2018-12-16 09:00:00 A Magyar Zene Háza alapérzéseit mutatja be egy jótékonysági koncert

Nem mindenkinek szabad szaunáznia

Egyre népszerűbb a szauna, de ez nem jelenti azt, hogy mindenkinek ajánlott a forró gőzben üldögélni: a krónikus betegek jobb, ha előbb megbeszélik a dolgot az orvosukkal.

A szaunázás alapvetően egészséges, segít izzadni, a hajszálerek kitágulnak, javul a vérkeringés, a pulzus szaporábbá válik, a test ellazul a melegben. Ám vannak betegségek, amelyek esetén jobb elkerülni a forróságot.

A finnek nagyon sokat szaunáznak, ezért az ő kutatásaik igazán relevánsak a szaunázás témakörében. Egy 16 hónapos vizsgálat során 1631 szívrohamos esetet vizsgáltak, és ezekből csak 1,8 százaléknyi következett be a szaunázást követő három órán belül. Egy másik vizsgálat során egy éven át összesen 6175 hirtelen bekövetkezett halálesetet tanulmányoztak, és az esetek 1,7 százaléka következett be szaunázás után, de az igazsághoz az is hozzátartozik, hogy többük alkoholt is fogyasztott.

Másik alkalommal 2300 középkorú férfit követtek nyomon, és kiderült, hogy a rendszeresen a forróságban töltött idő lejjebb vitte a vérnyomást, és kicsit a stroke, illetve a szívbetegség okozta halál kockázatát is csökkentette.

Kanadában 16 szívbeteg ember gőzfürdőzését követték nyomon, 15 perces szaunázásuk során egyikük sem számolt be mellkasi fájdalmakról, szívritmusuk normális maradt, az EKG sem mutatott eltérést.

Ez azonban nem jelenti azt, hogy a szívbetegek, a vérnyomásproblémákkal küzdők, az érrendszeri gondokkal küszködők bátran mehetnek a gőzbe: mindenképpen kérdezzék meg róla orvosukat előbb. Azok, akik rendszeresen sportolnak, valószínűleg a meleget is bírni fogják, de minden egyénfüggő.

Azok, akik eleve nem bírják a meleget, ne szaunázzanak, ahogy alacsony vérnyomással is érdemes meggondolni a dolgot. Soha ne menjünk be a forró kabinba, ha alkoholt ittunk, régóta nem ettünk, és leesett a vércukorszintünk, ha fertőzéssel küzdünk, lázasak vagyunk! Mindig igyunk eleget a szaunázás után – persze ne egyszerre döntsünk le fél liter hideg vizet –, és 10–15 percnél tovább ne tartózkodjunk odabent! Ha rosszul érezzük magunkat, azonnal menjünk ki, akármilyen szeánszot is kell félbeszakítanunk. A forróságot követő hideg fürdő sem ajánlott mindenkinek, hiszen egyfajta sokkot okoz a szervezetnek. És persze a rendszeres szaunázást azok a férfiak is gondolják meg, akik gyermeknemzésre készülnek, a nagy meleg ugyanis nem tesz jót a hímivarsejteknek.

(Híradó.hu)