2018-08-17 00:00:00 Ezer kézműves mester a Mesterségek Ünnepén

Hogy ne szippantson be a nyúl digitális ürege: Biztonságos Internet Nap 2018

Függés, szorongás, időpazarlás, butulás, elmagányosodás, realitásvesztés. Tényleg kizárólag ezzel jár a digitális élet? És ha mindez valós veszély, hogyan óvhatjuk meg a gyermekeinket? Mit tegyünk, hogy ne robbanjon ki a „világok harca” online és offline tér között, hogy jól használjuk, amink van? A digitális kor legégetőbb kérdéseire fókuszál a 2018-as Biztonságos Internet Nap is.

Az online világ önálló életre kelt: az abban otthonosan mozgó, abba beleszülető generációk hétköznapi problémáiról, kapcsolatairól, szorongásairól a szülők és a pedagógusok tizedannyit tudnak, mint amennyit kellene. A 2005 után születetteknek esetenként már az is gondot okoz, hogy a virtuálist a valóságostól megkülönböztessék, hisz míg a digitális térben az azonnali érzelmi szükségletkielégítés látszólagos kényelmét élvezik, a realitás közegében egyre inkább szorongani kezdenek, mert nem rendelkeznek a megfelelő megküzdési stratégiákkal. Tari Annamária klinikai szakpszichológus az iménti állításain túl egyenesen drogfüggőséghez hasonlította a gyermekek közösségimédia-addikcióját.

„Szülőként felelősségünk van abban, hogy azt is tudjuk és nyomonkövessük, hogy a gyermekeink merre barangolnak az online térben, kiket követnek, kik adják meg a napjaik, cselekedeteik értékét. Ismerjük az ő menő példaképeiket? Tudjuk melyik vloggert követik? Ki és milyen értéket ad számukra? Próbáljunk meg olyan online oktatási, játékos felületeket használni, kipróbálni a gyermekkel együtt, ami közös élményt adhat” – fogalmaz Tibenszky Moni Lisa, a Felelős Szülők Iskolája alapító-ügyvezetője.

„Nem az a cél, hogy eltiltsuk a gyermekeket a kütyüktől, hanem az, hogy megtanítsuk Őket a használatukra. Nagyon menő most a kisiskolások között a Honfoglaló játék, ami történelmi, irodalmi kérdéseket is tartogat az egész családnak, de igen népszerű a Da vinci Kids applikáció is, ami a napokban debütált. A pár perces vidám kisfilmek akár utazás közben is tartalmasan szórakoztatják el a gyermekeket, de mivel hiteles tantárgyi ismeretekkel felruházottak, akár egy tanóra témafelvetése is indulhat például a Csokoládé felfedezéséről szóló kisfilmmel, aztán jöhetnek XV. századi felfedezők. – fogalmaz a Felelős Szülők Iskolája alapító-ügyvezetője.

Számtalan olyan eszköz áll rendelkezésre, melyben épp a virtuális tér segíti az offline aktivitást és a valós kapcsolatok elmélyítését. Ilyen lehet egy GPS egy családi- vagy akár osztálykiránduláson, egy programajánló vagy társasjáték-oldal, vagy azok az applikációk és online eszközök, melyek révén az élmény mellett valódi tanulási folyamatba csöppenhetnek a gyermekek.

Tari Annamária szerint az a jó, ha figyelünk arra, hogy a gyermekek az egészséges arány szerint (legalább) kétszer annyi ideig részesüljenek offline élményben, mint online tapasztalatban. Ennek megvalósítására kiválóan alkalmas például a Da Vinci Tv, melyen egy-egy állatos filmet, vagány barkácstippeket vagy lávalámpás kísérleteket bemutató kisfilm megnézése után az ott szerzett ötleteket a családdal közösen, együtt bütykölve megvalósíthatjuk, vagy a tudományos felfedezések történetéről szóló videóktól inspirálva gyermekünk értékes dolognak tartja majd a kíváncsiságot, és saját felfedezőútra indul.

A Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat, az Európai Unió Safer Internet Programjának keretében rendezi február 6-án a Biztonságos Internet Napot a Microsoft Magyarország székházában, szlogenje pedig nem a digitális léttől való elzárkózást, hanem épp a részvételt és az összefogást sürgeti: „A jobb internet veled kezdődik.” Hiszen legyen bármilyen elrettentő is a helyzet, nem szabad figyelmen kívül hagyni, mennyi lehetőségünk van arra, hogy a személyiség szempontjából is építő jelleggel használjuk a digitális világot – épp ezért azt teljes mértékben megtagadni felelőtlenség is volna.

Ha biztonságosabb, jobb, sőt, offline élményekhez vezető online utakat biztosító internetet, gyermekeinknek pedig magabiztos és kötődni képes személyiséget szeretnénk, használjuk jól, amink van.

(Család.hu)