CSALAD.HUAhol otthon vagy!
Befektetés a jövőbe
Hogyan neveljük pénzügyi tudatosságra a gyermekünket?
Riedl Annamária
2019. máj. 24. 5:00
Iskolást nevelünk
Manapság csemetéink már meglehetősen kis korukban találkoznak a legtöbb fizetőeszközzel. De biztos, hogy tudnak bánni is ezekkel? Mit tegyen a szülő, hogy nyugodt lehessen gyermeke zsebpénze, mobilja vagy esetleg saját bankkártyája felől? Íme néhány ötlet.

Közel 10 évvel ezelőtt hatalmas port kavart, amikor Tom Cruise és Katie Holmes alig négyéves kislánya egy bankkártyát kapott a szüleitől születésnapjára, látható mennyiségű saját zsebpénzzel. Természetesen nem ez a hétköznapi ember gyermekének is az esete a pénzzel, de az biztos: ahhoz, hogy felelősségteljes fiatalt engedjünk majd át a felnőtt életbe, nem lehet elég korán elkezdeni tudatosságra nevelni őket a pénzügyek terén sem. Bármelyik korosztályba is tartozik a gyermekünk, ezt mindig lehet velük gyakorolni. Nézzük, mit is tehetünk!

Első a szülői minta

Mint sok más esetben, az egyik legfontosabb itt is a példamutató magatartás. Ha a gyermek azt látja, hogy a szülőknek bár van rendszeres havi bevételük, mégsem képesek a tartalékolásra vagy a beosztásra, hogy a fizetésük kitartson a hó végéig, ezt a mintát fogják továbbvinni. De nagyon fontos tényező az őszinte beszélgetés is. Tudatosítani kell a gyermekekben, hogy a pénzért dolgozni kell. Fontos megértetni velük, hogy csak annyit lehet elkölteni, amennyink van. Ehhez célszerű szemléltetni a bevétel-kiadás oldalt, hiszen a gyermekek nagyon vizuálisak, sokkal hamarabb jegyzik meg azt, amit látnak, mint amit hallanak.

Kicsiknek csörgő forintok

Óvodás korban még játékos keretek között taníthatunk. Lepjük meg gyermekünket egy kis persellyel, amibe minden csörgő aprópénzt beledobatunk vele. Ezeket a forintokat mindig társítsuk valamihez. Legyen ez esetleg a boltból a visszajáró, vagy a nagyszülők ajándéka, de soha ne adjunk „csak úgy” a gyermeknek, annak mindig legyen oka. Így már ideje korán megtanulja, hogy a pénzkeresethez türelem kell. Mert nem minden pillanatban kapunk, hanem csak akkor, amikor az valamilyen oknál fogva jár nekünk. De ebben a korban a gyermekünk még nem érti a pénz fogalmát. Ezért rendezzük kupacba az összegyűjtött forintokat, s mondjuk el neki, mennyi nyalókát, vagy a kedvenc játékából hány darabot lehet venni belőle. Gondolkodjunk közösen vele új, elérhető álmokban.

Alsósoknak papírbankó

Kisiskolás korban mutassuk meg nekik a nagyobb pénzeket is. A csörgő forintokat váltsuk be papír címletekbe, folyamatosan gyakoroljunk és játszunk velük, hogy minél hamarabb és minél nagyobb biztonságban tudják kezelni és értelmezni azt, miért is lehet tíz darab százforintosból egy darab papír ezer forintos.

Felsősöknél: jöhet a beosztás

Felső tagozatos korban egyre sűrűbben kell zsebpénzt adni a gyermeknek. Ebben az időszakban azt érdemes megtanítani nekik, hogy ezt a pénzösszeget el lehet költeni egyszerre, és részletekben is. Mondjuk el nekik a hátrányokat és az előnyöket, és igyekezzünk tudatosak maradni a döntések hallatán. Ha csemeténk azt mondja, részleteiben költi el, és mégis egy nap alatt eltűnik a zsebpénz, próbáljuk a lehető leghosszabb ideig kihúzni annak pótlását. Ez az az életkor egyébként, amikor sokan az első bankkártyát igénylik a gyermeküknek. A mai napig sok vita zajlik szakemberek körében ennek fontosságáról és arról, ez mire nevel. De a legtöbben úgy gondolják, hogy a bankkártya spórolásra ösztönöz, hiszen azt a pénzt, ami nincs kézzel foghatóan a gyermek közelében, nem akarja elkölteni. Legtöbb esetben úgy kezeli, mintha nem is volna. Ezért a szülőnek érdemes belevágnia egy kisebb összegű bankkártyába, hogy ezzel is további tudatosságra nevelje gyermekét.

Kamaszoknál: irány a próbavásárlás

Általános iskola végén, középiskola elején egy újabb lépést tehetünk előre. Játszunk el otthon, hogy közösen vásárolunk be a hétvégére. A postaládából szedjük ki legalább két üzletlánc szórólapjait, s!! kezdődhet a játék. Határozzunk meg egy összeget, amit elkölthetünk. Tanítsuk meg a gyermekünket arra, a szórólapokból hogyan keresheti meg a legolcsóbb termékeket, és állítsunk fel egy fontossági sorrendet. Igyekezzünk rávezetni őket arra, hogy ne az összes pénzt költsék el csokoládéra, mert akkor éhen és szomjan fognak maradni. Amint összeállt a lista, tudatosítsuk bennük, hogy a boltig el kell jutni autóval. Mérlegeljünk tehát, melyik bolt van közelebb, és milyen különbségek vannak az árak között. Mert nem biztos, hogy az a termék a legolcsóbb, amiért a legtöbbet kell autókázni. Ezt a játékot sokáig elő lehet venni, és minden vásárlásra alkalmazni, éppúgy a cipőre és a ruhára, ahogy az élelmiszerre.

Tiniknél jól jöhet egy Monopoly

Tinédzser korban az online világ számtalan applikációt, fejlesztő játékot ajánl a gyermekeknek, de akik szeretnek társasjátékozni, azok nyugodtan elővehetnek egy „Gazdálkodj okosan”-t vagy egy Monopoly-t, otthon ülős estéken ez igazi jó családi program.

És ha mindezek után is kételkedünk abban, hogy gyermekünk mennyire tudatos a pénzügyek terén, érdekes közös program lehet az alábbi teszt kitöltése is.