2018-12-19 19:00:00 Új népzenei album bemutató koncertje a Hagyományok Házában

Futni télen is lehet

A tél beköszöntével sem kell feltétlenül lemondani a szabadban végzett sportokról, például a futásról. Van azonban néhány alapszabály, amit érdemes betartani ahhoz, hogy a kocogás télen is élvezet, ne pedig kínszenvedés legyen.

Napokon belül beköszönt a valódi tél. Eddig szinte tavaszias melegben is lehetett odakint futni, most viszont már szükség van a téli felszerelésekre. Az Independent című lap összeszedte, mik a legfontosabb feltételei a hideg időben végzett testedzésnek, hogy se betegség, se sérülés ne legyen belőle.

Az előkészületekre hideg időben kicsit többet kell fordítani, mint jóval 10 Celsius-fok felett. A legfontosabb a réteges öltözködés, ráadásul hasznos, ha nem pamut hacukákat, hanem úgynevezett “technikai ruházatot” viselünk. Vagyis olyan műszálas anyagokat öltünk magunkra, amelyek segítenek a nedvesség elvezetésében, illetve melegen tartanak minket.

Louise Damen korábbi brit válogatott atléta, a realbuzz nevű oldal szakértője az alapréteg fontosságát emeli ki. Az “aláöltözet” lehetőleg legyen testhezálló, növelve a hőérzetet, nem mellesleg pedig vezesse el a lehető leghatékonyabban az izzadságot. A következő rétegek már lehetnek lazábbak, hiszen így a külső- és az alsó réteg között megmarad egy légréteg, ami segít a hőháztartás optimalizálásában.

A kabát lehetőleg legyen vízálló technikai öltözet, ami valamennyire kiengedi a párát, azonban a külső nedvesség ellen véd - magyarázza a szakértő. Ez ráadásul a hőt is bent tartja, így sokkal kisebb a kihűlés esélye. Az természetesen egyén függő, hogy kinek hány rétegre, és milyen vastag ruházatra van szüksége. Ökölszabályként azt szokták mondani, hogy induláskor egy kicsit fázni kell, mert ha túlöltözzük magunkat, a téli hidegben is kerülgethet a hőguta, ami elvesz a dolog élvezeti értékéből.

Pár apróság viszont nagyot tud dobni a hő- és komfortérzeten. Ilyen egy vékonyabb (esetleg kifejezetten sport) kesztyű, és egy szintén vékony, de a fület is takaró sapka. Sőt, aki biztosra akar menni, meg akarja előzni, hogy megfájduljon a torka, vagy köhögjön egy kiadósabb futás után, az a pár száz forintért vásárolható neoprén csősállal csodákra lehet képes.

Indulás előtt érdemes rápillantani a meteorológiai előrejelzésre: lehet-e számítani nagy szélre, vagy esőre. A különösen extrém körülményekre is fel lehet készülni, de akkor sem dől össze a világ, ha egy nappal elhalasztjuk a tréninget. A jeges úton a legdrágább cipő is csúszik, az ónos eső pedig a legjobb minőségű vízhatlan futókabátban is kellemetlen tud lenni.

Ha indulunk, mindenképpen jól be kell melegíteni - ha van rá lehetőség, akkor a lakásnál kicsit hűvösebb előtérben, lépcsőházban. Az izmok és inak ilyenkor ugyanis sokkal feszesebbek, nagyobb a sérülés veszélye, mint optimális körülmények között. Megfelelő melegítéssel, majd pedig az izmok melegen tartásával azonban elkerülhető a kellemetlen mellékhatás.

Andy McGhee személyi edző a brit lapban azt emelte ki, hogy ha már kint vagyunk a szabadban, meg kell tanulnunk szabályozni a légzésünket is. “Bevált gyakorlat a három ki, három be gyakorlat” - magyarázta. Ez azt jelenti, hogy minden harmadik lépés után jön egy belégzés, majd három újabb lépés után a kilégzés. Lehetőleg orron be, szájon ki, mert így sokkal kevesebb jéghideg levegő jut a garat alatti légzőjáratokba, csökkentve a későbbi irritációt. Lehet trükközni a csősállal is, a szájra húzva az is elő tudja melegíteni a fagyos levegőt.

Ilyenkor télen sokan elfeledkeznek a megfelelő mennyiségű vízfogyasztásról, hiszen kevésbé izzadunk sport közben, nem érezzük annyira a szükségét. Pedig éppen olyan fontos a megfelelő folyadékbevitel futás előtt, mint nyáron! Vagyis tudatosan készülve napközben is figyelni kell arra, hogy a kávé és a cukros levek mellett (vagy helyett) legyen megfelelő mennyiségű vízbevitel is.

A lapban kiemelik még a biztonság kérdését is. Reggel és este rosszabbak a látási viszonyok, mint nyáron. Érdemes tehát felvenni fényvisszaverő ruházatot, a forgalommal szemben futni (még a járdán is), és ha vannak a lakókörnyezetünkben futótársak, együtt nekivágni a kiszemelt távnak.

Ha az ember már túl van a nagy erőpróbán, a teljesítés öröme mellett sem szabad megfeledkezni a levezetésről és az óvatos nyújtásról. Ezt azonban semmiképpen sem érdemes a szabad levegőn megtenni, az izzadt test hamar kihűl, az izomzat megfeszül, és betegség, sérülés lesz az eredménye. A jó meleg lakás a legalkalmasabb, utána pedig jöhet egy forró fürdő, ami szintén segít az izmok kilazításában.

(Család.hu)