2019-04-24 08:00:00 Nemzetközi kortárstánc fesztivál Miskolcon

A kakaó jobb a sportitalnál!

Felveszi a versenyt a drága sportitalok hatásával egy pohár kakaó - állítják iráni kutatók, akik szerint ez utóbbi egyszerű ital legalább annyira segíti a regenerálódást, mint az iparilag előállított porok.

Különlegesen gyorsan felszívódó fehérjekivonat, speciális enzimek, élsportolókon tesztelt összetétel, értékes elektrolitok, gondosan válogatott vitaminok és ásványi anyagok - csak néhány azon számtalan összetevőből, amiket a sportturmixokba tesznek bele a gyártók. Az ígért eredmény gyorsabb regeneráció, nagyobb teljesítmény és egészségesen fejlődő izomzat.

A sportkiegészítők piaca hatalmas, már rég nem csak a konditeremben izmosodó bodybuildereknek kínálnak ilyen portékákat, hanem a félprofi, vagy teljesen amatőr hobbistáknak is: a kocogóktól a kerékpárosokon át a helyi tornákon induló baráti focitársaságokig. Egy iráni kutatócsoport azonban azt állítja, van ezeknél az italoknál sokkal olcsóbb, és legalább annyira, vagy néha hatásosabb is.

A Shahid Sadoughi Egyetem munkatársai 12 korábbi kutatás adatait vetették össze, a nagyjából 150 résztvevő ezek mindegyikében kakaót ivott testedzés, például futás vagy biciklizés után. A korábban készült felmérésekben egyebek közt olyan adatokat rögzítettek, mint a pulzusszám és a fáradságérzet. Az adatokból az derül ki, a kakaó átlagosan hat perccel hosszabb ideig hat, mint a drága italok, de még a pulzusra, a tejsavszint küszöbre is pozitív hatással van.

A felmérésről beszámoló Independent című brit lap arra emlékeztet, a kakaó (aminek az alapja természetesen a tej) szénhidrátokat, fehérjét, zsírt, vizet és elektrolitokat is tartalmaz, ezek mindegyike pedig fontos a sport kipihenésében. A felmérésekben részt vett emberek a kikérdezés előtt azt természetesen nem tudták, milyen italt kaptak, vaktesztet végeztettek velük. Így derült ki az, hogy a kakaó legalább annyira hatásos volt, mint a sportitalok. Ráadásul egyik speciális turmix sem maradt el jelentősen a placebótól, vagyis azon italoktól, amikben elméletileg semmilyen “különleges” élettani jelentőségű anyag sem volt.

“A kakaó minden olyan anyagot tartalmaz, ami az amatőr sportolók számára fontos lehet: a szénhidráttól a fehérjén át a vitaminokig” - magyarázta Amin Salehi-Abargouei kutatásvezető, hozzátéve, nem muszáj hatalmas összegeket kifizetni mindenféle divatos termékekre, amikor otthon, mindenkinek a saját konyhájában is rendelkezésre állnak az amatőrök számára legfontosabb testmozgás utáni anyagok.

Ráadásul van variációs lehetőség is! Aki a csokis tejet inkább mellőzné, az a testmozgást lezárhatja egy jó gyümölcsturmixszal is: pár deciliter tejbe aprítva néhány barack, málna, áfonya, vagy banán - pár evőkanál mézzel - remek sportitalnak bizonyul! Bármivel is igyekezzen az ember a regenerációt segíteni, semmiképpen sem szabad megfeledkezni a nyári testedzés után a bőséges folyadékpótlásról, amire szinte minden tudományos szakember és kiegészítő-gyártó szerint is a legjobb a sima, természetes és adalékmentes ivóvíz.

(Család.hu)