Nálunk tavaly félévkor került napirendre a digitális eszközök kérdése a szülői értekezleten. Ajánlottak képzéseket, tartalmakat. Ötleteltünk, hogy mikor lenne érdemes a gyerekeket közelebb engedni az okos eszközökhöz. Persze kiderült, hogy sokan már karácsonyra szeretnének okos órát venni a kicsiknek és így az is előre jelezhető, hogy a mobiltelefonok megérkeznek még a – szakértők által javasolt – 5. évfolyam előtt.


Engem lesokkolt az a hír, ami az amerikai értékeket mutatta: egy 2017-es felmérés szerint a 9 évnél fiatalabb gyerekek átlagosan napi 2 órát töltenek monitor előtt. Az Egyesült Államokban már ovi végén a többségnek van saját mobil eszköze, amit napi rendszerességgel használ.


Mik az adatok?

Sosem látott mértékben terjed az új technológia a gyermekek körében. Míg 2011-ben a nyolc évnél fiatalabb amerikai gyermekek mindössze egy százalékának volt elektronikus eszköze (tablet vagy okostelefon), 2013-ra már 7 százaléknak, a legújabb felmérés azonban már 42 százalékot állapított meg! Vagyis alig 6 év alatt 42-szeresére nőtt a tabletbirtoklás aránya - számolt be a Common Sense Media nevű, családokat és oktatókat segítő nonprofit média- és technológia használattal foglalkozó szervezet kutatásáról a CNN.

A kutatók mérése szerint a nyolc évnél ifjabbak napi átlagosan 48 percet ülnek monitor előtt az Egyesült Államokban, háromszor többet, mint négy évvel ezelőtt. Douglas A. Gentile, az Iowai Egyetem (Iowa State University) pszichológia professzora azt mondta, semmi sokkoló nincs abban a tényben, hogy a fiatalok egyre többet használják a kütyüket. “Egyrészt azért nem meglepő, mert ezt látjuk magunk körül a mindennapokban. Például ha kimegyek a reptérre, elmegyek egy étterembe, és ha körbenézek idehaza a nappaliban, ahol a legkisebb lányom szinte nem is néz már tévét, de tévésorozatokat annál inkább, a mobiltelefonján” - magyarázta az egyetemi tanár, aki szerint azért sincs semmi ok a meglepődésre, mert a folyamatért nem a gyermekek, hanem éppenséggel pont azok szülei tehetnek.


Mi a legfőbb probléma?

“A szülőknek egyre nehezebb nyomon követni, hogy gyermekeik mit néznek vagy csinálnak a digitális világban. Ettől függetlenül mindenki kihasználja a kütyük varázslatos hatását például az éttermekben, ahol pillanatok alatt teljesen le lehet foglalni minden ifjoncot a mobilokkal vagy tabletekkel” - érvelt a professzor, aki szerint bár nem meglepő a vizsgálat eredménye, azt sem lehetne kijelenteni, hogy jó irányba haladnak a dolgok. “Valami olyasmit csinálunk, mint Frankenstein, aki megteremtette saját szörnyét: kihasználjuk a digitális eszközök erejét a saját hasznunkra, de nem a gyermekek javára” - érvelt amellett, hogy miért tekinthető problémának a jelenség.


A Common Sense Media egyik alapító-vezetője, James Steyer a CNN-nek úgy fogalmazott, a médiahasználatban földcsuszamlásszerű változások mutathatók ki az elmúlt években. “Az egyik legmegdöbbentőbb megállapítás, hogy a mobileszközök már annyira elterjedtnek számítanak a háztartásokban, mint a tévékészülékek - a nyolc évnél fiatalabb gyermekeket nevelő családok 98 százalékában van ilyen szerkezet” - mondta a kutatást végző cég munkatársa, hozzátéve: “a mindenhol jelen lévő eszközök megváltoztatják a gyermekkort”.

Összesen 1454 család felnőtt tagjait kérdezték meg médiahasználati szokásaikról, olyanokat, akiknek legalább egy nyolcéves vagy fiatalabb gyermekük van. A kutatás két korábbira épült, amiket 2011-ben és 2013-ban készültek. Így jutottak arra a megállapításra, hogy a nyolcéves vagy fiatalabb gyermekek átlagosan két órát és 19 percet ülnek naponta monitor, kijelző előtt. “Tulajdonképpen az időtartam nem változott jelentősen, mindössze három perccel nőtt. Teljesen átalakult azonban a használt eszközök részaránya, lassan egyeduralkodóvá válnak a kütyük a tévével szemben.” A családok majdnem fele (49 százalék) mondta, hogy a kicsi néz tévét egy órával lefekvés előtt, és 42 százalék számolt be arról, hogy a tévé folyamatosan vagy az idő legnagyobb részében be van odahaza kapcsolva.


Jóléti mutató, ha kevesebbet kütyüzik a gyermek?

Nagy különbség mutatkozik a különböző társadalmi státuszú családok médiafogyasztási szokásaiban is. A 30 ezer dollárnál kisebb bevételből gazdálkodók gyermekei átlagosan három óra 29 percet ülnek monitor előtt, míg a 75 ezernél nagyobb keresetűek utódai egy óra 50 percet áldoznak erre naponta. Az első csoport 74, míg a második 96 százalékának van odahaza szélessávú internethozzáférése, míg otthon 72, illetve 96 százaléknak van számítógépe. Nem ez a helyzet a mobil eszközökkel, azokban ugyanis tulajdonképpen nincs különbség a két különböző státuszú kör között: 96 és 99 százalék az elterjedtség.