2018-12-15 08:00:00 Adventi hangverseny Martonvásáron

Hogyan szerettessük meg a matematikát?

Van egy széles körben elterjedt téves feltételezés, hogy a matematika érthetetlen és végtelenül unalmas. Sok matematikus szembesül negatív reakcióval egy egyszerű találkozáskor is, amikor arra a kérdésre kell válaszolnia, hogy mi a szakmád.

A matematikával kapcsolatos ellenérzések gyökerei alighanem az általános iskoláig nyúlnak vissza, akkor szilárdul meg sok emberben, hogy köszi, matekot ne, soha többé az életben. Az emberek 17 százaléka pedig egyenesen szorong a matematikától és krónikusan alulteljesít. Holott, akik matematikával foglalkoznak, szórakoztatónak, kihívásnak, kreatívnak és magával ragadónak találják. A kérdés tehát az, hogy ha ez igaz, akkor hogyan szerettessük meg a tantárgyat a gyermekünkkel.

Íme a brit The Conversation nevű, tudományos ismeretterjesztő oldal hatos listája!

1. A miértekre összpontosítsunk

Eddie Woo ausztrál tanár videói szenzációt keltettek az interneten. Magával ragadó módon tanítja a matematikát. Az ötletektől kezdi, képeket, diagramokat használ, hogy az elméletet felépítse. Nem végeztet a diákjaival ismétlődő feladatokat, hanem az intuíciójukat fejleszti. És mindig felteszi és megválaszolja a kérdést: miért?

2. Közelítsük a hétköznapokhoz

Az iskolában rendszerként tanítják a matematikát, ami ismétlésekkel és egyéni otthoni tanulással jár. Sok gyermek, különösen az empatikusak gondolkodásától, értékeitől és valóságától ez nagyon távol áll.

Ha a matematikai tudást a valóságra alkalmazzuk, az értelmet, megértést és motivációt hozhat és így a gyermek már hajlandó lesz megtenni a szükséges erőfeszítéseket a tanuláshoz. A görkoripark lejtőinek segítségével taníthatjuk például a deriválást.

3. Vegyük észre a kihívást

A matematika megértése bizony erőfeszítést kíván a gyermektől. Ez néha stresszes, néha frusztráló, néha egyszerűen csak időrabló, de érzelmileg mindenképpen megterheli a gyermeket. Amikor viszont megérti a rendszert, az hatalmas örömet jelent. Minden sikerrel nő a magabiztossága és így egyre nyitottabb lesz a matematika felé.

4. Mutassunk példát

Van gyermek, aki egyedül szeret tanulni, de akadnak olyanok (megkockáztatjuk: többen is vannak), akiknek jól jön az otthoni segítség. Az empatikusabb gyermekek könnyebben buknak meg matematikából, mint azok, akik hajlamosak rendszerszinten gondolkodni.

Ugyanakkor sokan közülük a tanár, a média, a szülők példája alapján alakítják ki a matematikához fűződő viszonyukat. Magyarul, ha a szülő szereti a matekot, a gyermek is nagyobb eséllyel fogja.

5. Tegyük a matekot fontossá

A fenti pontból következik, hogy bizony a matektól való szorongást egyik generáció simán átörökítheti a másikra, szóval jól tesszük, ha megpróbáljuk ezt figyelembe véve nem elijeszteni a gyermekünket a számoktól. Ezzel lehetővé tesszük számára, hogy megértse a tantárgyat és egyáltalán nem mellesleg megnyitjuk előtte a lehetőséget számos jól fizető szakma felé.

6. Kapcsoljuk össze a dolgokat

Ha túl tudunk mutatni a számok közvetlen világán és felvillantjuk, hogyan áll mindez össze rendszerré, miként kapcsolódik akár más témákhoz, tantárgyakhoz a matematika, és ha minderről akár a tantermen kívül is lehet beszélgetni, akkor a matematikai kihívások megvitatása normává válhat.

(csalad.hu)