2019-06-22 00:00:00 Két nap a tudatosabb vásárlásért

A szülők fele nem érti saját gyermekét

Egyre nagyobb a kommunikációs szakadék szülők és gyermekeik között - állapították meg egy brit felmérés készítői. Az ok az internetes, chates nyelv, illetve rövidítések kialakulása és használata a “valós” életben is.

LOL, XD - néhány rövidítés, ami talán a legtöbb kis- vagy nagykamasz gyermek szülője számára már nem okoz fejtörést, elsőre azonban nem könnyű kitalálni, az üzenetet író ifjú vajon mire is gondolt, vagy írt, amikor őse kérdésére válaszolt SMS-ben, vagy jobb esetben valamilyen csevegő applikáción.

Rengeteg azonban az olyan rövidítés, vagy több szó összevonásából kreált új teremtmény, amiről a felnőtteknek általában fogalmuk sincs. Sok ezek közül ráadásul nem is magyar, hanem angol szavakból, vagy azok rövidítéséből származik, mint például a LOL (laugh out loud - hangosan nevet), így szerencsétlen szülőnek esélye sincs visszafejteni a dolog értelmét. Így - az orvosi zárójelentéshez hasonlóan - vagy a google segítségével próbálja megfejteni a pár karakteres válasz értelmét, hogy vajon az igent vagy nemet jelentett-e, vagy szégyenszemre visszakérdez, hogy mi a válasz értelme - amire rossz esetben egy újabb érthetetlen kódot kap postafordultával.

Az Egyesült Királyságban most publikált felmérés szerint a szülők 45 százaléka nehezen érti meg azon kifejezések jelentős részét, amelyeket gyermekei használnak. És kifejezetten rettegnek a köztük lévő kommunikációs szakadék miatt. A brit Independent című lap beszámolója szerint több mint ezer szülőt kérdeztek ki arról, mennyire érti a neki címzett üzeneteket. A többség hasonló gondokkal küszködött, mint a hazai felnőtt lakosság - nehezen rakja össze, hogy egy-egy kifejezés mit takar. A szigetországban például Gramként emlegetik, amit idehaza Instának, vagyis az Instagram fotómegosztó közösségi oldalt. Erről a szóról elsőre kevés felnőtt mondja meg, hogy mire is utalhat.

Az NSPCC gyermekvédelmi szervezet és az O2 mobilszolgáltató közös vizsgálatából az is kiderül, hogy a két generáció számára sok esetben teljesen mások a “sztárok”. Míg a szülők a “hagyományos” celebeket ismerik elsősorban, vagyis például a színészeket, talkshow házigazdákat, énekeseket, addig az ifjak sokkal inkább egy másik médium, az internet ismert alakjait tartják menőnek. Az úgynevezett influenszerek például a YouTubeon, vagy az Instagramon lelhetők fel, vannak, akiknek a videóit, bejegyzéseit több százezren nézik meg. Még Magyarországon is! A közönség többsége persze nem felnőttekből, hanem ifjakból áll.

A kutatásba olyan szülőket vontak be, akiknek 9 és 13 év közötti gyermekeik vannak, és az derült ki, hogy már esetükben is hatalmas különbségek mutatkoznak a nyelvezetben és a sztárként kezelt emberek körében.

(Család.hu)