2018-12-16 09:00:00 A Magyar Zene Háza alapérzéseit mutatja be egy jótékonysági koncert

A továbblépéshez színvonalas szakképzés kell

Magyarország gazdasága mára akkora lendületet vett, hogy a további fejlődés csak színvonalas képzéssel, kellő számú és minőségű szakképzett munkaerővel lehetséges - mondta Pölöskei Gáborné, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) szakképzésért és felnőttképzésért felelős helyettes államtitkára hétfőn Kiskőrösön.

A Kiskunhalasi Szakképzési Centrum Kiskőrösi Wattay Szakgimnáziuma, Szakközépiskolája és Kollégiuma felújított főépületének ünnepélyes átadásán Pölöskei Gáborné elmondta: az infrastrukturális fejlesztés mellett szükséges a képzés tartalmi és módszertani megújítása is, amelyhez biztosítani kell a szabályozási kereteket.

Emlékeztetett arra, hogy tavaly jelentősen módosult a szakképzési törvény, amely életszerűbbé tette a szabályozást. Ennek eredményeként pedig mind a felnőtt-, mind az iskolarendszerű képzés rugalmasabbá és dinamikusabbá tehető - tette hozzá.

Beszélt arról is, hogy a területi fejlesztések igényre szabott megvalósítására a képzés tökéletes, mert képes a helyi igényeket figyelembe venni.

A helyettes államtitkár szerint ki kell használni, hogy a foglalkoztatás ma már olyan mértékű, hogy a vállalatok munkaerőigényét kell kiszolgálni, ezt az igényt azonban az oktatásnak is követnie kell. Hangsúlyozta: a képzési fejlesztések célja, hogy a fiatalok a szakmai ismeretek mellett olyan nyelvi és digitális ismereteket szerezzenek, amelyekkel meg tudják állni helyüket a munkaerőpiacon.

Pölöskei Gáborné a duális képzési forma előnyének nevezte, hogy sokkal hamarabb kikerülhet a gyermek a valós munkaerőpiacra.

Beszélt arról is, hogy jelenleg már 730 szakma van, de folyton újak jelennek meg. Az iskolák azonban képtelenek ilyen ütemű változáshoz alkalmazkodni és igazodni. Az oktatási intézményeknek ugyanis az a dolguk, hogy az ágazati alapkészségeket megtanítsák. Ehhez biztonságra és stabilitásra van szükségük. az iskolák hatékony és célirányos fejlesztését az Ágazati Készségtanácsok és gazdasági szereplői biztosítják - fűzte hozzá.

A szakgimnáziumot a mérnökképzés előszobájának nevezte, hozzátéve, hogy e rendszerben is erősíteni kell a duális képzést, amihez jól felszerelt tanműhelyek szükségesek.

Beszélt arról is, hogy a képzési tartalmakat felül kell vizsgálni, és a digitális tudást általánossá kell tenni, a rugalmasabb rendszerhez pedig rövidebb képzési idők is kellenek.

A pályaorientációra fordított fokozott figyelemmel a szakképzést vonzóbbá kell tenni, továbbá fontos lenne a jó munkaerőpiaci előrejelzés és egy jó pályakövetési rendszer is - fogalmazott Pölöskei Gáborné.

(MTI, Fotó: Sóki Tamás/MTI)