2018-09-20 00:00:00 Az ember tragédiája előtt tiszteleg a Várkert Irodalom-sorozat

Másnaposan ne sportoljon!

Nem szabad követni a népi bölcsességet, “kiizzadás” helyett csak újabb ütéseket viszünk be testünkbe, ha másnaposan indulunk sportolni. Az alkohol dehidratáló hatása után egy meleg nyári napon nekiállni futni mindennek nevezhető, csak bölcs dolognak nem.

Legfeljebb csak lelkileg működik a lazítás utáni “büntetés”, vagy az átbulizott éjszaka hatásának csökkentésére hivatott kemény másnapi edzés. A test számára ez csak egy újabb, túlélendő csapás.

A jól ismert mondás szerint “ki kell izzadni”, és akkor az elfogyasztott jelentősebb mennyiségű alkohol a méreganyagokkal együtt távozik a szervezetből.

Bár azt talán mindenki jól tudja, hogy a szesz a bőrön keresztül nem képes elpárologni az italtól megbetegedett ember szervezetéből, azt már kevesebben gondolják át, hogy az éjszakai gyötrelem után érdemes-e másnap folytatni a test sanyargatását, jószándékú testmozgással.

A brit Independent című lapban megszólaló szakértők azt tanácsolják a bűntudattal küzdő embereknek, hogy ha már felöntöttek a garatra, akkor utána kemény fizikai munka helyett inkább heverésszék át a délelőttöt odahaza a másnaposság ellen, mert közvetlenül utána biztosan nem a legbölcsebb dolog kemény sportolásba fogni.

“A másnaposság idején a legnagyobb probléma a dehidratáltság. A sport pedig erős párologtatással, izzadással, vagyis további vízveszteséggel jár” – magyarázta a lapnak nyilatkozó személyi edző, Ian Streetz, a londoni Kobox boxklub munkatársa. A kifacsart szervezet sokkal hamarabb kifárad, az ember ezért érzi magát a mozgás után a szokásosnál kimerültebbnek, sőt, akár itt-ott fájdalmat is érezhet, és erősödhet a hányingere is.

A fáradtság másik oka az alacsony vércukorszint – mondta Mila Lazaar, a londoni Another_Space fittnesszstúdió munkatársa. “Ez az állapot rontja a koordinációt, ami pedig a szokásosnál is könnyebben vezethet sérülésekhez.” Az alkohol lebontása során keletkező toxinokat a szervezet jelentős mennyiségben izzadással próbálja kiüríteni, ez a dehidratáltsággal közösen pedig tovább növeli a sérülésveszélyt: a görcsök, a rándulások és a húzódások esélyét.

Az alkohol ráadásul csökkenti az emberi testben a fehérjeszintézis sebességét, ami pedig a regenerálódást nehezíti meg és tolja ki. Az izmok sokkal hosszabb idő után tudják csak kipihenni magukat a mozgás után. Ezért is érzi úgy az ember egy áttáncolt éjszaka után, mintha maratont futott volna, hiába mozgott jóval kevesebbet, a hatása, vagyis a regeneráció – az izomlázzal együtt – sokkal hosszabb ideig tart és intenzívebb.

Az ideálistól messze elmaradó testi állapot miatt egyértelműen kijelenthető, hogy egy nagyivós este után sokkal kevésbé pozitív hatású a testmozgás, mint kipihent állapotban, sőt, nem túlzás kijelenteni, hogy kifejezetten veszélyes, esetleg káros is lehet az önmagát büntetni, vagy egyensúlyba hozni kívánó személy számára – írja a brit lap.

A nyári melegben érdemesebb tehát a hűvös szobában egy palack ásványvízzel a kézben megnézni még egy világbajnoki mérkőzést, ahelyett, hogy az ember megpróbálná begyűjteni kedvenc futókörén eddigi legjobb időeredményét.

(csalad.hu)