2017-12-15 00:00:00 Kiállítás az Esterházy Művészeti Díj alkotásaiból

Kell az egészséges gyanakvás – indul a karácsonyi vásárlási hajrá

Noha a fogyasztóvédelmi hatóság folyamatos ellenőrzéssel, ha kell bírsággal tartja kordában az árusok jogszerű magatartását, csak a fogyasztók körültekintésével, tudatos vásárlói magatartásával garantálható a biztonságos értékesítés.

Az online vásárlás veszélyeire, sajátosságaira hívta fel a figyelmet a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Kommunikációs Főosztálya. A csalad.hu kérdéseire közölte: 2017-ben a fogyasztóvédelmi ellenőrzések középpontjában a netes kereskedelem áll.

Fontos a körültekintő vásárlás

A következő hetekben ugrásszerűen emelkedik az online vásárlások száma. Érdemes figyelembe venni a fogyasztóvédelmi hatóság, az NFM internet laboratóriuma és az Európai Fogyasztói Központ tapasztalatait és próbavásárlásainak tanulságait. Online vásárlásnál akkor jön létre a szerződés, ha a webáruház visszaigazolást küld a rendelésről és a termék részletes adatairól, beleértve az árat is. A szállítási határidőt az értékesítő cég határozza meg raktárkészlete és a logisztikai partnerrel kötött szerződés alapján. Ha a termék jelentős késéssel érkezik, a fogyasztóvédelmi hatóság eljárást indíthat megtévesztő gyakorlat miatt.

Gyakran hiányos a tájékoztatás

Az e-kereskedelemben a fogyasztónak nincs lehetősége a vásárlás előtt a terméket ténylegesen megtekinteni, és konzultálni az eladóval. A webáruházaknak ezért részletes tájékoztatást kell adniuk elérhetőségeikről és cégadataikról, és a vásárlókat elállási jog illeti meg. A fogyasztóvédelmi ellenőrzések tapasztalata alapján a honlapokról gyakran hiányoznak az elérhetőségi adatok és egyéb előírt információk. Közzétételük pedig azért is fontos, mert azok alapján láthatja a vásárló, hogy melyik országból, milyen típusú vállalkozástól rendel. A magyar nyelvű honlap, a „.hu” végződés, valamint a magyar nyelvű reklámok nem garantálják, hogy a rendelés hazai webáruházból történik. Az utólagos terméktámogatás és igényérvényesítés külföldi kereskedőkkel szemben nehezebb. Az internetes vásárlás előtti tájékozódást segíti az NFM által létrehozott, súlyos jogsértést elkövető webáruházakat összegyűjtő adatbázis is, amely a www.jogsertowebaruhazak.kormany.hu oldalon érhető el.

Érdemes fotózni

A próbavásárlások tapasztalatai alapján a webáruház és termék kiválasztását követően a rendelés lépéseinél érdemes képernyőfotóval rögzíteni az árat, szállítási határidőt és díjat, mert azok mértéke a vásárlási folyamat végére változhat. A termék árát, a szolgáltatás díját egyértelműen, adóval és egyéb járulékos költségekkel, például a szállítási díjjal együtt kell feltüntetni. A webáruházak többféle szállítási lehetőséget és fizetési módot biztosítanak a vásárló részére, legbiztonságosabb az utánvét. Előre fizetés esetén a bankkártya használatkor visszaterhelésre (chargeback) van lehetőség, ha a kifizetett termék nem érkezik meg. Futár általi kézbesítés esetén az átvételkor csak akkor bontható fel a csomag a termék állapotának megvizsgálása érdekében, ha a webáruház és a futárcég erről előzetesen megállapodást kötött. Ilyen esetben a vásárló aláírásával a termék sértetlenségét igazolja. Egyéb esetekben a futár kizárólag a csomag sértetlen kézbesítéséért felel. A későbbi igényérvényesítési lehetőségek miatt a vásárlónak fontos ellenőriznie az átvételi elismervény tartalmát.

El lehet állni a vásárlástól

Amennyiben a termék nem felel meg, vagy a vásárló meggondolta magát, indokolás nélküli, a termék átvételétől számított 14 napon belül elállási jog illeti meg. Gyakori probléma, hogy az interneten rendelt, de az üzletben személyesen átvett termékekre nem biztosít a kereskedő elállást, holott erre a vásárlónak ebben az esetben is lehetősége van. Ezen felül több webáruház csak akkor venné vissza a terméket elállás keretében, ha a vásárló eredeti csomagolásban küldi vissza, pedig az elállási jog nem köthető többletfeltételekhez. Az ellenőrzött webáruházak 41 százaléka nem tájékoztatja a fogyasztókat arról, hogy elállásra a termék megrendelése és a kiszállítás közötti időtartamban is lehetőség van. Ha a fogyasztó eláll a szerződéstől, vissza kell juttatnia a terméket a kereskedőhöz, a vállalkozás pedig haladéktalanul, de legkésőbb 14 napon belül köteles visszatéríteni a fizetéssel azonos módon a vételárként megfizetett teljes összeget, ideértve a szállítási díjat is. Az elállási jog nem korlátlan, a kereskedőnek egyes termékkörökre nem kell elállási jogot biztosítania. Ilyenek a gyorsan romló élelmiszerek, a kibontott csomagolású CD/DVD/szoftverek, a letöltött programok, a fogyasztó egyedi utasításai alapján gyártott termékek.

Néhány kattintás a biztonságért

Online vásárlás esetén tudatos döntések meghozatalával, pár plusz kattintással sok későbbi problémát meg lehet előzni. Amennyiben a körültekintő vásárlás ellenére probléma merül fel, és azt a webáruházzal nem sikerül rendezni, a vásárló a 197 járási hivatal egyikéhez és a békéltető testületekhez fordulhat. 2016-tól a fogyasztók igénybe vehetik az online vitarendezési eljárást is a http://ec.europa.eu/odr honlapon.

A fogyasztókért alakult át a rendszer

2017. január 1-jétől az egyes hatósági hatáskörök racionalizálásának következményeként átalakult a fogyasztóvédelmi hatósági intézményrendszer. Ennek eredményeként hatékonyabban láthatók el a fogyasztóvédelmi hatósági, stratégiai feladatok, és a fogyasztóvédelem még közelebb került az állampolgárokhoz. Az első fokú fogyasztóvédelmi feladatokat általános illetékességgel a 197 járási hivatal látja el, ide tartoznak az egyszerűbb megítélésű ügyek, többek között jótállási, szavatossági, árfeltüntetéssel és panaszkezeléssel kapcsolatos esetek. A kiemeltebb ügykörökben, mint az e-kereskedelem, árubemutató, piacfelügyeleti ügyekben első fokon a 20 megyeszékhely szerinti járási hivatal jár el. A másodfokú fogyasztóvédelmi hatósági hatásköröket országos illetékességgel a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság helyett a Pest Megyei Kormányhivatal gyakorolja. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium általános jogutódként továbbra is ellátja a fogyasztóvédelmet érintő stratégiai feladatokat. A fogyasztóvédelmi intézményrendszer aktív jelenléttel és a rendszeres ellenőrzésekkel járul hozzá az online kereskedelemben a magyar vásárlók biztonságához, jogainak megóvásához, érdekeinek védelméhez. Megfelelő körültekintéssel azonban a fogyasztók maguk is sokat tehetnek azért, hogy az online vásárlás örömmel, és ne felesleges, elkerülhető bosszúsággal járjon.

 

(csalad.hu)