2018-06-20 20:00:00 Kéknyúl-koncert a Müpában

Befejezi a sportot? Csak óvatosan!

A rendszeres testedzés hirtelen abbahagyása jelentősen növeli a depresszió kialakulásának valószínűségét - állapították meg ausztrál kutatók. Ha muszáj felhagyni a mozgással, érdemes tehát fokozatosan leállni.

A rendszeres testmozgás lélekre és testre gyakorolt pozitív hatásáról rengeteget lehet olvasni, szaklapok, életmód magazinok és orvosok is arra próbálnak ösztönözni, hogy lehetőleg mindenki sportoljon rendszeresen. Azt is jól tudja mindenki, hogy csak fokozatosan érdemes belekezdeni, az első cél - mondjuk a kocogók számára - nem a fél éven belüli maraton lefutása kell legyen. Arról azonban már kevesebbet, pontosabban szinte egyáltalán nem lehet hallani, hogy miként célszerű “kiszállni”. A brit Independent című lap most egy ausztrál felmérés eredményét ismertetve jelzi, hogy az erőteljes fizikai aktivitást abbahagyni is csak gondosan megtervezve, fokozatosan érdemes. Az Adelaidei Egyetem kutatói azt állapították meg, hogy minden sportolási forma hirtelen abbahagyása depressziós tünetek kialakulásához vezet.

A kutatáshoz 152 felnőtt (50 hölgy és 102 úr) esetét elemezték az egyetem munkatársai. A bevont személyek mindegyike hetente legalább háromszor, alkalmanként minimum fél órát sportolt. Ráadásul a kutatásba kerüléshez nem is támasztottak túl erős feltételeket, illetve jelentős sportmúltat. Elegendő volt negyed év aktív időszak! Az eredmények szerint a testedzés abbahagyása a többségre még így is azonnali - negatív - hatással volt.

Bernhard Baune, az egyetem pszichiátriájának vezetője a lap szerint arról beszélt, “egyes esetekben a leállás után már három nappal jelentkeztek a depressziós tünetek”. Általában azonban némileg hosszabb idő, egy vagy két hét telt el a lelki béke megbomlásáig. Julie Morgan PhD hallgató, a kutatás egyik vezetője kiemelte, hogy jelenleg kevés adat áll rendelkezésre a testmozgás-szegény életmód és a depresszió kialakulásának összefüggéséről. “A fizikai aktivitás egyaránt fontos a testi és a szellemi egészség fenntartásához. Kiterjedt klinikai kutatások bizonyították, hogy a rendszeres mozgás segít a depresszió kezelésében és visszaszorításában.”

Arról azonban nagyon kevés adat áll rendelkezésre, hogy a rendszeres testedzés szüneteltetése vagy teljes elhagyása után milyen folyamatok játszódnak le az emberi szervezetben. A most végzett 152 fős kutatásból az derült ki, hogy a hölgyeknél az aktív időszakot követően sokkal nagyobb valószínűséggel jelentek meg depressziós tünetek. Az egyetem munkatársai kutatásukat összegezve azt is jelzik, a területen további vizsgálatokra van szükség a testmozgás utáni depresszió kialakulásáról, mert az általuk elemzett minta nagyon kicsi volt ahhoz, hogy általános érvényű megállapításokat tegyenek.

(Család.hu)