha nincs, akkor arra biztassuk, hogy bennünket, szülőket kalauzoljon el egy-egy történet világába.
7. Kuckózzunk: bár gyermekünk szinte bárhol szerethet mesét, történetet hallgatni, egészen biztos, hogy ha erre kialakítunk egy külön helyet a lakásban, ami csak a kettőnk képzeletvilágának a helyszíne lesz, sokkal nagyobb hatást tudunk elérni. S ha már arra a szintre lép gyermekünk, hogy magának olvas, a kuckó akkor is a bázisa lehet a különleges utazásokhoz.
8. Hagyjuk kérdezni: az olvasás közben feltett kérdések nemcsak arra jók, hogy a gyermek kölcsönhatásba lép a könyvvel, hanem rendkívül hatékonyan fejleszti a képességét, hogy megértse, amit olvas. Hiszen még azok a gyermekek, akik folyékonyan olvasnak, sem tudják megérteni minden esetben a leírtakat.
9. „Én is író vagyok!”: lepjük meg gyermekünket egy szép naplóval és hozzá passzoló tollakkal, ceruzákkal, s hagyjuk, hogy ő maga is íróvá váljon. Bíztassuk saját történetének a megírására, s amint végzett, figyelmesen hallgassuk meg az elkészült művet. Mivel ez is „felnőttes” dolog a szemében, egészen biztos, hogy élvezni fogja minden pillanatát.
10. Az ideális időpont fontossága: ha pedig eljutottunk végre addig, hogy gyermekünk érdeklődést mutat az olvasásra, ne akarjuk, hogy mindenáron a zeneóra és a sportedzés között akarjon olvasni. Hagyjuk meg számára a szabad időpontválasztás lehetőségét, hogy az olvasás valóban kikapcsolódás és hobbi lehessen számára, ne pedig munka.
A kötetekkel való barátkozás első lépése akár az is lehet, ha az egész család kilátogat a ma nyíló 26. Budapesti Nemzetközi Könyvfesztiválra a Millenáris B pavilonjába.