2019-01-23 19:30:00 Bogányi Gergely koncertje a Zeneakadémián

Így előzzük meg a síbaleseteket

Elérkezett a síelés, snowboardozás főszezonja. Hogy élményekkel feltöltődve, épen és egészségesen térjünk haza, ismernünk kell a közkedvelt téli sportok veszélyeit, és azt, hogyan előzhetjük meg a baleseteket - figyelmeztet a SmileyMed.

A Tátrában 2017-ben összesen 2445 esetben hívták balesethez a Hegyi Mentőszolgálatot. Ez közel 10 %-os emelkedést jelent a megelőző évhez képest. Mindössze néhány szabályt követve a balesetek jelentős része megelőzhető lenne.

A biztonságos síelés 6 pontja

• A sport nélküli életmód, fizikai kondíció hiánya sérülékenyebbé teszi az izmokat és a csontokat, így egy kisebb esés is húzódással járhat. A síelés előtt javasolt az előkészítő "száraz" felkészülés, kondíciófejlesztés, nyúlékonyság-, rugalmasságfejlesztés.

• Soha ne lépjünk a pályára bemelegítés nélkül: a téli sportok során sokszorosára nő az izmok oxigén igénye. A szervezetnek időre van szüksége, amíg az izmok hajszálerei kitágulnak.

• Fokozatosan terheljük a szervezetünket, ne akarjunk rögtön az első napon nyitástól zárásig síelni/snowboardozni.

• Tudásunknak megfelelő pályát és a pályaviszonyoknak megfelelő sebességet válasszunk!

• A balesetek gyakori okozója a kialvatlanság és figyelmetlenség. Ha hosszúra nyúlt az előző éjszaka, nagyobb figyelemmel, lassúbb tempóban ereszkedjünk!

• A kifogástalan felszerelés kulcsfontosságú: megfelelő sícipő, gondozott, megélezett síléc és a szakszerűen beállított kötés.

Maradjunk egyensúlyban!

Az elkerülhető balesetek nagy része a "rosszul kivitelezett esésekből" adódik. Ha nem sikerül megfelelően tompítani az esést, leggyakrabban zúzódások keletkeznek a végtagokon. Gyakori a térd rándulása, súlyosabb esetben az ízületi csontvégek eredeti helyükről el is mozdulnak, és kóros állapotban rögzülnek, ez a ficam. Az esések következtében gyakoriak a törések, és szalag szakadások is.

A sérülések nagyrészt esés következtében alakulnak ki, melynek oka legtöbbször az egyensúly elvesztése.

„Az egyensúlyunk megtartásában a gerinc melletti gerincmerevítő „core” izmok játszanak nagyon fontos szerepet. Ezeknek nem csak az ereje, hanem a megfelelő beidegzése is szükséges ahhoz, hogy megfelelő időben megtartsák, vagy visszanyerjék a test egyensúlyát. Tizedmásodpercnyi késlekedés a hétköznapi életben nem érzékelhető, de itt a test túl tud lendülni a súlypontján, és már nehezen vagy egyáltalán nem tudja visszanyerni az egyensúlyát. Ehhez hozzájárul az is, hogy a kötőszövetek folyadéktartama, rugalmassága is a használatuktól nő, így a merev kötőszövet sem tud rugalmasan segíteni az egyensúly visszanyerésében” – magyarázza Molnár Ágnes, a SmileyMed vezető fizioterapeutája, aki az egyensúlyvesztésből adódó balesetek elkerülésére a következőket tanácsolja:

Készítsük fel izmainkat, ízületeinket megfelelően a téli sportokra „száraz”, sí előkészítő edzéssel, amely

• a gerincmerevítő core izmokat aktiválja

• automatikussá teszi a bekapcsolódásukat

• ha az izmaink stabil felszínen már működnek, akkor instabil felületen is működteti őket

• a törzsizmok mellé láberősítő gyakorlatokat is végezni kell

• az edzés nyújtja a térdhajlító csoportot, így jobban dolgozik a combizom

• erősíti mindhárom farizmot, hogy a medence megtartását segítse

• Mindezt a síelés mozgássorába beépítve, így azonnal használható tudást ad

(Család.hu, Fotó: SmileyMed)