2018-11-21 10:00:00 Kolompos Együttes: Én elmentem a vásárba

Októberi karácsony – vásárlási láz a boltokban

Egyes üzletekben már most kitört a karácsonyi láz. A csalad.hu-nak nyilatkozó szakértő szerint az üzleti marketing komoly kutatásokon alapul, a vásárlói igényeket fokozza, de a rászoktatás is meghatározó tényező. Szvetelszky Zsuzsa kijelentette: nem könnyű ellenállni, ezért is lenne szükség oktatni a tudatos vásárlás alapjait.

Noha még két hónap van karácsonyig, több lakberendezési áruházban, nagyobb üzletekben már kitört az ünnep. Műkarácsonyfát, díszeket, dekorációkat lehet vásárolni.

Reagál a marketing

Szvetelszky Zsuzsa szociálpszichológus, kommunikációs szakértő szerint Európában 20 éve tapasztalható folyamat a vásárlásmánia. Erre az igényre reagál a marketing. Ha a karácsonyi terméket el lehet adni októberben, akkor az értékesítők ezt ki is használják. Ha majd júliusban is lesz rá igény, nincs kizárva, hogy 15 év múlva a nyár közepén is a karácsonyi díszek közül válogathatunk – mondta a csalad.hu-nak.

Fokozzák az izgatottságot

A szakértő elmondta, hogy az eladhatóságról leginkább a kereskedőknek vannak számaik, de úgy tűnik, ha nem is lehet értékesíteni egy termékcsoportot, a vásárlási lázat jól lehet gerjeszteni. Ha decemberig elégszer hallják az emberek, hogy mindjárt itt a karácsony, akkor egyre izgatottabbak lesznek. Sok hozzátartozónak sok ajándékot kell venni, és a lakást is szépen díszbe kell öltöztetni. Nehéz ennek ellenállni, hiszen ezek a benyomások az érzelmekre, érzékekre hatnak. Pedig a karácsonynak megvan a gondolat- és ünnepköre, a saját hangulata. Ha ezt mindenszentek és az advent elé hozzuk, akkor éppen ezek sérülnek. De akár túlkapásnak is nevezhetjük, ha Mikulás előtt karácsonyról beszélünk – jegyezte meg.

Nehéz ellenállni

Ha mindennek tudatában vagyunk, akkor is nehéz ellenállni a vásárlásnak. A szakember szerint a vonzó környezet, a jó illatú boltok, az érzelmekre ható tárgyak, a gyönyörű ruhák kavalkádja beteljesíti a kereskedők szándékát. Vásárolunk. Az lehet a megoldás, hogy elkerüljük ezeket a helyzeteket. A karácsonyi vásárok többnyire egyformák, hasonló dolgokat lehet kapni, és a nagyobb áruházakat is érdemes csak a szükséges vásárlás idején látogatni. Megoldás az is, ha tárgyak helyett időt, szabadidős programot, szívességkártyát ajándékozunk egymásnak.

Időt is ajándékozhatunk

Tévedés tehát azt hinni, hogy sok pénzt kell költeni az ajándékokra – jelentette ki Szvetelszky Zsuzsa. A marketing nagyon komoly kutatások alapján működik, ezek mentén alakítják ki a módszertanát, nehéz ellenállni a pszichológiát sem nélkülöző eljárásnak. Az üzletek erre alapozva tervezik meg a rászoktatást. Erre nem csak a karácsony a jó példa. Gondoljuk a Halloweenre, amely néhány éve még nem volt divat Magyarországon. Ma pedig már el lehet adni a tökmintás termékeket, pólót, nyakláncot, dísztárgyat, bármit. Ez egy olyan érzelmi horog, amiben a vásárló kellő mennyiségű képi és verbális impulzussal találkozik.

Tanítani kellene a tudatos vásárlást

Az, hogy ennek ki mennyire áll ellen, nem az iskolázottságtól, vagy az olvasottságtól függ – jelezte a szakember. Jónak tartaná, ha a tudatos vásárlás tananyag lenne az iskolában, ha a gyermekek megtanulnák, hogy a pénzüket ne értelmetlen termékekre költsék, és tartalmasabb módon kötődjenek társaikhoz. Megjegyezte: szomorú tény, hogy ma egy gyermek csaknem ezer kereskedelmi márkát ismer fel, miközben alig 5-10 növény azonosítására képes. Nem ők tehetnek erről – tette hozzá –, hanem az őket körülvevő világ.

(csalad.hu)