2018-05-23 00:00:00 Savaria Nemzetközi Filmszemle

Tudta, miért firtatják a lakóhelyét az áruházban?

Egyre több áruházban bevett gyakorlat, hogy fizetéskor a pénztárosok elkérik a vevők irányítószámát. De vajon miért teszik ezt? A Pénzcentrum megkérdezett néhány nagyáruházat, hogy ők például mire használják a kasszások által begyűjtött adatokat.

Bárhol is fizessen manapság az ember, könnyen előfordulhat, hogy a pénztáros megkéri az illetőt, hogy adja meg az irányítószámát. Az ember ilyenkor két dolgot tehet, vagy hirtelen megadja, illetőleg kissé értetlenkedik a váratlan helyzetben, és inkább nem mond semmit. Mi szüksége van azonban az áruházaknak a vásárlók irányítószámára?

Statisztikai célok

Az IKEA és a Praktiker is fontosnak tartotta kiemelni, hogy nemcsak náluk, hanem egyre több áruházban is bevett szokássá válik az irányítószámok elkérése a vásárlótól, továbbá, hogy a vásárlások során elkért irányítószám a vásárlók adataitól függetlenül, statisztikai célból tárolják. A Praktiker pedig arra is felhívta a figyelmet, hogy az irányítószám nem névhez kötött a vásárlási folyamatban, azaz nem személyes adat, éppen ezért nem vonatkozik rá külön jogszabály, hogy hogyan és miképpen kell és lehet ezeket tárolni.

Röviden, mindent egybevetve az irányítószám lekérdezésének alapvető célja, hogy az áruházak elemezhessék, mely területekről érkeznek a vásárlóik. Ennek a fontosságát mindkét áruház két kardinális okkal indokolta.

Praktiker: az irányítószámhoz tartozó forgalmi adatok kinyerése, akciós kiadványok kiküldésének optimalizálása, ami a geomarketing aktivitások egyik alapja [A geomarketing a fogyasztói viselkedést és a reklám aktivitást regionális szinten vizsgálja, és ezek alapján célozza meg a fogyasztókat.]

IKEA: bemutatótermek inspirációs kínálatának kialakítása, az Ikeában vásárlók elsőkénti tájékoztatása az újdonságokról.

Postázás

A két alapvető lekérdezési okból a katalógusok terítésének optimalizálása mutatott jelentős átfedést az áruházak között.

Akciós kiadványainkat országszerte az áruházak vonzáskörzetében címzetlen küldeményként juttatjuk el a háztartásokba. Fontos következtetéseket tudnak levonni a terjesztési területről, hiszen látják az adott irányítószámról érkező vásárlószámot és forgalmakat. Módosítani tudnak ezek alapján, ha szükséges, a terjesztésen is – mondta el Burka Szilvia, a Praktiker Kft. marketing és online szolgáltatások vezetője.

Az IKEA, minden év augusztusában megjelenő új katalógusával kapcsolatban Varga-Nagy Eszter az IKEA pr-vezetője közölte, annak ellenére, hogy az digitálisan is elérhető, az emberek nagy örömmel várják azt, és veszik kézbe, lapozgatják és inspirálódnak belőle. Éppen ezért fontos számukra, hogy a vásárlókat elsőként tájékoztassák újdonságaikról, így a katalógusukat nekik postázzuk leghamarabb.

Közép-Magyarország és Budapest hasít

Az akciós kiadványok optimalizálásán túl a Praktiker alapvetően arra használja fel a megadott irányítószámokat, hogy a kasszarendszer mögötti adatbázisból kinyerjék a megadott településekhez tartozó forgalmi adatokat.

Ennek kiértékelését mi negyedévente és kumulálva a teljes évre év végén is elvégezzük – számolt be Burka Szilvia. A 2017-es évre vonatkozó részletes Praktiker elemzés még nem készült el, de 2016-os adatok alapján lehet hivatalos, magyar régiós sorrendet felállítani. A számok alapján "talán nem meglepő módon":

  1. Közép-Magyarország és Budapest
  2. Nyugat-Dunántúl
  3. Dél-Dunántúl
  4. Dél-Alföld
  5. Közép-Dunántúl
  6. Észak-Alföld
  7. Észak-Magyarország a sorrend.

Inspiráció

Az IKEA, katalógusának optimális terítése mellett a bemutatótermek inspirációs megoldásainak kialakítását nevezte meg fő okként, amiért gyűjti a számokat. Mindezt egy példával érzékeltette Varga-Nagy Eszter:

„Tudjuk azt, hogy Örs vezér téri IKEA áruházunkba sokan érkeznek Budapest belső kerületeiből, míg soroksári áruházunkba többen érkeznek a külső kerületekből, illetve vidékről. Ennek köszönhetően egy nappali alapterülete is eltér, vagyis nem mindegy, hogy az IKEA nappali megoldásait hogyan, mekkora térben, milyen elrendezésben mutatjuk be, hiszen azoknak minden esetben tükrözniük kell a látogatók aktuális élethelyzetét, hogy számukra megkönnyítsük a vásárlást.”

Ezen felül pontosan elmondta azt is, hogy melyik áruházukba jellemzően az ország mely területeiről érkeznek a legtöbben:

Örs vezér téri áruház: Budapest belvárosi kerületeiből, a közeli agglomerációból, így például Göd, illetve a közlekedés okán Észak- és Kelet-Magyarországról

Budaörsi áruház: Budaörs környékéről, az agglomerációban (Biatorbágy, Törökbálint), a Budán élők, a székesfehérváriak, de az autópálya közelsége miatt a Nyugat – Magyarországon, Balaton környékén élők

Soroksári áruház: Sokan Soroksárról, a környező kerületekből és a környékbeli településekről érkeznek, illetve az autópályáról könnyen elérhető vidéki városokból (Kecskemét, Cegléd)

Sokan megadják

Mind a Praktiker, mind pedig az IKEA arról számol be, hogy a vásárlók általában készségesek és megadják irányítószámukat, így gyakorlatilag elhanyagolható azon vásárlók száma, akik nem teszik meg ezt.

(penzcentrum.hu)