2018-09-20 00:00:00 Az ember tragédiája előtt tiszteleg a Várkert Irodalom-sorozat

A nyelvtanuláshoz aludni kell!

A nyelvtanulás nem csak feszült koncentrációval végezhető, éppen ellenkezőleg, a legellazultabb állapot is segítségünkre lehet egy ismeretlen nyelv elsajátításában - állítják svájci kutatók. Aki alvás közben (is) hallgatja az éppen tanult szavakat, sokkal könnyebben elsajátítja azokat.

Évtizedek óta azon dolgoznak a kutatók, hogy megtalálják a legegyszerűbb és leggyorsabb nyelvtanulási módszert. Kutatások tucatjai vizsgálták, hogy vajon hogyan lehet a legjobb eredményt elérni: szuperintenzív bentlakásos tanfolyamokkal, idegennyelvi környezettel, vagy odahaza a fotelben ejtőzve. Sajnos a tökéletes recept még mindig nincs meg, így aki bent ragadt diplomáját szeretné kiváltani, egyelőre kénytelen a hagyományos (füzet, tankönyv, audiovizuális segédeszközök és memorizálás) módszerrel tanulni. A közelmúltban egy kutatócsoport azt vizsgálta, vajon a génjeinkbe kódolva örököljük-e anyanyelvünk egyes elemeit, vagy mindent a tapasztalat és a tanulás befolyásol. Az Egyesült Államokban koreai gyermekeket kezdtek őseik nyelvére tanítani. Olyan fiatalokat, akik sosem beszéltek ezen a nyelven. Két csoportot vizsgáltak: akik már Amerikában születtek, és olyanokat, akik Koreában töltötték életük első pár hetét, hónapját, de egyetlen szót sem ejtettek még ki azelőtt, hogy angol nyelvterületre érkeztek volna. Az eredmény azt mutatta, hogy akiket csecsemőként koreaiak vettek körül, sokkal jobb eredményt értek el a nyelvtanulás során azokhoz képest, akik kizárólag angol szót hallottak maguk körül születésüktől kezdve (hiába volt mindkét csoportnak koreai édesanyja és édesapja). A legszembetűnőbb különbség a kiejtésben, az akcentusban mutatkozott meg: a második csoporté sokkal rosszabb volt, mint a Koreában születetteké.

Az előbbi kutatás is azt mutatja, nem feltétlenül kell tudatos nyelvtanulásba fogni ahhoz, hogy valaki egy nyelvet megismerjen, vagy legalábbis könnyebben sajátítson el. A brit Independent című lap arról ír, hogy a Zürichi és a Fribourgi Egyetem kutatói azt vizsgálták: az alvás közben hallgatott idegen nyelv milyen hatással van a tanulás folyamatára. 60 német anyanyelvű résztvevőnek holland szavakat kellett memorizálniuk. Méghozzá úgy, hogy a tanulás első szakasza után magnóról játszották vissza nekik a megtanulandó szavakat. A csoport egyik felét arra kérték, üljenek le a hangszóró mellé, és úgy figyeljenek, míg a másik felének le kellett ehhez feküdnie aludni. A második szakaszt követően néhány órával mindkét csapatnak tesztet kellett kitöltenie a tanultakról. A kutatók azt tapasztalták, az a társaság, amelyik alvás közben halkan hallgatta a memoritert, sokkal jobban teljesített azokhoz képest, akik éberen fülelve próbálták bevésni emlékezetükbe a tanultakat. Björn Rasch vezető kutató azonban a túlzott várakozásokat lehűtendő közölte, hogy ez így nem elég egy új nyelv elsajátításához. “Csak akkor képes az ember az aktív memóriájában eltárolni a szavakat, ha elalvás előtt is igyekezett megtanulni azokat. Ha valaki kizárólag alvás közbeni hallgatással próbálja bevésni az anyagot, semmilyen eredményt sem ér ezzel el” - mondta a kutató, aki ráadásul hozzátette, az sem mindegy, mikor hallja az ember a szavakat. Akkor jutottak ugyanis jobb eredményre a kísérletben résztvevők, ha a”suttogást” az első alvásszakasz idején, a mély, álommentes periódusban hallják. Ez általában éjfél és két óra között van, ha az illető 23 órakor nyugovóra tér - tette hozzá az Independetben megjelent írás szerint Björn Rasch.

 

(csalad.hu)