2018-05-23 00:00:00 Savaria Nemzetközi Filmszemle

Így hatnak a reklámok a fiatalok étkezésére

A tinik hajlamosabbak egészségtelen ételeket enni, miután azokat reklámozó hirdetéseket néztek a tévében. Érdekes ugyanakkor, hogy egy új kutatás eredményei szerint maga a televízió nézése (például reklámok nélkül) nem köthető a nassoláshoz.

A Cancer Research UK brit rákkutató intézet kutatása szerint azok a tinik, akik napi három óránál többet néznek kereskedelmi televíziót, valószínűleg több junk food-ot esznek, mint a társaik.

A YouGov felmérésében 3548 11-19 éves gyermek vett részt az Egyesült Királyságban. Televíziónézési és étkezési szokásaikról kérdezték őket.

Amikor a tinik reklámok nélküli tévéműsort néztek, akkor a kutatók nem találtak kapcsolatot a képernyő előtt töltött idő és az egészségtelen ételek fogyasztásának mennyisége között.

Arra a következtetésre jutottak, hogy a kereskedelmi televíziók reklámjai ösztönözhetik inkább a fiatalokat az egészségtelen ételek fogyasztására, nem pedig maga a televíziónézés.

„Eddig ez a legerősebb bizonyíték arra, hogy a gyorsételek reklámjai befolyásolják azt, hogy a tinik mennyit fogyasztanak ezekből az egészségtelen ételekből” - mondta a kutatás vezetője.

„Ez a kutatás azt sugallja, hogy erős kapcsolat van a reklámok és az étkezési szokások között” – tette hozzá Dr. Jyotsna Vohra.

Az Egyesült Királyságban utoljára tíz éve szabályozták az egészségtelen élelmiszerek televíziós reklámozását, ami ennyi idő alatt alaposan elavult. A sportközvetítések és a tehetségkutató műsorok például nagyon népszerűek a fiatalok körében és ezekre a műsorokra semmilyen szabályozás nem vonatkozik.

„A beszámolónk azt állítja, ha csökkentjük a junk food reklámok mennyiségét, akkor megállítható lesz a túlsúlyosság miatti válság” – jelentette ki a szakember.

A reklámokkal fűszerezett műsort néző gyermekek több mint kétszer nagyobb valószínűséggel isznak cukros üdítőitalokat, mint reklámokat nem néző társaik. Márpedig ennek hosszútávú következményei lehetnek.

„Az elhízott gyermekek ötször nagyobb valószínűséggel lesznek elhízott felnőttek is, és ez később növelheti a rák kockázatát. Az élelmiszeripar a továbbiakban is arra törekszik majd, hogy a termékek reklámját eljuttassa a gyermekek tudatába, már ha hagyjuk” – hívta fel a figyelmet Linda Bauld professzor, a Cancer Research UK megelőzési szakértője.

(Család.hu)