2019-05-22 00:00:00 A tánc fesztiválja Veszprémben

Új pedagógiai módszer ösztönzi gondolkodásra a gyermekeket

A gyermekek egyéni képességeit szem előtt tartva, a művészeteket és a digitális technikát is bevonva tanít az az új program, amelyet az egri Eszterházy Károly Egyetem irányításával dolgoznak ki pedagógusoknak.

Tanulni élmény! a mottója annak a Komplex alapprogramnak, amelyet az egri Eszterházy Károly Egyetem irányításával a hazai tanárképző egyetemek, valamint az Oktatási Hivatal dolgoz ki az oktatási államtitkárság felkérésére.

A differenciált oktatáson alapuló módszertant 2020 szeptemberéig várhatóan 1500 alapfokú oktatási intézmény vezeti be, első körben 1-4. évfolyamokon, majd a későbbiekben, felmenő rendszerben, az 5-8. évfolyamokon is. A módszertan az egyéni képességek szerint tanít, bevonva a művészeteket és a digitális technikát is – hangzott el a Kossuth Rádió Napközben című műsorában.

Gondolkodni kell megtanítani a gyermekeket

„A gyorsan fejlődő világhoz a pedagógiának, a pedagógusoknak is alkalmazkodniuk kell. A kérdés számunkra az volt, tudunk-e olyan módszert felajánlani a pedagógusoknak, amivel tartani tudják ezt a lépést” – mondta K. Nagy Emese, az Eszterházy Károly Egyetem dékánja, a program módszertani munkacsoportjának vezetője.

A mai oktatásból hiányzik a gyermekek innovatív gondolkodásának fejlesztése. Feladatokat oldanak meg, megtanulnak rutinszerűen számolni, de a kérdés, hogy gondolkodni megtanítjuk-e őket. Ehhez azonban pedagógiai szemléletváltás kell, amihez pedig innovatív pedagógusokra van szükség – vélekedett. Hozzátette: a pedagógusok módszertani segítséget kapnak ahhoz, hogyan tanítsák meg a gyermekeket a kornak megfelelően gondolkodni.

A feladatok összeállításánál figyelembe kell venni a gyermekek képességeit és érdeklődéseit. A Komplex alapprogram kiemelkedően fontos eleme, hogy a diákok együttműködésére épül, mert ma már senki nem vitatja, hogy sokkal motiváltabbak a gyermekek, ha aktívan és közösségben tanulnak – vélekedett a dékán.

1500 iskolát szeretnének a programmal megszólítani, amelyek között van néhány egyházi és alapítványi iskola, de 90 százalékban állami iskolákban érhető el az alternatív program – mondta K. Nagy Emese.

Tanárok és iskolák is részt vehetnek

A program már több Heves, Nógrád, Borsod és Pest megyei iskolában elkezdődött. Az úgynevezett bevezetési időszakban sok visszajelzést fognak kapni az érintett iskoláktól, ami alapján szeretnék továbbfejleszteni a programot – közölte Révész László, az Eszterházy Károly Egyetem Sporttudományi Intézetének szakmai vezetője. Hozzátette: a módszertant alapvetően úgy dolgozták ki, hogy minimális eszköztárat igényeljen, valamint a már meglévő eszközökre épüljön, éppen azért, hogy ez ne legyen gátja a program megvalósításának.

A program két irányba is nyitott, várják az adott iskola teljes tantestületét is a programba, de egyénileg is fogadják a pedagógusok érdeklődését. Az Eszterházy Károly Egyetemen létrehoztak egy pedagógus továbbképzési központot, ahol fogadják és várják a jelentkezéseket. Ha egy iskola egész tantestülete jelentkezik a programra, akkor megoldják, hogy az adott iskolában valósuljon meg a képzés, így a pedagógusoknak még utazniuk sem kell – tudatta Révész László.

(hirado.hu)