2018-10-20 15:00:00 Darules a Fehér-tónál

Tíz ország, ahol nagyon nehéz tanulni a lányoknak

A gazdagabb országokban az iskola körüli viták arról szólnak, milyen elvek és tantárgyak a legfontosabbak, kiknek van extra segítségre szükségük és mit támogassanak jobban a költségvetésből. A fejlődő országokban ez a bonyolult probléma sokszor leegyszerűsödik arra az egyetlen kérdésre: van-e egyáltalán iskola, ahová a gyermekemet járathatom.

Az ENSZ felméréseiből kiderül, hogy az elmúlt évtizedben a világ legszegényebb országaiban szinte semmi fejlődés nem történt az iskolák számának növekedésében és ahol van is iskola, ott is mintegy 600 millió gyermek számára a tananyag a szinte semmivel egyenlő.

A nyugati országokban a lányok sokszor már megelőzik a fiúkat a tanulmányaikban, míg Afrika szubszaharai területein a lányok nagy valószínűséggel egyáltalán nem részesülnek oktatásban. A nagyon hátrányos helyzetű területeken, ahol éhínség, szegényes táplálkozás, betegségek és háborúskodás veszélyezteti a családokat, a legtöbb fiatal lánynak iskola helyett dolgoznia kell és fiatalon házasodnak. Ilyen területeken a lányok kétszer akkora eséllyel maradnak ki az oktatásból, mint máshol.

A lányok napja alkalmából az ENSZ rangsorolta azt a 10 területet, ahol a lányok a legnehezebben juthatnak hozzá megfelelő oktatáshoz.

A következő szempontokat vették figyelembe a rangsorolásnál: általános iskolába sem járó lányok aránya, középiskolába sem járó lányok aránya, hányan fejezik be az általános iskolát, hányan a középiskolát, a lányok iskolában eltöltött éveinek átlaga, a női írástudatlanság mértéke, a tanárképzés szintje, tanár-diák arány az iskolában, mennyit szánnak a költségvetésből az oktatásra.

A TOP 10

Íme a 10 legveszélyeztetettebb hely a lányok iskoláztatása szempontjából.

1. Dél-Szudán: a világ legfiatalabb országa, számtalan véres konfliktussal maga mögött, lerombolt iskolák, kitelepített családok. A lányok háromnegyede nem jár még általánosba sem.

2. Közép-afrikai Köztársaság: 80 gyermekre egy tanár jut.

3. Niger: a 15 és 24 év közötti lányok mindössze 17 százaléka írástudó.

4. Afganisztán: erős a nemek közötti megkülönböztetés, a fiúk sokkal nagyobb eséllyel járnak iskolába, mint a lányok.

5. Csád: rengeteg társadalmi és gazdasági akadály áll a lányok iskoláztatásának útjában.

6. Mali: a lányok alig 38 százaléka fejezi be az általánost.

7. Guinea: a 25 év alatti korosztály átlag iskolában töltött ideje kevesebb, mint egy év.

8. Burkina Faso: a lányok egy százaléka fejezi be a középiskolát.

9. Libéria: az általános iskolai korosztály kétharmada nem jár iskolába.

10. Etiópia: ötből két lány 18 éves kora előtt megy férjhez.

Nagyon hiányoznak a pedagógusok

Közös probléma, hogy alacsony a tanárok aránya a gyermekekhez képest. Az ENSZ szerint legalább még 69 millió tanárra volna szükség világszerte, hogy a 2030-ra várt fejlődés bekövetkezzen.

Az ENSZ-kampány elnöke szerint a lányok alacsony iskoláztatása „globális válság, ami a szegénység fennmaradásának legfőbb oka”.

„Több, mint 130 millió lány nem jár iskolába, ez több, mint 130 millió potenciális mérnök, vállalkozó, tanár, politikus, akiknek a munkája rettenetesen hiányzik a világból” – hívta fel a figyelmet Gayle Smith.

(csalad.hu)