2018-09-26 00:00:00 EuroSkills

Múzeumi élmények a gyermekek nyelvén

15 iskolába látogatott el tavaly március óta az utazó múzeumnépszerűsítő programsorozat, a Mozaik Múzeumtúra. Budapesten, 5 megyében és a határon túl is, Baranyától Borsod-Abaúj-Zemplénen át a Felvidékig közel nyolcezer diák találkozott élményszerű, látványos és tartalmas múzeumpedagógiai foglalkozásokkal - közölte az iskolai edukációs programot megvalósító Felelős Szülők Iskolája.

A 2017-2018-as tanévben is sikerrel zárult a Mozaik Múzeumtúra iskolai edukációs programja a Felelős Szülők Iskolája szervezésében. A 2017 márciusi indulás óta összesen 15 iskolába látogatott el az utazó múzeumnépszerűsítő programsorozat. Budapesten, 5 megyében és a határon túl is, Baranyától Borsod-Abaúj-Zemplénen át a Felvidékig 1,5 év alatt közel 8 000 diák találkozott 13 múzeum közreműködésének köszönhetően élményszerű, látványos és tartalmas múzeumpedagógiai foglalkozásokkal, amelyek célja, hogy közelebb hozzák a diákokat és tanárokat a múzeumok világához és megkedveltessék velük a múzeumba járást.

A programban a Bélyegmúzeum, a Diósgyőri vár, a Katonai Emlékpark Pákozd, a Leskowsky Hangszergyűjtemény, a Magyar Földrajzi Múzeum, a Magyar Nemzeti Múzeum, a Magyar Nemzeti Múzeum Esztergomi Vármúzeuma, a Magyar Természettudományi Múzeum, az MTVA Rádió- és Televíziótörténeti Kiállítóhely, a Petőfi Irodalmi Múzeum, a Postamúzeum, a Reptár – Szolnoki repülőmúzeum, valamint a Siklósi Vár múzeuma vett részt interaktív, érdekes foglalkozásokkal.

Egy-egy alkalommal minimum 5 múzeum képviseltette magát, akik különböző foglalkozásokon keresztül hozták közelebb a gyermekekhez az általuk képviselt tematikát. Történelemben, természettudományokban és művészetekben is kalandozhattak a felső tagozatos 10-14 év közötti diákok.

Az adott év egy jeles emlékévéhez is kapcsolódtak feladatok, vetélkedők, ez az első alkalommal az „Arany 200”, a második tanévben pedig a „Reformáció 500” volt a téma. A diákok a témával minden alkalommal már előzetesen foglalkoztak és kiselőadásokat, produkciókat állítottak össze, amelyeket a rendezvény napján diáktársaik előtt is bemutathattak.

„Annyit csavartunk a koncepción, hogy nem a gyermekeket és pedagógusokat csábítottuk az ingyenes és sokszínű programpalettával rendelkező múzeumi nyílt napokra, hanem a diákok saját közegébe, az iskolákba vittük el a múzeumi kiállítások egy-egy részletét, illetve a múzeumpedagógusokat. 15 iskolai helyszín után boldogan mondhatom, hogy az ötlet nagyon is bevált. Minden interaktív múzeumpedagógiai foglalkozás során a gyermekek kommunikációja, együttműködési készsége, a kreativitása is nagymértékben fejlődött, amelyeket a hagyományos, frontális oktatás keretein belül nem lehet ilyen hatékonyan erősíteni” – fogalmaz Vargacz Alexandra, az iskolai edukációs programot megvalósító Felelős Szülők Iskolája ügyvezetője.

Az edukációs programban sok innovatív eszköz is segíti a diákokat: a VR (virtuális valóság) szemüvegek, a táblagépek és különféle okoseszközök hozták közel a régebbi korok emlékeit, hogy a leletek, csontok, vagy éppen 140 éves telefonközpont megelevenedjen a diákok előtt.

(Család.hu, Fotó: Mozaik Múzeumtúra)