2019-05-24 18:00:00 Máté Bence - Vértelen vadászat - Előadás

A fogyás kulcsa: egészséges étrend és rendszeres mozgás

Önmagukat taszítják jojo-effektusba, akik egyik napról a másikra akarnak megszabadulni a felszedett plusz kilóktól – hívta fel a figyelmet Lichthammer Adrienn, a Semmelweis Egyetem Egészségtudományi Kar Dietetikai és Táplálkozástudományi Tanszék főiskolai docense.

Túlsúlyos felnőttek

A magyar felnőtt nők 60 százaléka, a férfiak 65 százaléka túlsúlyos vagy elhízott. Lichthammer Adrienn dietetikus a Semmelweis Egyetem honlapján megjelent interjúban kijelentette: a túlsúly nem csupán esztétikai probléma, összefüggést mutat a szív- és érrendszeri betegségek – például a magas vérnyomás, a szívinfarktus és a stroke –, a 2-es típusú diabétesz, és számos ízületi kórkép kialakulásával. Súlyos alvászavart és légzésproblémákat, epekövességet és depressziót is okozhat. Hozzátette: a hastáji elhízás tovább növeli a 2-es típusú diabétesz, valamint a szív- és érrendszeri betegségek rizikóját. Megjegyezte: a súlyfelesleg mértéke a BMI index (kg/m²) számítással állapítható meg. A normális testtömegindex 18,5-25 között van, ha a képletből kapott érték meghaladja a 25-öt, akkor túlsúlyról, ha 30-nál is magasabb, elhízásról beszélhetünk. Utóbbi kategóriát az Egészségügyi Világszervezet önálló betegségként jegyzi.

Nem a villámdiéta a megoldás

A szakember rámutatott, hogy a súlyfelesleg szinte észrevétlenül is kialakulhat. Évente egy kilónak még nem tulajdonítunk nagy jelentőséget, ám ha ez tendenciává válik, akkor öt-tíz év alatt szépen fokozatosan bele lehet csúszni a túlsúlyos vagy elhízott kategóriába. Mindezek ellenére arra figyelmeztetett, hogy az interneten terjedő rapid diétákat senki ne próbálja ki. A villámdiéták nagyon szigorúan vonják meg a kalóriát a fogyni vágyóktól, drasztikusan alacsonyan tartják az energiabevitel, melynek hatására nagyon gyorsan lecsökken az alapanyagcsere, és a szervezet átáll spórolásra. Amint vége a fogyókúrának és visszaáll a normál étkezés, azonnal megkezdődik a visszahízás. A köznyelvben jojo-effektusnak nevezett folyamat ördögi körré válhat, ami hosszútávon megnehezíti a tartós fogyást, ráadásul a villámdiéták jórészt nem a zsírtól szabadítják meg az embert, az első néhány kiló mínuszt a víz távozásának köszönhetjük.

Kevés energia az ételből, több a sportból

Felhívta a figyelmet: az egészséges fogyás mértéke fél-egy kg hetente, a tartós életmódváltás egyik alappillére pedig a napi ötszöri étkezés. A többszöri étkezés egyenletesebb vércukorszintet, kisebb éhség-jóllakottság hullámzást biztosít, és valószínűsíthető, hogy az egyenletes ellátottság hatására hosszútávon kevésbé áll be tartalékolásra a szervezet, vagy bátrabban nyúl a raktárakhoz. A diéta alatt elsősorban azokat az ételeket helyezzük előtérbe, amelyeknek kevés az energiatartalma. Fontos azonban a változatos táplálkozás, a zöldségekből, gyümölcsökből, állati eredetű fehérjékből és gabonafélékből összeállított napi étkezés. A szakember azt is hangsúlyozta, hogy testmozgás nélkül nem érhető el tartós eredményt. Érdemes megkeresni azt a mozgásformát, amely élvezetet nyújt.

(Család.hu)